Ikea-posen gjøres om – slik ser den nye ut

Den ikoniske Ikea-posen kan brukes til ALT, og nå skal den gjøres om - for første gang på mange år. Hva synes du?


Ikea har inngått designsamarbeid med HAY,  et av de mest suksessfulle design-husene i Danmark. I løpet av 2017 vil en rekke designprodukter fra HAY dukke opp i Ikea-varehusene.

Noe av det mest overraskende, er at et av Ikeas mest ikoniske produkter nå får en makeover. Posen er legendarisk og finnes i de fleste norske hjem.

– Det er foreløpig uklart når den nye posen kommer i salg. Den er en del av samarbeidet med Hay og er ett av mange produkter. Hay-kolleksjonen lanseres høsten 2017, forteller kommunikasjonrådgiver hos Ikea, Kristian Willanger. Han har heller ingen opplysninger om hva den vil koste.

Willanger vil ikke opplyse om hvor mange Ikea-poser som selges i året. Men den svenske avisen Expressen skriver at det selges over 65 millioner Ikea-poser på verdensbasis.

Det finnes ikke grenser for hva den kan brukes til: Skittentøypose, til oppbevaring, flyttekasse, oppbevare av ved eller som strandveske. Fantasien har altså ingen grenser. 

Grønn og grå er det nye blå

Designer Mette Hay er den første som får røre den klassiske blå Ikea-posen.

– Jeg elsker den blå posen. Alle bruker den. Enten det er til oppbevaring, på trening eller i butikken. Drømmen min ble å få lov til å gjøre noe med den, sier Mette Hay.

Resultatet ble en makeover av den gode, gamle IKEA-posen. Grønn og grå er nå det nye gule blå.

– Det var utrolig sjenerøst av IKEA å la meg røre den. Men akkurat som hos HAY vil det øvrige tilbehøret være selve limet i kolleksjonen. Mange av møblene blir i grå, hvit og grønn, men blant tilbehøret kan vi leke mer med både farger og materiale, sier hun.

Kamprads egen idé

Ikea-posen har eksistert siden 1980-tallet. Mannen som skapte Ikea-posen var grunnlegger Ingvar Kamprad og i mange år fantes den kun i gult. I dag finner du gule poser i varehusene, mens de blå selges til kunder.

– Kamprad lanserte posen som et alternativ til handlevognen for å gi kundene en bedre handleopplevelse. Posen ble etterhvert så populær at kundene forlangte å få kjøpe den, forteller Willanger. 

Posen gjorde det enkelt å få med seg varene til kassen og videre hjem. Viktig var det også at materialet skulle være slitesterkt og tåle fukt. 

Noen år senere kom den blå posen. Grunnen var at det skulle bli enklere å se forskjell på kjøpte poser og de som tilhørte varehusene.

Den blå Ikea-posen ble lansert i Norge i 1993 og det er samme pose som selges i dag. 

De blå og gule posene forsvinner ikke

Alle elskere av de klassiske Ikea-posene kan ta det helt med ro, de eksisterende blå posene forsvinner ikke. Altså ingen grunn til å hamstre. 

– Den nye posen er en del av den nye Hay-kolleksjonen. Den blå posen vil ikke forsvinne, lover Willanger. 

Den nye posen kommer til å selges så lenge Hay-kolleksjonen er i salg. Den er i samme størrelse og laget av samme materiale – det er bare mønster og farger som er nytt. Den kommer heller ikke med Ikea-logo.

Interiørinteressert? Meld deg på nyhetsbrevet vårt