9 matvarer som ødelegger nattesøvnen din

Mat

Har du problemer med å sovne, kan det være at en av disse ni matvarene er skyldig. 

Mørk sjokolade er sunt, men ikke for nattesøvnen.
Mørk sjokolade er sunt, men ikke for nattesøvnen. Bilde: iStock

9 matvarer du bør unngå før leggetid

Alle ønsker seg en god natts søvn med den påfølgende gode, uthvilte følelsen morgenen etter. Men ikke alle sover like godt, og forklaringen kan være en av de følgende matvarene.

Det skader i hvert fall ikke å se på hva du spiser hvis du er en av dem som ligger og vrir og vender på deg gjennom natten.

1. Bacon

Bacon er sprøtt og deilig, men inneholder et stoff som heter tyramin, som bidrar til å gjøre deg ekstra våken. Kanskje derfor det er populært til frokost? Rett før sengetid er det derimot ikke en god idé, siden det gjør det motsatte av avslappet. 

2. Vellagrede oster

Ost som cheddar, parmesan, gouda og brie inneholder, akkurat som bacon, stoffet tyramin. Som sagt gjør tyramin deg mer våken, og lagrede oster der derfor ikke et godt valg av kveldskos. 

Les også:

Svensk studie: Å eie hund kan forlenge livet

Det å ha hund er bra for helsen din, faktisk er det veldig bra! Et nytt studie viser at hundeeiere er friskere og lever lenger.

Alternativ: Ferske oster som ricotta har ikke den samme effekten. 

3. Tomater

Tomater finnes i en rekke retter og smaker godt i salat. Men tomater er ikke så lurt å spise før leggetid, på grunn av det høye syreinnholdet, som kan gi deg halsbrann. Irritasjonen over halsbrann kan gå utover søvnkvaliteten, så derfor bør du unngå tomat. 

Alternativ: Spis et eple i stedet. Eple er godt, og du får i deg nyttige vitaminer før du skal sove. 

4. Mørk sjokolade

Mørk sjokolade er deilig, og har faktisk en rekke sunnhetsfordeler. Men mørk sjokolade inneholder også koffein, som vi kjenner fra blant annet kaffe. Kaffe er oppkvikkende nettopp på grunn av koffeininnholdet, og det samme gjelder for mørk sjokolade. Jo høyere prosent kakaoinnhold sjokoladen har, jo høyere er også koffeininnholdet. 

Alternativ: Litt tørket frukt, som for eksempel banan eller bær. Men vær oppmerksom på at dette også inneholder mye sukker. 

Les også:

Unngå svarte fuger i dusjen

Dusjer du rett på veggen, er du sikkert kjent med misfarging av fugene. Men, det kan lett unngås med et godt rensemiddel og impregnering.

5. Alkohol

En liten drink kan være fristende etter en lang dag, og alkoholen vil kanskje hjelpe deg med å sovne raskere. MEN det er også noen ulemper ved å drikke alkohol før leggetid: Nattesøvnen blir urolig, og du vil våkne neste morgen og være utmattet, uansett hvor lenge du har sovet. 

Alternativ: Drikk en kopp urte-te. Kamille-te er beroligende og vil få deg til å sove trygt og godt. 

6. Krydret og sterk mat

Når du spiser krydret og sterk mat stiger kroppstemperaturen, du får fart på blodomløpet og kickstarter fordøyelsen. Det er bra for helsa å få et lite kick i systemet innimellom. Men før sengetid er det ikke så lurt. Du kan få halsbrann, og kroppen kan bli irritert på en måte som gjør det vanskeligere å sovne. 

Tips: Spis litt yoghurt eller nøtter for å dempe effekten. 

Les også:

Alle kan dyrke urter selv – i vinduet eller utendørs

Det er trendy, miljøvennlig, rimelig og smart å dyrke urter inne og ute. Vi viser deg hvordan du lykkes med dyrkingen.

