Hull i membranen gir hull i lommeboka

Baderomsmøbler og baderomsinnredning
Hvilke rettigheter har du som forbruker når en jobb i hundretusenkronersklassen ikke holder mål?

Lars Gulbrandsen i FFV anbefaler folk å bruke Godkjente bedrifter. - Da får du én kontrakt og én garanti på hele jobben. Johnny Almvang.

Fukt og råte på baderommet er ikke bare helsefarlig, det er også dyrt å utbedre problemet. Men ikke vent at forsikringsselskapet dekker kostnadene.


- Vi får mange henvendelser om dette, og det er nok en del som ikke er klar over at forsikringen ikke dekker skader som oppstår på grunn av utetthet i membranen. De fleste tror nok at de får reparasjonen dekket av forsikringen eller gjennom borettslag eller gårdseier, sier Oddvar Stensrød, soussjef i Gjensidige.

Dekker ikke langvarige fuktskader
Norske forsikringer dekker i dag kun skader som skyldes plutselig utstrømming fra rørledning, ikke fuktskader som skyldes problemer med utette våtrom.

- Den vanligste lekkasjen i et våtrom skyldes at membranen er utett, gjerne i forbindelse med sluk eller rørgjennomføringer, slik at fukt trenger gjennom. Kunden er selv ansvarlig for tettheten i våtrommet, og skader som skyldes søl på gulv eller nedfukting av vegg dekkes ikke av forsikringen, sier Stensrød.

Har du et bad som er mer enn fem år, må du med andre ord regne med å ta kostnadene selv. Men dersom søl og utett membran har ført til skader utenfor våtrommet kan det ofte være hjelp å få.

- Vanligvis dekker selskaper skader hos tredjeperson eller når fukten trenger ut i annet rom, for eksempel i blokkleiligheter, der det lekker ned til naboen og det blir skader i taket. I slike tilfeller dekker vi skadene hos naboen eller i rommet under eller inntil, men altså ikke utbedring av skaden i selve våtrommet, sier Stensrød.

Fem års klagefrist
Hvis badet er nytt, det vil si under fem år gammelt, står du sterkere.
- Skulle det oppstå problemer, har du normalt fem års garanti i forhold til håndverkerloven. Enkelte bedrifter opererer med en egen utvidet garanti på ti år, sier Lars Gulbrandsen i Fagrådet for våtrom (FFV).

Reklamasjonsfristen begynner å løpe så fort arbeidet er avsluttet. Ofte kan det gå lang tid før man merker fuktproblemet, fordi skadene gjerne er gjemt bak fliser og lignende. Derfor er det viktig at du reklamerer ved å sende en skriftlig klage til håndverkeren så fort du oppdager problemet.

I følge Forbrukerrådet har håndverkeren både en rett og en plikt til å rette en mangel. Håndverkeren skal bekoste rettingen, men retting kan bare kreves dersom det ikke gir håndverkeren urimelig kostnad eller ulempe. Velger håndverkeren å la være å rette mangelen, kan du kreve et prisavslag tilsvarende hva det koster å få mangelen rettet. Merk deg at kostnadene må stå i samsvar med mangelens betydning for forbrukeren.

Ta klagen videre
I følge Gulbrandsen i FFV kan det iblant oppstå uenigheter om hvor skylden ligger.
- Det kan være et problem om du har brukt én håndverker til membran og en annen til fliseleggingen hvis det senere oppstår problemer. Da kan det lett bli diskusjon i etterkant om hvem som er skyld i feilen, sier Gulbrandsen, som anbefaler forbrukerne å bruke en Godkjent bedrift. - Da får du én kontrakt og én garanti på hele jobben.

Det er ingen grunn til å gi opp hvis håndverkeren avfeier klagen. Kommer du ikke til enighet med de som har utført jobben, har du nemlig anledning til å klage dem inn til Forbrukerrådet. Hvis Forbrukerrådet ikke finner en løsning, kan saken taes til Forbrukertvistutvalget.

 

23. oktober 2008
Mer om Baderomsmøbler og baderomsinnredning

Lune farger på ti kvadrat

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Skreddersydde skap og spesialløsninger av oljet treverk og marmorfliser skaper personlig og lun atmosfære på badet.

Miljøvennlig til badet

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Tanken om miljøvennlige produkter har også inntatt badet – og det ser lekkert ut.

Rent og enkelt på badet

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Rent, enkelt og effektivt er stikkord som gjelder for badet

Slik planlegger du badet

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Med noen gode råd i bakhodet unngår du dyre feil og får det nytelsesrommet du fortjener.

Smarte løsninger til små bad

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Små baderom kan være en utfordring når det kommer til innredning. Vi gir deg tipsene for hvordan du med enkle grep kan få plass til det du trenger.

Bør gips forbys på badet?

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Bør gipsplater forbys på badet? Ekspertene er ikke enige.

Ferdigbadene kommer

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Nordmenn er på verdenstoppen i å pusse opp badet. Nå kommer alt-i-ett-badene, som gjør jobben både enklere og tryggere.

Trender på badet

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Hvordan liker egentlig vi nordmenn å innrede på baderommet vårt? Her er et innblikk i noen av trendene på badet som er verdt å få med seg.

Veggbekledning for bad

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Hva er best- våtromsplater, våtromstapet, fliser - eller vinyl?

20 ting du trenger for det perfekte badet

Baderomsmøbler og baderomsinnredning

Baderomsinnredning - slik gjør du et riktig valg

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Valg av ny baderomsinnredning er en viktig avgjørelse når du pusser opp badet.

Strøkent bad i varme farger

Baderomsmøbler og baderomsinnredning På begrenset plass har familien på fire realisert alt de ønsket seg på badet.

Membran til våtrom

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Sveisemembran eller smøremembran, bunnmembran eller toppmembran. Forvirret?

Annonsørinnhold

Du blir ikke så ren av håndvasken som du trodde

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Visste du at servantkranen kan være en grobunn for bakterier og smuss, og at håndvasken ikke er så renslig som du trodde? Dette lærer barna om i ung...

Baderom

Baderomsmøbler og baderomsinnredning Baderomsarealet i norske hjem har i følge de siste årenes trender økt betraktelig. Det er slutt på den sosiale boligbyggingens oppfatning av badet som...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no