Forum

Valg av grunning og maling inne?
2 stemmer
jun 25 2012
Vi pusser opp et eldre hus, og har malt et av barnerommene. På veggene var det glatte plater som tidligere visstnok er malt med halvblank akrylmaling for 30 år siden. Jeg trodde det da skulle holde å vaske veggene med salmiakk-vann, og deretter male med akrylmaling. Men så viste det seg at det var veldig vanskelig å få den nye malingen til å dekke, og den kan også lett vaskes av igjen ser det ut til. Jeg fikk inntrykk av at akrylmaling per i dag skulle være nesten like holdbart som oljemaling? Ville det blitt mer holdbart om jeg hadde grunnet veggene først? Og burde jeg da bruke oljebasert heftgrunn, når det kanskje er gammel akrylmaling under? Føler nesten at jeg har fått forskjellige svar og anbefalinger angående maling i alle butikkene jeg har vært i.
jun 11 2007
Hei! Det heter seg at du ikke bør male med vannbasert maling oppå oljemaling. Dette pga. faren for at vannmalingen " slipper". Derimot er det ingen ting i veien for å male med oljemaling oppå vannbasert maling. Jeg ville ha brukt en heftgrunning alt. brukt ett fint sandpapir og "rubbet" veggen før jeg malte, men da må du bruke ett nokså fint sandpapir, muligens grad 180. Vannbasert maling er ikke like slitesterkt som oljemaling. Jeg vet ikke hvilken glansgrad du har tenkt barnerommet i, men jo høyere tall du har på malingen desto mer slitesterk er den. Mange bruker Lady 10 på soverom. Det mener jeg er for dårlig, ihvertfall på ett barnerom hvor unger med skitne hender setter merker etter seg over alt. Jeg ville ha gått for minst Lady 25 eller høyere. Da tåler veggene mere vask. Mvh. Geir.
des 01 2008
Vi har trysilpanel på noen vegger i huset. Har ikke lyst til å ta det av men glatte ut veggene evnt. tapesere? Finnes det noe man kan bruke for å tette igjen åpenrommet mellom platene som er på trysilpanel? Og må man gjøre noe med veggene for å få tapet til å feste seg?
mar 04 2009
Det er ikke noe problem å bruke vannbasert maling over olje så lenge du får en maling som er beregnet på dette bruket. Den er like slitesterk, men bruker lengre tid på å herde. En olje tørker innenfra og ut og er herdet når overflaten er tørr. En akryl tørker utenfra og inn og er derfor ikke herdet i bunnen før etter en ukes tid.