7. Frityrstekt mat

Frityrstekt mat kan være fristende. Men det er ikke en god idé å spise verken frityrstekte reker eller kylling sent på dagen, siden det inneholder mye fett som kroppen din vil måtte bearbeide natten gjennom. Kroppen vil derfor ikke falle helt til ro, og nattesøvnen lider. 

Alternativ: En skive grovbrød med fersk ost. Kroppen din vil takke deg dersom du velger grovbrød framfor frityrstekt mat. 

8. Brokkoli

Brokkoli er sunt, men kan også gjøre deg oppblåst på grunn av det høye fiberinnholdet. 

Alternativ: En banan inneholder stoff som hjelper deg til å sove bedre. 

9. Biff

Et realt stykke kjøtt er en favoritt for mange. Men det er best å legge kjøttmåltidet et stykke før leggetid, siden det høye innholdet av fett og protein vil gi fordøyelsessystemet ekstra å jobbe med. Det kan føre til dårlig nattesøvn. 

Alternativ: Kylling. Kylling inneholder mye protein, men langt mindre fett. 

Kilde: Bedroom.about

Vi vil gjerne holde deg oppdatert på tips og nyheter til hjem og hage – meld deg på vårt nyhetsbrev her! 

20. oktober 2017
Mer om Mat

Slik fjerner du fastbrent knekk fra stekepanna

Mat Fastbrent knekk er et utbredt problem i disse førjulstider. Her lærer du hvordan du får løsnet det fra stekepanna. 

Annonsørinnhold

Slik får du mer energi!

Mat 6 smarte tips som garantert funker.

Derfor bør du spise mer belgfrukter

Mat Belgfrukter gjør at blodsukkeret stiger saktere, i tillegg inneholder de lite fett og er svært næringsrike.

Slik lager du brente mandler (søte og salte)

Mat Her får du to enkle oppskrifter på både søte og salte brente mandler. Perfekt julesnacks!  

Pasta lagret i romtemperatur kan være dødelig

Mat De fleste av oss har spist gamle pastarester. Men visste du at pasta som har stått lenge i romtemperatur kan være direkte dødelig?

12 urter du kan dyrke hele året - kun med vann!

Mat Grønne planter uten grønne fingre? Joda, det er mulig. Disse 12 urtene krever minimalt med stell, tid og næring.

Vill, villere, vafler

Mat Lyst til å gjøre noe spennende ut av vaffelrøra? Her er 10 gode ideer til forskjellige vaffelvarianter du kan prøve deg på. 

Derfor smaker usunn mat så godt

Mat Har du lurt på hvorfor usunn mat smaker så godt? Det har en helt naturlig forklaring.

Derfor bør du IKKE bruke bakepapir

Mat Bakepapir er kanskje et uunnværlig redskap på kjøkkenet, men du bør faktisk unngå det.

Slik fryser du ned egg, melk og andre meieriprodukter

Mat Noen ganger kjøper man inn for mye mat. Da er det greit å vite at egg og meieriprodukter, som melk og ost kan legges i fryseren.

Slik fryser du brødskiver – og bevarer smak og konsistens

Mat Joda, det er mulig å holde brødet ferskt, selv om du fryser det. Bare du kan denne teknikken.

Denne maten går (nesten) aldri ut på dato

Mat Selv om maten har gått ut på dato, kan du risikere å kaste mat som kunne brukes. Vi har samlet syv matvarer som du fint kan ha i skapet i lang tid.

Grille i helgen? Pass på dette!

Mat Vær særlig obs når du griller kyllingkjøtt og marinerer. – Bakteriene florerer hvis man ikke passer på, sier ekspert.

Lag kakepynt av blomstene i hagen

Mat En rekke blomster kan spises og passer perfekt som vakker pynt på kaken. Vi viser deg hvordan du kandiserer blomster.

10 matvarer du alltid bør ha i kjøleskapet

Mat For en sunn og kjapp middag hver eneste dag, bør du alltid kjøpe med deg disse råvarene hjem fra butikken.