Forum

Bunnmembran i baderomsgulv
2 stemmer
feb 27 2013

Vi renoverte badet for 5 år siden. Vi fikk et firma til å legge hel sveisemembran i bunn På baderomsgulvet. Oppå her ble det lagt varmekabler før påstøp. På toppen ble det lagt fliser. Vi har nå fått høre at det ved bruk av bunnmembran er påbudt å bruke smøremembran oppå påstøpen, før flisene legge. Er det noen som kan svare meg på om dette er et krav? 

mar 02 2013

Siden ingen eksperter har meldt seg så langt kan jeg kanskje forsøke å bidra med litt kvalifisert gjetting… ? Jeg synes det er veldig rart at det kreves membran både over og under støpen. Prinsippet ellers er jo at en sperrer for fukt på den ene siden av konstruksjonen og lar det være diffusjonsåpent på den andre siden, slik at eventuell fukt inne i konstruksjonen ikke blir sperret inne. Hvis vi for eksempel ser på leggebeskrivelsen av Hey’di smøremembran  (http://www.heydi.no/produkt.asp?VdaID=57) er det tydelig at den alene skal tette gulvet. Det skal ikke være to membraner mao. Og mot yttervegg – der det ellers skal være diffusjonstett plast – er det spesielt nevnt at det ikke skal være plast (membran nummer to) der smøremembranen brukes.

Men det vedkommende kanskje mente var at det ved bunnmembran skal brukes slukmansjett, se linken under Sluk i den nevnte Hey’di-beskrivelsen. Det er uansett en god idé å gjøre. Jeg har også bunnmembran, og etter 20 år ble det lekkasje ved sluket. Jeg har nå hugget opp flisene rundt sluket og lagt mansjett som beskrevet. Det stoppet lekkasjen. En murmester kan sikkert svare deg på dette.

mar 04 2013

Som rørlegger har jeg vært borti en del tilfeller med membranfeller og spørsmål omkring dette...

Regelen er som Per M korrekt sier: Det SKAL IKKE VÆRE TO MEMBRANER!

Om en skal bruke topp ellerbunnmembran, er vel litt opp til membranleggeren og det diskuteres høyt og bredt om hva som er best....

Det er fordeler og ulemper med begge deler, så det viktigste er vel egentilg at det blir utført korrekt..

Faren med dobelt membran er at fukt i mellom to tette sjikt som dette vil gi perfekte forhold for sopp og råte. Soppen er jo som alle vet best i skogen og ikke på badet...

mar 05 2013

Hvis bunnmemmbranen er tett og klemringen i sluket riktig isatt og fungerende, er det nok. Sluk blir ofte delvis tette med en "ball" med hår og såpe og hudrester. Dette gjør at sluket ikke tar unna og vannet stiger ofte opp til gulvnivå - og DA vil du lett få skader. Rengjør sluket ofte. HAr samme situasjonen på 2 bad jeg ska lrenovere snart. Beholder det gamle gode gulvbelegget som membran. SÅ må du få til en sikker overgang til veggen. Antar at gulvbelegget går litt opp på veggen. Uansett må du avfette og få til god vedheft til veggmembranen og ned på gulvet. Vurder å bruke gummimasnsjett på rull som hjelp i overgangen uansett. Den limes på med det som forhandler anbefaler. Det kan være membran eller det kan være spesialpatronlim.

Jege r ikke fagmann, men har laget en håndfull bad som enda ikke har hatt lekkasjer. ....som jeg har oppdaget.

mar 05 2013

Som murmester kan jeg avkrefte at det er et krav med toppmembran på gulv hvor det er montert en banemembran i bunn. Jeg vil heller si at det er meget dårlig løsning. Du vil da ende opp med to tette sjikt med betong og varmekabler i mellom.

Når man monterer en banemembran i bunn klemmer man denne ned i sluket med en klemmring. Når sluket ligger plassert på denne måten vil man aldri klare å tette betongkanten ned til sluket med en mansjett, da støpen tradisjonelt bygger 3-7 cm her. Støpen vil trekke vann inn på denne kanten når man dusjer. Har man da smørt en toppmembran vil vannet i støpen fordampe og toppmembranen vil slippe på sikt. Dette selv om det er benyttet en diffusjonsåpen membran. Da vil også flisen løsne. 

Derfor er tommelfingerregelen at man enten bruker banemembran i bunn eller at man smører membran/ bruker banemembran på toppen. ALDRI to tette sjikt.

Det er flere leverandører som i dag leverer flytstøp som er en tettere støp. den er meget godt egnet til bad da svært lite vann trenger igjennom. flytstøp må ikke forveksls med flytsparkel som sjelden tåler fuktbelastning. (visse unntak)

Den best oppbyggingen av baderomsgulv etter min mening er:

- Fall på undergulv.

- Helsveiset banemembran med oppbrett på veggene. Mansjetter på alle oppstikk og klemt med klemmring i sluk

- isolasjon. ev reflektorplater.

- Brannhemmende sjikt.

- Varmekabel.

- Støp med fall til sluk. Gjerne med nedsenket dusjnisje.

des 12 2013

Svare på det er enkelt, det SKAL IKKE brukes smøremembran på dette gulvet når det ligger en sveisemembran i bunn. Grunnen er veldig enkel, fukt i betongen har ingen vei å gå, så den vil sprenge seg opp, med resultat at flisene vil løsne.......

Hilsen Harald Grande

www.bad-s.no

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no