Oppdag Norges billigste VVS-produkter

Nettstedet PlussVVS.no tilbyr forbrukeren VVS-produkter rett fra produsenten, uten fordyrende mellomledd. De kan dermed by på markedets billigste VVS-produkter, en påstand som også Forbrukerrådet går god for.


−Kunden tilbys merkevarer, som VVS-produkter fra IFØ, Villeroy & Bosch og DURAVIT og Alessi fritt levert på døren i hele Norge. Du får ingen ekstra kostnader eller andre skjulte gebyrer. Vi har dessuten en prisgaranti. Garantien betyr at hvis du finner et identisk produkt med lavere pris i norske butikker, refunderer vi differansen, sier Trond O. Frigaard, sier adm. dir Trond Frigaard i PlussVVS.no.

−Vi undret oss over de høye prisene på VVS-produkter som badekar og servanter. Ved nærmere undersøkelser fant vi ut at VVS-bransjen var preget av mange fordyrende mellomledd. Vi bestemte oss for å gå utenom den etablerte strukturen, med det resultatet at vi siden 2011 har kunnet tilby produkter som er opptil 40 prosent billigere enn konkurrentene våre.

Godkjenning fra forbrukerombudet

PluusVVS.no har fått tillatelse av Forbrukerombudet til å benytte uttrykket billigst på merkevare. De etablerte aktørene rettet imidlertid en klage til Forbrukerombudet på at PlussVVS.no kalte seg billigst i markedet.

På bakgrunn av klagen satte Forbrukerombudet i gang en omfattende granskning av prisene PlussVVS.no og flere konkurrenter oppga på nettet. Kun to VVS-produkter i porteføljen på over 4000 varer ble funnet billigere hos en konkurrent. PlussVVS.no senket straks prisene på disse to, og endret sitt slagord til  billigst merkevare på nett.

−Det morsomme er at vi som eneste aktør, i tråd med markedsføringsloven, kan kalle oss billigst, sier Frigaard.

Rørleggere gir råd på telefon

I VVS-bransjen i dag er aktørene svært opptatt å verne om tradisjonelle strukturer, der rørleggeren selger produktene direkte til kunden. PlussVVS.no mener at nettbutikkene er i stand til å tilby det samme som de etablerte VVS-aktørene.

PlussVVS.no har dessuten utdannede, kunnskapsrike rørleggere som besvarer henvendelser på telefon og e-post.

Nettstedet tilbyr ikke rørleggertjenester eller montering hos forbruker, men er behjelpelig med å finne en rørlegger i nærheten av der kunden bor.

−I fremtiden ser jeg for meg at det vil bli mer deling i bransjen på produkt og tjenester. Rørleggerne bør ta seg betalt per time, og ikke for å selge dyre produkter til kunden, sier Frigaard.

NRLs  kommentar til prispolitikken på VVS-produkter

−Vi er absolutt klar over utfordringen med økt konkurranse på salg av VVS-produkter, en trend som bekreftes i vår siste bransjeanalyse, sier Tirill Ilebekk Hansen, som er kommunikasjonssjef i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL).

Flere aktører og økt internettsalg gjør markedet mer gjennomsiktig, noe som allerede i dag legger press på prisene.

−Det er dog vanskelig å sammenligne priser på nett og over disk av den grunn at man hos rørlegger gjerne kjøper en pakke, altså produkt og installasjon samlet.
For kunden ser vi at det er en tydelig fordel å forholde seg til en totalleverandør av både varer og tjenester, det skaper en nærhet til tilbyderen og gir trygghet gjennom det at ansvaret er plassert hos en enkelt aktør dersom det skulle oppstå skade på produkt eller at eventuelle mangler fører til en tvist.

– Per i dag har vi lite erfaring med internettmarkedet når det gjelder klagebehandling, produktdokumentasjon, salgs- og leveringsbetingelser. Det er således et område hvor vi vil være oppmerksomme i tiden fremover.
 
−Vi ser uansett på økt konkurranse som positivt, all den tid det vil legge press på rørbransjen når det gjelder å fremheve utførelse av tjenester og rørleggerens kompetanse som vår fremste salgsvare. Overfor publikum er det viktig for alle parter å synliggjøre riktig informasjon om produktkvalitet, krav til fagkunnskap og ansvarsfordeling, der har vi alle en jobb å gjøre.

Rørbransjens forbrukerportal www.skikkeligrørlegger.no er vårt bidrag i denne sammenhengen.

For mer info om NRL, se  www.nrl.no