Forum

Norpeis NI22 dårlig trekk
1 stemmer
mar 03 2009
Hei! Jeg har en norpeis ni22 som kjøkken peis, jeg synes ikke det er noen god trekk i den. Når det blåser mye ute trekker pipa så godt at ovnsdøra går igjen av seg selv hvis den står på gløtt. Har prøvd en tilsvarende peis fra Jøtul, og den var slik at man måtte begrense trekken ellers så brant det for kraftig. Jeg må også la opptenningsventilen stå åpen for at bålet skal få nok luft. Er et noen andre som har erfaring med Norpeis?? MVH Kapt. Kork
jan 30 2011
Skulle ønska eg hadde lest dette før jul :( Har NI-22 isatt inn i ei gruve og har store problem. Denne skulle erstatta ein gamal standard jøtul. Ved første oppfyring måtte døra vera open heile tida for å få nok trekk og flammar for innbrenning av lakken. Med døra open vart røyken for varm og så pipebrann... Fekk montørane til å sjå på om den var montert riktig og dei var for så vidt einige i at det var ein lekasje rundt røret. Men etter ny montering er det like mykje sot og dårleg flamme. Effekten er langt under 10 kW og den vil aldri klara å halda stova varm ein kald vinterdag. Det var 20.000 + rett opp i pipa
feb 07 2011
Så leit at mange av dere har dårlig erfaring. Jeg blir litt bekymret, jeg også, siden jeg nettopp har fått montert en Roma med N22 innsats. Nå må jeg si at jeg foreløpig synes den har fungert greit. Den gamle Jøtulen som sto i pipa før trakk bedre, men som nevnt at Nordpeis her i tråden trenger rentbrennnende ovner mer trekk. Jeg har ellers vært positivt overrasket, opptenningen er mye enklere nå enn før og det brenner greit så lenge jeg følger instruksene. Det sotet heller ikke noe særlig så legne jeg hadde tørr nok ved, men jeg måtte fyre med ved som ikke hadde tørket helt godt nok en dag, og da sotet det øyeblikkelig. Jeg kan imidlertid heller ikke skru ned trekken noe uten at flammene dør ut, når opptenningsventilen er lukket må jeg ha full trekk på.
feb 21 2011
Hei! Har bestillt innsats fra Nordpeis i dag. NV 36 eller noe sånt. Tilsvarer den som skal stå i Manhattan. Ble plutselig litt bekymret nå! Bør jeg avbestille?
feb 21 2011
Da er det bare å avbestille mens du har muligheten. Som det fremgår her i forumet er det mange som har problemer med dårlig trekk som resulterer i at glasset soter igjen. I tillegg til de problemene som beskrives på forumet er det , på grunn av døras utforming, et problem å gjøre rent glasset uten at gulvet blir tilgriset. Manhattan er en perfekt peis om du er ute etter en dekorasjon i stua, men om du har planer om noen gang å fyre i den bør du absolutt kjøpe noe annet.
feb 22 2011
Tenkte eg skulle følga opp innlegget mitt over (30.01.2011) Peisen min brenn akkurat nå svært bra og varmer fantastisk godt. Nå ser eg at det kjem mykje luft ut av hola i røykvendarplata. Korleis? 1. Eg tok ut røykvenderplata og såg at overgangen mellom denne og luftinntaket bak er svært dårleg designa. Det skal ikkje mykje til for at det kjem ei lita glipe som gjer at luft tar snartvegen opp i pipa. All luft som ikkje går innom brennkammeret gir mindre luft til brennkammeret i tillegg til at pipa blir kjølt ned slik at den totale trekken går ned. Eg tok av pakningssnorene og la dei tilbake igjen (kjøpte ikkje nye), men nå med eit keramisk lim som for sikra at dei var på plass. Så la eg tilbake røykvendarplata så langt bak som eg kunne. Peisen vart etter det betre - men ikkje topp. Det eg glemte å gjera var å ta av sot på toppen av plata. Mindre sot gir betre varmeveksling mellom røyk og innluft. For at lufta skal bli godt varma opp må ikkje røykuttaket vera for langt framme. Ved første montering vart det satt for langt fram sidan det var enklare for montørane, sjølv om det står klart i rettleiinga at dette kan ein berre gjera dersom det er svært god trekk i pipa. 2. Fyringsteknikk. For å få opp temp på primærlufta bak er det viktig at det er godt med flammar bak i ovnen. Derosm ein tenner opp med opa dør så drar flammane seg fram mot dørglipa og då blir ikkje innlufta varm nok (trur eg). Det eg gjer nå som funker er å legge 3-4 middels korte store kubber i bånn slik at dei ligg med endane mot glasset og bakplata. Så legg eg ein tennbrikett bakerst til venstre (eg har panoramadør) og tenner denne. Vidare legg eg ein lag til på tvers av desse og ein tennbrikett omtrent midt på som eg tenner på. Øverst litt flis/bark. Det er viktig med mykje luft mellom vedkubbane. Då vil lufta fra opptenningsventilen bli godt spredt i kammeret, pipa blir raskare varm med betre trekk. Eg må heller ikkje legga inn ny ved for tidleg, men venta til det berre er glør og rota litt i desse før eg legg innpå ny. 3. Vind - når det bles ute er det alltid betre fyr. Då er det klart at pipa ikkje trekk godt nok for denne ovnen. Pipa er bygd av isolerte icopal (?) element øverst og teglstein nederst og den burde vera meir enn god nok. Men det er den altså ikkje. Mulig eg skal få montert ein aspirotor (ca 2000,- ++) på pipa i sommar og/eller trykktesta den. Ville eg kjøpt denne igjen? Tja - akkurat nå er den jo fin. Men det er litt strev å fyra med den (kona er under opplæring og liker det ikkje). Eg ville nok undersøkt om det var betre alternativ. Men det er liknande problem med andre merke og modellar (http://www.byggebolig.no/index.php?topic=13169.0). Eg ville i alle fall passa godt på at dei som monterer peisen følger rettleiinga. Kanskje prata med feiaren om kva som fungerer bra. Nordpeis må gi betre informasjon om korleis denne peisen er satt i saman (skissene viser t.d. ikkje kvar primærinntaket er!). Eg har brukt usannsynleg mykje tid på å få denne peisen til å fungera og kan det var akkurat det eg ville unngå sidan eg fekk eit firma til å ta heile jobben.
