Forum

Sprekk i parkettbord, hvordan bytte/reparere?
0 stemmer
feb 20 2013

Jeg har fått en sprekk i et parkettbord (selvfølgelig midt på der man går mest) som står opp og er lett å henge fast sokken i. Noen som har erfaring med hvordan man kan bytte et bord. Det er en klikkparkett. 

feb 21 2013

Det beste er å ta opp helt til de ødelakte bordet å skivte det ut.

feb 21 2013

Det finnes faktisk noe man kan sparkle treverk med, men det er ikke like lett som å sparkle gips, så man bør ha gjort det før. Spørs hvor stor sprekken er. Ellers er jeg redd man burde ta opp som Tom sier..

feb 21 2013

http://www.byggmakker.no/Pages/ProductSearch.aspx?k=parkett&filter=krautaNoRootCategoryDisplayName%3DHobby%2D%2FReparasjonslim

feb 26 2013

Jeg ville forsøkt det minst arbeidskrevende først, å reparere skaden med reparasjonslim slik andre her foreslår, så får du se hvor fornøyd du blir. Måten å gjøre det på er muligens å skjære bort det treverket som stikker opp med et skarpt verktøy og så fylle i åpningen med lim? Jeg innbiller meg at rette kanter parallelle med de andre skjøtene i parketten synes minst.

Et alternativ til å ta opp gulvet slik at du kommer til og får skiftet det ødelagte bordet kan være å lime inn et nytt. Det kommer an på hvor mye du må ta opp. Jeg ville brukt ei sirkelsag stilt inn på skjæredybde nøyaktig lik tykkelsen på parketten (forsøk først på en rest) og kløyvd det ødelagte bordet langs midten. Bruk huggjern, Fein el. i tillegg. Da skal det være mulig å brekke det opp. Pass på å ikke skade bord du ikke skal skifte. Det nye bordet kan klikkes på plass på den ene langsiden, men på de tre andre sidene må du skjære bort falsene slik at det kan presses ned og limes på plass. Press limfugene sammen og tørk av lim som eventuelt tyter ut. Dekk bordet med plast (det fester seg ikke til trelim som eventuelt presses ut), legg parkettbord el. oppå plasten slik at de ligger over de limte skjøtene og sett på vekter. Da vil du presse sammen limskjøtene uten at du risikerer å presse det innlagte bordet for dypt i forhold til resten av gulvet.

mar 05 2013

Takk for svar! Jeg tror jeg prøver å få skjært opp det ene som må byttes :)