Bilde: Produsenten/Kähler Design

Designen som «alle» har

Interiør inspirasjon

Har du den stripete Omaggio-vasen? Da risikerer du å bli stemplet som «mainstream».

Forrige uke lanserte det danske merket Kähler nok en ny Omaggio-vase. Vasens stripete design har i rekordfart blitt superpopulært, og plutselig har den dukket opp overalt.

Det er det ikke alle som er like fornøyde med; vasen har blant annet blitt allemannseie og dermed blitt stemplet som såkalt «mainstream».

På nettet diskuteres vasen heftig – mens noen elsker den er det andre som ikke vil ha den i hus.

Men hvem bestemmer egentlig når en gjenstand er for populær? Er det mulig å bli kvitt ryktet?

LES OGSÅ: Interiørstilen som passer for deg

Vil ikke bli en del av mengden

Leder av Oslo Design Fair og tidligere sjefredaktør i Bo Bedre, Grete Sivertsen, forteller at mange definerer seg selv gjennom tingene de har.

– Hvis mange nok skaffer seg den samme tingen, er det alltid noen som vil ta avstand og vise at de er et selvstendig individ som skiller seg ut. På den måten viser man sin egen stil og kompetanse, sier hun og fortsetter:

– De som tar avstand ønsker ikke å forbindes med mengden.

Hun mener flere tar avstand fra enkelte ikonmøbler som er kjent for kvalitet og varighet, som for eksempel Eames Plastic Chair, nettopp fordi for mange har det og fordi man føler man ser tingene over alt.

Hun mener dette også gjelder Omaggio-vasen fra Kähler.

– Jeg mener Kähler har kvalitetsprodukter og god design. Samtidig er keramikken veldig tilgjengelig og til en så rimelig pris at man kan gi den bort. Derfor har det blitt noe alle har, spesielt i Danmark, sier Sivertsen.

LES OGSÅ: Innred med rimelige designmbøler

Viktig med bakgrunnskunnskap

Hun mener man burde kjøpe designmøbler, først og fremst fordi det gjerne er godt håndverk og av så god kvalitet at det kan gå i arv.

Lurer du på hvordan du burde tenke når du handler interiør og møbler, er Sivertsens tips å lese seg opp på design.

– Det handler om å utvikle sin egen stil og ha kunnskap om materialer, design og historien bak. Slik kan man utvikle sinkompetanse til å velge ut fra smak, ikke bare velge ut fra blogger og magasiner, sier hun.

Har merket først fått stemplet som allemannseie mener Sivertsen at det kan være vanskelig å snu skuta.

– Da er det kanskje litt for sent og vanskelig å gjøre noe med. Eventuelt må selskapet gjøre produktene mindre tilgjengelige.

Veldig populært

Jesper Holst Schmidt i Kähler Design forteller at de aldri har solgt så mange vaser som nå, og at salget kommer til å vokse det kommende året.

– Det som er avgjørende for et brand som Kähler hvis det skal forbli interessant for forbrukerne, er at vi skal fortsette utviklingen av nye serien og på den måten fortsatt gjøre oss interessante overfor forbrukerne som har så mange valg, sier Schmidt.

– Men at Kähler har to produkter på listen over de 11 mest populære viser tydelig at vi evner å utvikle brandt med nye produkter så Kähler nettopp ikke kun er Omaggio-vaser, men også Hammershøo-servise, Urbania lyshus – alle lansert på forskjellige tidspunkter, sier han.

Kommentarer

Når du kommenterer må du bruke ditt egentlige navn. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange leser det du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse. 

15 januar 2016

"Jeg bygde en hyllvegg"

Noen hyller og en gipsplate var alt som var nødvending for at Hans kunne lage en fin skillevegg med oppbevaringsmuligheter.

Det lille huset ble helt nytt

Gine Svendsen og John Eirik Edvardsen falt pladask for det vesle huset på femti kvadrat – trass i den grelle 70-tallslooken. Med pågangsmot og dugnadsån...

Jeg og mitt hus: Elisabeth Andreassen

Elisabeth (Bettan) Andreassen, kommer vinter/vår 2011 ut med en ny cd. Arbeidsnavnet er «SpellemannII».

Dette interiøret vil vi ha nå

Gikk du glipp av den store interiørmessen Oslo Design Fair? Vi tok turen dit for å se på de kommende trendene.

10 gode kjøp under 400 kr

La hjemmet ditt få en dose deilig fargeenergi til en overkommelig pris.

Paljettputa hele internett snakker om

Den såkalte "Mermaid Pillow" kan nok sies å være den mest populære puten noensinne. I løpet av bare noen få dager har hele 31 millioner sett videoen av...

6 supre DIY-ideer fra Instagram

Vi har saumfart Instagram - og funnet de fineste DIY-ideene til deg. 

Høstens interiørtrender

Etter mange år med duse og nedtonede fargeskalaer går vi en fargerik høst i møte.

Denne "hytta" må du få med deg!

Dette stusselige kjellerrommet ble i løpet av seks uker forvandlet til en "hytte". Kostnad: $107!

Se hva mor gjorde da barnet tegnet på veggen

Dersom du har små barn har du kanskje opplevd at de har tegnet på veggen med tusj. Se hvordan denne moren løste problemet på kreativt vis!

Ti ting som gjør livet enklere

Ti smarte triks du bør få med deg.

Moteriktig interiør for våren 2011

Endelig har trendene snudd, krisen er over og positive tanker er i fokus. Her er fem interiørprodukter som symboliserer vårens glade og fargerike design...

Gratis print fra Pinterest som vi elsker

Nå kan du selv laste ned og printe ut kunst og kalendere til hjemmet ditt. Hurtig, trendy og billig!

Lag din egen vase

Tenk hvis du kunne lage din egen vase, som du elsker enda mer enn Kähler-vasen din. Her er guiden til hvordan ønsket blir til virkelighet.

Ragnhild har et tre i stua

Ragnild Teigene er så glad i skogen at hun bestemte seg for å ta den med seg inn.