Bli mer kritisk ved boligkjøp

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det stilles strengere krav til kjøper enn til selger dersom det oppdages en feil.


Planlegger du å kjøpe ny bolig og vurderer å legge inne bud, er vår første oppfordring (er at du som vurderer å legge inn bud på en bolig/leilighet,) at du leser salgsoppgaven og taksten som er laget i forbindelse med salget svært nøye, og i sammenheng.  

Dersom du får inntrykk av at noe av informasjonen motsier hverandre eller er uklart, bør du be om å få det avklart skriftlig av selger/ megler.  Det er viktig at du forstår hva du kjøper. Er dette et hus eller en leilighet det kan komme store ekstrakostnader med ?

For å sammenligne med et bilkjøp; hvis du vurderer å kjøpe en brukt bil, og selger opplyser at han en dag han kjørte fra parkeringsplassen så at det var kommet oljeflekker under bilen, ville du ikke undersøkt nærmere ? Vi regner med at du ville undersøkt nærmere og spørsmålet blir da hvorfor du som boligkjøper ikke er mer kritisk når du kjøper noe som gjerne er 10 – 50 ganger så dyrt som en bruktbil?

Opplysninger om antakelser fra selger, taktmann eller megler må følges opp med avklarende skriftlige spørsmål. Svarene du får muntlig bør følges opp med en e-post, slik at du får dokumentasjon for det som blir fortalt deg. Konkrete oppfordringer om å undersøke nærmere angitte forhold, for eksempel at ”det er oppdaget fuktutslag i kjeller, dette anbefales undersøkt nærmere”, må følges opp med å gjennomføre undersøkelsene. Dersom du som kjøper ikke gjør det, vil du kunne oppleve at du ikke når frem med en reklamasjon i ettertid, dersom det er en svakhet/ feil, der som kunne vært avdekket ved en undersøkelse fra deg som kjøper.

Hvis det er konkrete ting ved huset eller leiligheten som har stor betydning for deg, for eksempel solforholdene, lite gjennomgangstrafikk, lite nabostøy eller lignende, så sørg for å få det klart frem, gjerne i budet. F.eks; budet gis med forbehold om at det er sol på terrassen etter kl 19 i juni og juli måned.

Er det spesielle ting du har bedt om å få klarlagt, f.eks at arbeider på badet er gjort av fagfolk, men ikke fått svar på det, ta det opp som et forbehold i budet; ”budet gis under forutsetning av at papirer som viser at arbeidet er gjort av fagfolk fremskaffes før kontrakt undertegnes”.

Reklamasjon

Når du så har gitt et bud, som er akseptert av selger, så er avtale inngått. Det er ikke slik at avtalen inngås først når kontrakt signeres. Den inngås på det tidspunktet ditt bud aksepteres. Selve kontrakten er bare en formalisering av den muntlige avtalen.

Oppdager du så noe ved boligen du mener ikke er i samsvar med hva du kunne forvente, må du reklamere. Det innebærer kort og godt å si i fra til selger at du mener noe ikke er slik du er lovet og at du vil kreve at noe blir gjort med det, enten at du får et prisavslag, at han reparerer noe eller lignende.

Det er spesielt viktig å reklamere skriftlig så snart som mulig etter at du har oppdaget noe du mener er feil, og senest innen 2 måneder etter at du oppdaget feilen. Det sentrale er å få frem at du mener noe er galt eller feil, og at du krever at noe må gjøres. Brevet eller e-posten trenger ikke å være skrevet på noen ”profesjonell måte”. Det er viktig at du ikke selv begynner å reparere før selger, eller forsikringsselskapet, har fått anledning til å komme på befaring og tatt stilling til om de vil tilby reparasjon eller gi deg et prisavslag.

Dersom du får avslag på din reklamasjon, anbefaler vi deg å få saken vurdert av en advokat med kompetanse og erfaring innen eiendomsjuss, som kan gi deg en tilbakemelding på om du har en sak det er verdt å gå videre med, og som kan bistå deg i prosessen.

Artikkelforfatteren sitter i viivilla.nos ekspertpanel – Trykk her for å sende inn spørsmål til advokatene.