Test av TV-er: Disse merkene gjør det best i test

Hvilke TV-merker gjør det best i test? Svaret får du her, takket være Forbrukerrådet og 233 grundige tester fra Råd & Rön. 


Magasinet Råd & Rön er medlem av det internasjonale testsamarbeidet ICRT (International Consumer Research and Testing), som utfører noen av verdens grundigste, laboratoriebaserte produkttester. 

De har siden 2010 publisert tester av 263 plasma- og LCD-flatskjermer fra 9 produsenter. Forbrukerrådet har analysert resultatene og valgt å fokusere på LCD-skjermene.

Resultatene fra Forbrukerrådets merkestatistikk er basert på LCD/LED-modeller fra de syv produsentene som er testet tre ganger eller mer.

Kriterier

Bildekvalitet teller 40% av karakteren og består av følgende testdispliner: Standard bilder, HD-bilder (evt. også Ultra-HD- og 3D-bilder), kontrast, fargegjengivelse, sortnivå, lydgjennomtrengning (clouding), tekstflimmer, bevegelsesskarphet, innsynsvinkler, refleksjoner. 

Lydkvalitet teller 20%

Ekstra Funksjoner 17,5%

Brukervennlighet: 12,5%

Tuner og tilkoblinger: 5%

Strømforbruk: 5 %

To merker skiller seg ut

Forbrukerrådets analyse viser at det er to merker som skiller seg ut, Samsung og Sony, og at disse oppnår oppsiktsvekkende gode resultater.

I den andre enden av skalaen finner en Sharp og Toshiba, som gjennomgående må nøye seg med svake testresultater.

1. plass: Samsung 

Når Forbrukerrådet har sett på totalkarakteren, som omfatter alle tenklelige aspekter ved en flatskjerm, troner Samsung på toppen. 

De 60 testede Samsung-modellene har i gjennomsnitt oppnådd 65,5 av 100 poeng. Samsung oppnår også høyst score for enkeltmodell: 74 poeng. Ingen testede modeller fra Samsung har scoret lavere enn 51 poeng.

Dette viser at den koreanske produsenten gang på gang leverer gode produkter. 

2. plass: Sony

Bak den koreanske giganten Samsung finner man japanske Sony med gjennomsnittlig 62,0 poeng i totalscore, altså 3,5 poeng bak erkekonkurrenten. 37 Sony-modeller er testet. 

Sammenlignet med de andre merkene er dette et meget solid resultat, men når det dreier seg om totalkarakteren, befinner Sony seg i skyggen av Samsung. 

Høyeste poengsum for Sonys beste enkeltmodell er 72 poeng, mens laveste poengsum er 46 poeng. 

3. plass: LG

På tredjeplass havner LG. De 51 testede modellene fra LG oppnår 59,6 poeng i snitt, 2,4 poeng bak Sony. 

LG har aldri oppnådd mer enn 67 poeng på enkeltmodell, noe som er betydelig svakere enn Samsung og Sony. 

De har nemlig aldri endt opp med mindre enn 55 poeng. Dermed slår LG både Samsung og Sony grundig i denne viktige disiplinen. Det betyr at risikoen for å ende opp med en dårlig TV er svært, svært liten hvis du velger LG. 

Deretter følger:

Panasonic
Totalscore: 58,0 poeng i snitt
Beste poengsum på enkeltmodell: 69
Dårligste poengsum på enkeltmodell: 55 
Antall testede modeller: 22

Phillips
Totalscore: 55,8 poeng i snitt
Beste poengsum på enkeltmodell: 68
Dårligste poengsum på enkeltmodell: 26 
Antall testede modeller: 45

Sharp
Totalscore: 53,3 poeng i snitt
Beste poengsum på enkeltmodell: 60 
Dårligste poengsum på enkeltmodell: 46 
Antall testede modeller: 9

Toshiba
Totalscore: 49,9 poeng i snitt
Beste poengsum på enkeltmodell: 58
Dårligste poengsum på enkeltmodell: 35 
Antall testede modeller: 9

LG med stigende formkurve

Forbrukerrådet har i totalkarakteren tatt utgangspunkt i resultatene fra 2010 til 2014. Men, de har også undersøkt hvilke produsenter som har beveget seg i positiv og negativ retning. 

De har derfor analysert resultater fra 2010 og 2011 og sammenlignet med resultater fra 2012 til 2014. 

Formkurve-analysen avslører at LG er merket som har tydelig forbedret sine modeller. De 36 modellene som er testet i perioden 2012 til 2014 har steget fra 58,8 til 59,9 poeng.

Alle de andre produsentene har negative formkurver når det gjelder totalkarakter.

Bildekvalitet

Bildekvalitet er en TVs viktigste egenskap, og Forbrukerrådet har rangert merkene utelukkende etter denne egenskapen på en skala fra 1 til 10. 

Når det gjelder bildekvaliteten topper Samsung med 6,4 poeng, deretter følger Sony med 6,2 poeng. Altså bare 0,1 poeng bak. 

Begge merker kjennetegnes for øvrig ved at enkeltmodeller har vært helt oppe på 8 poeng. Samsung har aldri havnet under 5 poeng, mens Sony har vært nede på 4-tallet.

På tredjeplass havner LG med 5,6 poeng. De har aldri vært oppe i 8 poeng, men har heller aldri vært under 5 poeng.

Deretter følger:

Phillips
Poeng for bildekvalitet: 5,5
Beste karakter: 7
Dårligste karakter: 2

Sharp
Poeng for bildekvalitet: 5,3
Beste karakter: 6
Dårligste karakter: 4

Toshiba
Poeng for bildekvalitet: 5,2
Beste karakter: 7
Dårligste karakter: 3

Panasonic
Poeng for bildekvalitet: 5,1
Beste karakter: 6
Dårligste karakter: 5

Formkurve: 

Det er to produsenter som utmerker seg positivt når Forbrukerrådet har sammenlignet resultater fra 2010-2011 og 2012-2014. Sony (6,3) og Panasonic (5,1) har opprettholdt samme bildekvalitet.

Tallene viser at Sony har levert bedre bildekvalitet enn Samsung i perioden 2012-2014 enn Samsung som har gikk ned fra 6,7 (2010-2011) til 6,2 (2012-2014).

Phillips har gått ned 0,1 poeng, mens Samsung, LG og Toshiba har gått ned 0,5 poeng. Sharp er utelatt fra fordi de ikke er testet tilstrekkelig antall ganger.

Konklusjon:

Forbrukerrådets konklusjon er at hvis du skal kjøpe ny LCD-TV, og målet er best mulig bilde, så er det sannsynligvis Samsung, Sony eller LG som vil gjøre deg mest fornøyd. Samsung har oppnådd de beste resultatene i hele perioden, men Sony har en mer postiv formkurve og har oppnådd bedre bilde-karakterer enn Samsung de siste årene. 

Forbrukerrådet mener at LGs styrke er at de aldri har fått noen dårligere karakter på bildekvalitet enn 5. 

Men en TV er selvsagt også mer enn bare bilde. Lyd, brukervennlighet og fjernkontroll er blant elementene som betyr mye for mange. Hvilket merke skal du velge om du er opptatt av en best mulig totalpakke? Svaret er Samsung, mener Forbrukerrådet.

Til tross for en svakt dalende formkurve, oppnår Samsung overlegne resultater både i perioden 2010 til 2011 og i perioden 2012 til 2014.

Kun Sony er i nærheten av Samsungs resultater – de andre merkene befinner seg rett og slett en divisjon under det koreanske merket.