Slik vedlikeholder du bilbatteriet og andre batterier

Synes du bilbatteriene og andre batterier varer for kort? Det kan skyldes at du ikke vedlikeholder dem godt nok. 


Å ikke få startet bilen i vinterkulda fordi batteriet er flatt, er noe av mange av oss har opplevd. Grunnen til at du står der med flatt batteri, er ofte slurv med vedlikehold av bilbatteriet. 

– Starthjelp på grunn av utladet eller dårlig batteri er vår klart største bergingsårsak. De fleste av oss tenker nok ikke så mye på å lade bilbatteriet før det er for sent, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Newswire.

Så ofte bør du vedlikeholdslade bilbatteriet

En enkel måte å unngå at du ikke får startet bilen, er å anskaffe seg en hjemmelader. Den kan spare deg for mye frustrasjon når du har dårlig og bilen ikke starter på grunn av flatt batteri. 

– Hvor hyppig man bør vedlikeholdslade bilbatteriet, avhenger av kjøremønsteret man har. Har du mye småkjøring i byen, er det bra å vedlikeholdslade ofte.

– Og så er det lurt å gjøre det før man skal ta en tur til fjells der bilen blir stående ute i kulda i flere dager sier Sødal.

Gjelder ikke bare bilbatterier

Det er ikke bare bilbatteriene som trenger vedlikehold. Også batterier til båt, MC, snøfreser, gressklipper og lignende bør lades fra tid til annen, spesielt om de ikke skal brukes på en stund. 

Ved å ikke vedlikeholde batteriene risikerer du å måtte betale for å skifte dem ut oftere enn nødvendig. 

– Første bud er å fullade batteriet før det settes til lagring. Selv om moderne batterier har liten selvutlading, bør du lade opp batteriet et par ganger i løpet av vinteren. Er spenningen under 12,4 volt må batteriet lades, sier Knut R. Svenningsen, daglig leder i Biltema Norge til Newswire.

Hvis du helst vil slippe dette bryet, finnes det elektroniske –såkalt intelligente ladere som er koblet på hele tiden og vedlikeholdslader batteriet når det trengs.

Fjern skitt og smuss og lagre riktig

Ikke glem å rengjøre batteriet før det settes til lagring.

– Smuss og fuktighet kan føre til små strømlekkasjer, såkalt krypstrøm, som øker selvutladingen. Et rent batteri med rene poler reduserer faren for krypstrøm. Sett gjerne inn polskoene med batteripolfett, sier Svenningsen.

I tillegg er det viktig å lagre batteriene i riktig temperatur. De skal nemlig ikke lagres for kaldt, så du må unngå frost. Samtidig skal batteriet heller ikke stå for varmt. 

– Jo varmere det er, desto større selvutlading. En tommelfingerregel er at selvutladingen halveres for hver tiende grad temperaturen synker, sier Svenningsen.

Ideell lagringstemperatur for batterier så langt ned mot null grader som mulig, men helst ikke i kuldegrader. 

Batteriet bør lagres tørt. Bilbatteriet trives best dersom bilen står parkert i garasjen om vinteren.

Lar du batteriet stå i båten eller caravanen over vinteren, bør det kobles fra det elektriske systemet, slik at det ikke stjeler strøm fra batteriet.

– Lagrer du batteriet ute, er det ekstra viktig å fullade det før vinteren. Et fulladet batteri kan tåle en kald vinter, det gjør ikke et utladet batteri, sier Knut R. Svenningsen i Biltema.

Kilde: Newswire