Veirett/bruksrett? Innkjøring til sokkelleilighet.
Jeg eier i dag en enebolig i rekke, der jeg eier den innerste av tre boliger. Eneboligen har på øvre side inngang til første etasje, mens den på nedre side har inngang til sokkelleilighet. Jeg har innkjørsel med opparbeidet fast parkeringsplass på øvre side, mens sokkelleilighet har innkjørsel og parkering på nedside (noe som også står i kjøpskontrakt, men som dessverre ikke er tinglyst). Siden boligene er i rekke, går innkjørsel over eiendommene til de to ytterste naboene.
Boligen ble opprinnelig bygget med adgang/innkjørsel til parkering på overside. Dog gikk alle daværende eiere av alle boligene i rekken sammen om å lage innkjørsel også på nedre side, for tilgang til sokkelleiligheter/hybler. Dette ble gjort for så langt tilbake som 1962/1963. Bruken av innkjørsel med parkering på nedside, ble så brukt uten problemer fram til rundt 2007, da ny nabo i den midterste boligen flyttet inn. Sokkelleiligheten ble da brukt av barn, som også disponerte parkering på nedside. Siden den gang har sokkelleiligheten stått ubrukt, fram til nå.
Nå har jeg igjen begynt leie ut sokkelleiligheten, men nærmeste nabo vil ikke at noen skal kjøre over hans eiendom til parkeringsplassen på nedsiden. Han sier han ikke vil gi slipp på sin eiendom. I stedet mener han at mine leieboere i stedet burde kunne parkere på overside, og gå rundt huset for å komme til sin inngang. Det er riktignok plass til å parkere leieboers bil på overside, men kun med få cm. margin, noe som fører til at både jeg og nåværende leieboer må ut å flytte litt på bil dersom noen skal ut eller inn. Dersom jeg har besøk er dette særlig et problem. I tillegg er det om vinteren mye snø, noe som gjør parkeringsforholdene ennå verre.
Naboen hevder videre at hans hovedinngang er på nedsiden av hans bolig, og at han ikke har plass til å parkere eller gjøre andre ting på oversiden. Dog har han et beplantet område og stor nyoppført terrasse på overside, mens jeg har parkeringsplass nesten inn til inngangsdør. På nedside har han nyligoppført garasje og plass til to biler til, selv om min leieboer skulle få mulighet til å kjøre over hans eiendom.
Spørsmålet jeg har, er om det er noen mulighet for å gjøre noe med dette?
Du må antakelig kontakte en jurist for å ta skikkelig rede på tingene. Evt. meld deg inn i Huseiernes landsforbund, der får du gratis en første konsultasjon med jurist som kan gi råd om hvordan du bør forholde deg.
Jeg forstår jo naboen hvis eiendommen er liten, veien går nært hans hus og benyttes mye, men hvis veien har vært der uavbrutt i 50 år tror jeg nok du kan ha det som kalles hevd på veien noe som gjør at du kan få en tinglyst rett til å bruke den. Naboen kan nok argumentere mot slik hevd siden du har annen vei til din eiendom (som jeg forstår av det du skriver også går over hans eiendom). Naboen har også en sterk sak om det lar seg etablere en tilførsel fra oversiden til nedsiden av huset på din eiendom eller om det lar seg gjøre å utvide din parkeringsplass slik at alle beboere får tilstrekkelig plass. Jeg er ingen jurist, men har sett litt hvordan slike saker er behandlet der jeg bor. Snakk med en jurist for å finne ut eksakt hva du har rett til så slipper du å ergre deg over dette.
JAMAX er et velutviklet stillassystem basert på over 40 års erfaring. Mange fornøyde brukere og rask montering har gjort JAMAX til Norges mest solgte lettstillas, og et naturlig førstevalg for maling og vedlikehold! Les mer på www.alutec.no
Hondas program finner du gressklippere som dekker de fleste behov. Alt fra enkle modeller for små arealer, til større modeller rider og plentraktorer for de virkelig store oppgaver.Garantert alltid lett start med Honda motor "Honda lettstarter´n" Finn mer informasjon på: www.berema.no
Quadro er perfekt for plassering både i hjørne og på rettvegg. Ekstra toppelement med varmelagrende olivinsten eller for skjult topp/sidemontering. Gulvplatene kommer i sort glass og er tilpasset ovnens former. Se flere modeller og produkter på www.nordpeis.no
Terrasseskruen Cutters Max er den perfekte skruen for terrassen, gjerdet eller bryggen. Cutters Max holder konstruksjonene sammen på en svært sikker måte, samtidig som den reduserer risikoen for sprekkdannelse. Les mer på www.essve.com/no
annonse
Få anbud fra håndverkere.
Populært akkurat nå.
I samarbeid med
Vi i Villa finnes også i Sverige, Danmark og Finland