Sommeridyll i  byen – Ikea viser hvordan

I dag lanserte Ikea sommeren. Med friske farger og funskjonelle utemøbler er de klare for bysommer. 


Denne sommeren har Ikea fokus på bylivet. Den smale blokkterrassen, byparken, eller hagen i bakgården. Euromonitor International har hatt en verdensomspennende markedsundersøkelse som viser at 8 av 10 velger bolig med balkong eller terrase, så lenge de har råd til det – selv midt i byen. 

– Denne gangen er det bysommer som har inspirert designteamet vårt. Selvfølgelig er det deilig å kunne ta turen ut på landet eller stranda, men IKEAs sommerkolleksjon tilrettelegger for å kunne nyte de varme dagene i fulle drag også uten å måtte reise bort, sier retail- og interiørdesignsjef for IKEA Norge, Jøril Korperud Johnsen.

Foto: Ikea. 

Komfort + funksjonelt = Ikea

Møblene som lanseres denne sommeren er funskjonelle og kan tilpasses en hver plass. Et lite bord for fire kan fort dras ut og lage plass til tolv, og hengekøye er ikke lenger kun til de med to perfekt plasserte trær. Uten om det praktiske er det også komfortabelt. Utestolene skal være like behagelig som en lenestol inne, men fortsatt være enkle å slå sammen og gjemme bort. Solsengen deres, med tykk madrass, er perfekt til en natt under stjernene. 

– Kolleksjonen har fokus på lett transporterbare og plasseffektive løsninger, som gjør det lett både å trekke ut til nærmeste park på godværsdagene og å skape seg en personlig oase på balkongen, der man kan nyte både solrike dager og stjerneklare netter. En av mine personlige favoritter er hengekøyen RISÖ, som kommer på stativ og dermed kan plasseres hvor som helst, forteller Johnsen.

Fargene er trendy og sommerlige som friske bringebær, solgul og gressgrønt med en hint av nostalgi. For Ikea har blitt inspirert av 60- og 70-tallet. Det blir en mønstermiks med enkle, renskårne klassikere som har fått en ansiktsoppløftning. 

Foto: Ikea. 

Naturen skal inn

Det grønne skal også inn. En kjøkkenhage eller en mini-jungel på balkongen er ikke umulig. Nordmenn har de seneste årene blitt opptatt av det sunne og selvforsynte livet. Derfor inneholder årets kolleksjon praktiske og lekre produkter for å gjøre kjøkkenhagen en realitet på balkongen. 

– Folk har også blitt mer bevisste på å leve sunt og vite hvor maten de spiser kommer fra, noe som har gjort at flere og flere dyrker både krydderurter og grønnsaker hjemme. Videre har det vokst fram en rekke populære tv-programmer, magasiner og blogger om hage og hjem, som har vekket interessen for hagestell som hobby. Vi vil at alle skal ha muligheten til å oppdage gledene ved hagehold, og derfor inkluderer årets utendørskolleksjon en rekke produkter som gjør det mulig å skape sin egen drømmehage, selv på en liten balkong, sier Johnsen.