Mangler på nybygd bolig

Selv om boligen er ny kan det ofte være ting som ikke er på plass eller ikke er utført slik som avtalt. Bustadoppføringslova gir deg mulighet til å klage på feil og mangler inntil fem år etter at du har overtatt boligen.


Du kan klage på feil og mangler hvis huset ikke er i samsvar med avtalen eller offentligrettslige krav, slik som krav til elektrisk anlegg og ildsteder.

Det foreligger også en mangel dersom entreprenøren har gitt feil opplysninger eller har unnlatt å gi opplysninger som er av betydning for deg. Det kan være nødvendig at du engasjerer en takstmann for å dokumentere feil og mangler ved boligen.

Selv om loven gir fem års reklamasjons frist, er det viktig at du klager innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. I verste fall kan du miste retten til å klage.

Entreprenøren kan i tillegg gi deg en lengre klagefrist i form av en garanti. En garanti kan på den andre siden aldri begrense de rettighetene som loven gir deg.

Foreldelse av krav

Selv om du har reklamert innen rimelig tid og innenfor femårsfristen kan ditt krav mot håndverkeren foreldes. Foreldelsesfristen er tre år.

Selv om du reklamerer straks og innenfor den femårige reklamasjonsfristen foreldes kravet ditt hvis det går tre år uten at utbedringen skjer.

Hvis entreprenøren lover å utbedre mangelen uten å gjøre noe, må du avbryte foreldelsesfristen ved å gå til domstolen. Du kan også avbryte foreldelsesfristen ved å klage skriftlig til Boligtvistnemnda.

Dine krav ved feil og mangler

1. Holde tilbake betaling

Du kan holde tilbake så mye av betalingen som er nødvendig for å sikre at kravet blir dekket. Holder du tilbake mer penger enn det mangelen representerer, kan du bli pålagt forsinkelsesrenter.

2. Retting/reparasjon

Entreprenøren kan kreve å få rette feil og mangler selv, hvis reparasjonen skjer innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Du bør derfor ikke reparere den selv før du klager. Retter du selv kan det innebære at du mister kravet ditt. Retting skal skje uten kostnader for deg.

3. Prisavslag

Du kan kreve prisavslag dersom entreprenøren ikke retter feilen eller mangelen. Du kan også kreve prisavslag dersom entreprenøren ikke har rettet mangelen innen rimelig tid. Prisavslaget skal som regel være lik kostnadene for retting. Hvis kostnadene blir urimelig høye i forhold til det mangelen betyr for deg, skal prisavslaget svare til den verdireduksjon som mangelen medfører.

4. Heving

Du kan heve avtalen dersom entreprenøren vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen og/eller loven.

5. Erstatning

Dersom du står igjen med et økonomisk tap etter å ha benyttet de mulighetene som er beskrevet ovenfor, kan du som hovedregel kreve at entreprenøren skal dekke økonomisk tap som er oppstått som følge av en mangel.

Kilde: Forbrukerrådet