annonse
annonse
Lag et nytt innlegg
Du er logget inn som Logg ut Endre din informasjon
Grete
Grete

Bunnmembran i baderomsgulv

Vi renoverte badet for 5 år siden. Vi fikk et firma til å legge hel sveisemembran i bunn På baderomsgulvet. Oppå her ble det lagt varmekabler før påstøp. På toppen ble det lagt fliser. Vi har nå fått høre at det ved bruk av bunnmembran er påbudt å bruke smøremembran oppå påstøpen, før flisene legge. Er det noen som kan svare meg på om dette er et krav? 

0 Karakter

Svar

1. Per M

RE: Bunnmembran i baderomsgulv

Siden ingen
    eksperter har meldt seg så langt kan jeg kanskje forsøke å bidra med litt
    kvalifisert gjetting… ? Jeg synes det er veldig rart at det kreves membran både
    over og under støpen. Prinsippet ellers er jo at en sperrer for fukt på den ene
    siden av konstruksjonen og lar det være diffusjonsåpent på den andre siden,
    slik at eventuell fukt inne i konstruksjonen ikke blir sperret inne. Hvis vi for
    eksempel ser på leggebeskrivelsen av Hey’di smøremembran  (http://www.heydi.no/produkt.asp?VdaID=57)
    er det tydelig at den alene skal tette gulvet. Det skal ikke være to membraner
    mao. Og mot yttervegg – der det ellers skal være diffusjonstett plast – er det
    spesielt nevnt at det ikke skal være plast (membran nummer to) der
    smøremembranen brukes.

Men det
    vedkommende kanskje mente var at det ved bunnmembran skal brukes slukmansjett, se
    linken under Sluk i den nevnte Hey’di-beskrivelsen. Det er uansett en god
    idé å gjøre. Jeg har også bunnmembran, og etter 20 år ble det lekkasje ved
    sluket. Jeg har nå hugget opp flisene rundt sluket og lagt mansjett som
    beskrevet. Det stoppet lekkasjen. En murmester kan sikkert svare deg på dette.

0 Karakter
  2. Tlange

Som rørlegger har jeg vært borti en del tilfeller med membranfeller og spørsmål omkring dette...

Regelen er som Per M korrekt sier: Det SKAL IKKE VÆRE TO MEMBRANER!

Om en skal bruke topp ellerbunnmembran, er vel litt opp til membranleggeren og det diskuteres høyt og bredt om hva som er best....

Det er fordeler og ulemper med begge deler, så det viktigste er vel egentilg at det blir utført korrekt..

Faren med dobelt membran er at fukt i mellom to tette sjikt som dette vil gi perfekte forhold for sopp og råte. Soppen er jo som alle vet best i skogen og ikke på badet...

0 Karakter
  3. Ove GG

Hvis bunnmemmbranen er tett og klemringen i sluket riktig isatt og fungerende, er det nok. Sluk blir ofte delvis tette med en "ball" med hår og såpe og hudrester. Dette gjør at sluket ikke tar unna og vannet stiger ofte opp til gulvnivå - og DA vil du lett få skader. Rengjør sluket ofte. HAr samme situasjonen på 2 bad jeg ska lrenovere snart. Beholder det gamle gode gulvbelegget som membran. SÅ må du få til en sikker overgang til veggen. Antar at gulvbelegget går litt opp på veggen. Uansett må du avfette og få til god vedheft til veggmembranen og ned på gulvet. Vurder å bruke gummimasnsjett på rull som hjelp i overgangen uansett. Den limes på med det som forhandler anbefaler. Det kan være membran eller det kan være spesialpatronlim.

Jege r ikke fagmann, men har laget en håndfull bad som enda ikke har hatt lekkasjer. ....som jeg har oppdaget.

0 Karakter
  4. Lasse Jensen

Som murmester kan jeg avkrefte at det er et krav med toppmembran på gulv hvor det er montert en banemembran i bunn. Jeg vil heller si at det er meget dårlig løsning. Du vil da ende opp med to tette sjikt med betong og varmekabler i mellom.

Når man monterer en banemembran i bunn klemmer man denne ned i sluket med en klemmring. Når sluket ligger plassert på denne måten vil man aldri klare å tette betongkanten ned til sluket med en mansjett, da støpen tradisjonelt bygger 3-7 cm her. Støpen vil trekke vann inn på denne kanten når man dusjer. Har man da smørt en toppmembran vil vannet i støpen fordampe og toppmembranen vil slippe på sikt. Dette selv om det er benyttet en diffusjonsåpen membran. Da vil også flisen løsne. 

Derfor er tommelfingerregelen at man enten bruker banemembran i bunn eller at man smører membran/ bruker banemembran på toppen. ALDRI to tette sjikt.

Det er flere leverandører som i dag leverer flytstøp som er en tettere støp. den er meget godt egnet til bad da svært lite vann trenger igjennom. flytstøp må ikke forveksls med flytsparkel som sjelden tåler fuktbelastning. (visse unntak)

Den best oppbyggingen av baderomsgulv etter min mening er:

- Fall på undergulv.

- Helsveiset banemembran med oppbrett på veggene. Mansjetter på alle oppstikk og klemt med klemmring i sluk

- isolasjon. ev reflektorplater.

- Brannhemmende sjikt.

- Varmekabel.

- Støp med fall til sluk. Gjerne med nedsenket dusjnisje.

0 Karakter

annonse
Hotspring Massasjebad

Verdens mest solgte utendørs spabad , mer enn 750 000 fornøyde eiere. Spar titusener på markedets Laveste strømforbruk.

Gir mest for pengene…! www.hotspring.no

Cinderella Classic

Cinderella Classic - mest solgte forbrenningstoalettet i Europa. Glem topografiske og klimatiske utfordringer, vann, avløp, graving mm. Avfall omdannes ved høy temperatur til min. mengde lukt- og bakteriefri aske.

Les mer på www.ecotech.no

Belysning bad

Pusser du opp badet? Lightup.no har baderomsbelysning til vegg, tak og over speil. Vi har også sminkespeil med lys som forstørrer og lyser opp slik at du ikke får skygge i ansiktet, samt mye mer!

Les mer på www.lightup.no

Fasadeprodukter AS

Landsdekkende produsent og leverandør av markiser, screen, persienner og innvendig solskjerming. Kontakt oss for gratis befaring i dag. Vi leverer også garasjeporter og spabad.

Les mer på www.fasadeprodukter.no

annonse
annonse
annonse
annonse
annonse

annonse

Finn din håndverker

Viivilla

Trenger du noe utført?

Få anbud fra håndverkere.

Populært akkurat nå.