Design dine egne klistremerker

Design dine egne klistremerker og få akkurat det utrykket du ønsker.


Klistremerker til vegger har blitt trendy. Med enkle grep kan du nå sette dine særmerker på interiøret. Men vil du ha din helt egen individuelle stil, nøyer du deg ikke med masseproduserte merker – da bruker du klistremerker som er designet spesielt for deg.

Vanja Kodzoman er designer og driver Happylines, et firma som designer og produserer selvklebende klistremerker i tynn vinyl – så kalte wallstickers. Hun er blant de som tilbyr folk å designe sine egne klistremerker for vegger i tillegg til at hun kan skape unike design for kunder som ikke ønsker å tegne selv.

– Folk har vanskelig for å forstå mulighetene, de ser bare begrensningene. Det blir kanskje den største barrieren når vi nå tilbyr folk å designe sine egne klistremerker, forteller Kodzoman.

Endeløse muligheter
For mulighetene er nærmest endeløse bare man lar kreativiteten flyte. Du kan velge om du vil tegne ut designet selv eller om du fortrekker at Kodzoman lager den ferdige designen ut fra bilder, motiv eller skisser som du sender inn.

– Du kan bruke alt du kan ta bilde av eller tegne. Det kan være bilder av barn eller dyr; tegningen til treåringen kan dekke hele rommet; mønster fra bestemors bestikk kan bli dekorelement på salongbordet, og så videre, sier Kodzoman.

Trenger du mer inspirasjon? Hva med bilde av deg selv, av en du har kjær, av et nostalgisk motiv som passer inn i landstilen? Eller kanskje passer det bedre med et navn, et ord, et sitat i vakre skrifttyper? Du kan velge stjernetegnet ditt, et spesielt symbol, deler av ornamenter du liker. Eller kanskje fortekker du å hente inn mønster fra noe du allerede har i boligen, som et sengetøy, ei pute i sofaen, en vakker plante.

Eller kanskje har du sett noe i naturen du ønsker å gjenskape.

– Slagskygger kan være virkningsfulle, for eksempel trærnes skygger på veggen. Dette kan du ta bilde av og få permanent på veggen om du ønsker det, foreslår Kadzoman.

Endeløse muligheter
For mulighetene er nærmest endeløse bare man lar kreativiteten flyte. Du kan velge om du vil tegne ut designet selv eller om du fortrekker at Kodzoman lager den ferdige designen ut fra bilder, motiv eller skisser som du sender inn.

– Du kan bruke alt du kan ta bilde av eller tegne. Det kan være bilder av barn eller dyr; tegningen til treåringen kan dekke hele rommet; mønster fra bestemors bestikk kan bli dekorelement på salongbordet, og så videre, sier Kodzoman.

Trenger du mer inspirasjon? Hva med bilde av deg selv, av en du har kjær, av et nostalgisk motiv som passer inn i landstilen? Eller kanskje passer det bedre med et navn, et ord, et sitat i vakre skrifttyper? Du kan velge stjernetegnet ditt, et spesielt symbol, deler av ornamenter du liker. Eller kanskje fortekker du å hente inn mønster fra noe du allerede har i boligen, som et sengetøy, ei pute i sofaen, en vakker plante.

Eller kanskje har du sett noe i naturen du ønsker å gjenskape.

– Slagskygger kan være virkningsfulle, for eksempel trærnes skygger på veggen. Dette kan du ta bilde av og få permanent på veggen om du ønsker det, foreslår Kadzoman.

Kan brukes overalt
Det er selvsagt ingen grunn til å begrense seg til vegger når du skal dekorere med wallstickers. Klistremerkene kan settes opp på de fleste slette flater. Du kan også feste klistremerkene på avtrekksvifter, dører, speil, postkasser, vindu, tak, fliser, bordflater og mer til.

– Jeg har selv pyntet søppelbøtta og kaffekanne på kjøkkenet slik at det blir en egen identitet, sier Kodzoman.

Hos Happylines starter prisen for egendesignede klistremerker på 500 kroner.

– Prisen varierer etter hvor mye tid jeg bruker på designet og hvor store merkene skal være. Har du tegninger selv, blir det rimeligere. Kommer du med en idé jeg skal tegne ut, vil det selvsagt koste mer.

Har du ingen ideer til egne design, men ønsker likevel et mer unikt klistremerke? Det finnes råd for deg også. Happylines har en egen avdeling kalt Arts, hvor kunst presenteres i et helt nytt format. Her samarbeider de med kunstnere og illustratører som lager klistremerker i sitt formspråk. Og eksklusiviteten ved kunsten er bevart – hvert design blir kun solgt i femti eksemplarer.