Klage på huskjøp : Bollene stekes skjevt

Oslo (NW): Mange boligkjøpere har svært urealistiske forventninger til hva eierskifteforsikringen dekker, viser klagelisten.


bildetekst

Eierskifteforsikring ved kjøp og salg av bolig er etter hvert blitt ganske vanlig. Forsikringen skal sørge for at kjøper får dekket vesentlige skjulte skader eller feil som selgeren er ansvarlig for.

Men den dekker ikke alt.

– Det er nesten ikke måte på hva enkelte finner på å levere inn reklamasjon på. En ville ha erstatning fordi ovnen som fulgte med boligen ikke stekte bollene jevnt. En annen fant ut at et exit-skilt var snudd opp ned og ville ha kompensasjon, sier Roy Malmo Nilsen i Anticimex.

Anticimex er en av tre store aktører som selger eierskifteforsikringer. Malmo Nilsen antar at mer enn halvparten av boligsalgene i Norge nå har en slik forsikring.

Regnet bråket
Nesten hvert femte boligsalg ender i krangel etterpå fordi kjøperen mener boligen ikke var i den tilstanden han eller hun hadde forventet.

– Mange av klagene er reelle, mens andre er det helt klart ikke grunnlag for. For eksempel er det ikke grunn til å klage til selger fordi det bråker i takrennen når det regner. En kjøper klaget på dette fordi han måtte skru opp lyden for å høre tv-en sin, sier Malmo Nilsen.

En etablert regel ved boligkjøp er at alt som er fastmontert i veggene følger med kjøpet. Det som står i hagen er en annen sak. Anticimex fikk en reklamasjon fra en kjøper da selgeren tok med seg pyntevindmøllen som sto i hagen. ’’Tannbørsteholderen manglet glass’’ har også stått på listen over erstatningskrav.

Andre ganger vil folk ha erstatning for det selgeren ikke tok med seg.

– Vi har mottatt erstatningskrav på over 60 000 kroner fra en kjøper som fant møkk i møkkakjelleren, og et på 17 000 kroner fordi låven ikke var ordentlig ryddet. En kjøper ville ha kompensasjon da han fant hundebæsj på verandaen, sier Malmo Nilsen.

Vil bytte gammelt i nytt
De mer kuriøse klagene utgjør imidlertid en liten andel av totalen.

– Gjengangerne er fuktskader i tak, bad og kjeller. En typisk utbetaling ligger på rundt 100 000 kroner, sier Nilsen. Anticimex har hatt utbetalinger på opp til to millioner kroner.

Men oppdager du en skjult skade, får du ikke nødvendigvis hele reparasjonen erstattet.

– Noen tror nærmest de har vunnet i lotto når de finner noe å klage på. Det mange glemmer er at hvis du har kjøpt et hus med et bad som er 15-20 år gammelt, er slitasjen med på kjøpet. Du får ikke byttet gammelt mot nytt, for det var ikke et nytt bad du kjøpte, sier Nilsen.

Vi tenker annerledes når vi kjøper bolig enn når vi for eksempel kjøper bil, mener han.

 

– Når du kjøper en bil, aksepterer de fleste at verdien og kvaliteten synker over tid. Når det gjelder hus, har denne tankegangen vanskeligere kår, sier Nilsen, som ikke legger skjul på at dette er en vanskelig pedagogisk oppgave for forsikringsselskapene.

Eksempler på reklamasjoner til Anticimex:

¤ Stekeovnen stekte bollene ujevnt.

¤ Det bråket så mye i takrennene når det regnet at lyden på fjernsynet måtte skrus opp.

¤ Oppvaskmaskinen var dårlig.

¤ Exit-skiltet montert opp ned.

¤ Defekte persienner.

¤ Kjøper mente den gamle prammen som fulgte med på huskjøpet burde hatt bedre motor.

¤ Vinduene slo innover i stedet for utover, kjøper mente det var feil vei.

¤ Det manglet glass i tannbørsteholderen på badet.

¤ Det manglet lyspære i taket.

¤ Hundebæsj på terrassen.

¤ Naboen hadde plantet en busk litt inn på kjøpers eiendom. (Busken sto der også under visningen.)

¤ Selger tok med seg pyntevindmøllen som sto i hagen.

¤ Det manglet gulv i andreetasjen på låven.

¤ Låven var ikke ordenlig ryddet. Kjøper krevde 17 400 kroner i erstatning.

¤ Møkk i møkkjelleren, kjøper krevde 66 410 kroner i erstatning.

¤ Kjøkkenskuffene var vanskelige å lukke.