Forum

Takpapp, Takstein, takplater eller i stål, hva bør en velge?
1 stemmer
nov 18 2011
Takpapp, Takstein, takplater eller i stål, hva bør en velge? Valgets kval er det noe som heter, og det stemmer for min del. For jeg er noe usikker på hva jeg ønsker å bytte til. Eller bør jeg bare fortsette med det jeg har. Bor i en 2 mannsbolig som idag har takpapp på taket, som til neste år har ligget der i 20 år. Så tiden er vel inne for å bytte. Har vært litt rundt å snakke med noen fagfolk, men du får forskjellig svar og anbefaling nesten hver gang. Er det noen som har erfaring på hva en bør velge? Når det gjelder f.eks stålplater har Ruuki et produkt som heter Finnera med lang levetid på 40 år som ser intressante ut, men hvordan er det med lydnivå ved for eksempel "heftig" regnfall? Vil nødig bo under "trommer" som tak. Takstein kommer jeg sannsynligvis ikke til å velge da nåværende tak må forsterkes for å tåle vekten, og det er unødvendige kostnader. Ellers har jeg også sans for takplater, men her finnes det også et utvalg f.eks i fra Icopal, Plannja, Lindab og Armat. Har noen erfaring her? Som dere skjønner er det mye jeg tenker på og vil vurdere. For skifte av tak er en høy kostnad jeg gjerne vil gjøre riktig uten å angre meg. Så jeg takker hvis noen kan hjelpe med egne erfarfaringer og forslag. Mvh Haakon
nov 21 2011
Hei. Har i sommer byttet hyttetak fra Icopal shingel til Icopal Decra. Shingelen hadde ligget på siden 70-tallet tror jeg og begynte å bli rufsete. Vårt valg falt på å bytte til Decra fordi vi fant dette alternativet penest. Mulig støy ved heftig regn ble vurdert og siden det var en hytte så tok vi "sjansen" uten så veldig mye fundering. I tillegg har vi hevet taket noe for å etterisolere (vi har åpen himling inne). Med bedre isolering, lufting mellom yttertak til plater (sløyfer 23x48 + lekter 30x48 med 60 c/c på sløyfer) så har vi alt i alt fått mindre støy inne enn tidligere. Jeg kan ikke si spesielt hvor støysvak Decra i seg selv er i dette, men antar at det steinaktige belegget utvendig også reduserer typisk "trommelyd". Min erfaring med selve leggingen er positiv. Vi hadde 2 gradrenner som utfordret klippe/skjære prosessen for det visuelle, men det gikk ved å ta tiden til hjelp og være så nøye som overhodet mulig. Tilpasning i forhold til utstikk ga også litt ekstra planlegging, men jeg er alt i alt veldig fornøyd. Tid og budsjett røyk så det holdt. Decraplatene kjøpte jeg på Bauhaus til en pris ingen andre kunne tilby (jeg innhentet 8 anbud på tak- og terassematerialer). Det som koster er alt Decra tilleggsutstyr. Bl.a. kostet mønepanne 130 pr.stk og T-møne 650. Diverse andre beslag valgte jeg derfor å få lokal blikkenslager til å lage, men montere selv. Oppsummering på kostnader for Decra er at jeg betalte ca. 20.000 for 250 plater, mens nødvendig tilleggsutstyr som møne, islekter, pipebeslag, soilbeslag, gradrenner, endekasse for gradrenner og beslag for vegg ved ark ville kostet oss 60% av selve taket i tillegg. Direkte fra blikkenslager kostet alle disse andre detaljene (ikke mønepanner) oss ca. halvparten av Decra originalvarer. Da har jeg også fått heldekkende beslag til pipa samt forkantbeslag. Jeg ønsker deg lykke til med planleggingen videre.