sep 30 2011
Er skikkelig misfornøyd, og vurderer å klage forhandleren/Nordpeis inn for forbrukerrådet. Min konklusjon er at peisen (innsatsen) får for lite luft inn pga. for trange/små tilluft åpninger/kanaler (feil/dårlig konstruksjon). Har hatt forhandlerrepresentant her å sett på den, og han er enig i at den ikke fungerer som den skal. Men så kommer Nordpeis inn med sin innarbeidede "mantra" om at det må sørges for nok tilluft i rommet, og hvis ikke det hjelper så er det pipa det er noe galt med. Pipa er ny og bygget av dyktig fagmann, og luft til rommet er ikke noe problem.
nov 07 2011
Når det gjelder lufttilførsel til våre ildsteder så er dette testet for å være akkurat riktig mengde luft som tilføres under normale/gode forhold. Alle våre ildsteder er også testet og godkjent av Sintef. For å få best mulig forbrenning og effektiv utnyttelse av ved må tilførsel av luft skje i riktig mengde og på riktig sted i brennkammeret. For stor lufttilførsel kan gi for rask forbrenning med tilhørende høye temperaturer som kan skade ildsted, skorstein og bygning. Dette er i større grad tatt hensyn til i dag enn tidligere da det ikke var krav til testing mht sikkerhet og miljø. I våre innsatser og peisovner så tilføres det oksygen til gassene som samler seg over bålet og disse antennes. Røykgasstemperaturen som går opp i pipen er pga dette lavere enn på ikke-rentbrennende ildsteder, det skal altså mer til for å varme opp pipeløp slik at dette trekker optimalt. Anbefaler vår fyringsveileder og vår fyringsfilm som ligger på våre nettsider: http://www.nordpeis.no/i/om-ldsted/fyringsveiledning.aspx http://www.nordpeis.no/i/om-ldsted/fyringsfilm.aspx Her er det samlet mye nyttig informasjon og mange gode tips for fyring i nye ildsteder. Å lage ildstedene rentbrennende er lovpålagt. MVH Teknisk support hos Nordpeis
jan 01 2012
Har for ett år siden montert en NI22 på hytta. Uansett om det det er god trekk fra pipa, god lufttilføresel i rommet, tørr ved, eller peisen er fyrt god og varm, så dannes det sot på rutene. Har belaget meg på å måtte pusse rutene etter hver gang vi har brukt peisen. En av de tingene som var avgjørende da peisen ble kjøpt var at Nordpeis viser til at luft "renspyler" rutene og skal hindre at sot setter seg på disse. Teori og praksis stemmer her ikke overens. Her har Nordpeis et problem. mvh Johnny
feb 01 2012
RE: Erfaringer med Nordpeis Vi har i 2011 kjøpt peisinnsats fra Nordpeis, NI-22. Den er montert av fagmann. Ildstedet gir ingen varme og brenner dårlig. Har klaget både til butikk og Nordpeis. Utrolig dårlig service fra Nordpeis. De mener at det sikkert er feil på pipa, trekken, tillufta og at veden sikkert har ligget i sjøen. Har fått sjekket både trekken og veden med måleinnstumenter og ikke funnet noe problem. Vi får fortsatt ingen hjelp fra Nordpeis. Utrolig dårlig fra et firma som selger en vare som man verken får sett eller prøvd før man kjøper den. Står nå med en ubrukelig peisinnsats på hytta og begrenset mulighet for å kunne bruke hytta denne vinteren da hovedvarmekilden ikke holder mål. Hold dere unna Nordpeis. Tar nå advokat for å få løst saken
okt 30 2012

EndeligCool,

Etter og ha slitt kraftig med trekkproblemer i min Nordpeis Roma (NI22) har jeg endelig funnet løsningen.

Den har siden dag en vært vanskelig og tenne opp og når jeg endelig får den til å brenne godt, så byr det på 

nye problemer så snart jeg kaster innpå en ny kubbe, "les dør åpen".

I dag fant jeg løsningen!Laughing

steinplaten som ligger under selve innsatsen/ dørene, har vært montert nøyaktig som monteringsanvisningen sier.

Dette har vært årsaken til mitt problem.

1.Når den ligger helt inntil betongen på begge sider, så hinderer den luft og passere mellom betong og steinplaten.

2. Den slipper heller ingen luft inn nede i høyre hjørnet av innsatsen hvor inntaksspjeldet er.

3. Steinplaten dekker over inntakspjeldet.

Løsningen ble for meg å trekke steinplaten frem med ca.1 cm. Nå er det 1 cm åpning mellom betong og stein på hver side, og det slipper luft inn nede i høyre hjørne hvor luftinntaket er. Steinplaten dekker heller ikke over luftehullet så luften strømmer lettere inn i brennkameret.

Dette ble overraskende bra, nå er det helt slutt på åpen dør og alt virker som det skal.

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no