Bilde: Colourbox

Bli mer kritisk ved boligkjøp

Lover og regler

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det stilles strengere krav til kjøper enn til selger dersom det oppdages en feil.

Planlegger du å kjøpe ny bolig og vurderer å legge inne bud, er vår første oppfordring (er at du som vurderer å legge inn bud på en bolig/leilighet,) at du leser salgsoppgaven og taksten som er laget i forbindelse med salget svært nøye, og i sammenheng.  

Dersom du får inntrykk av at noe av informasjonen motsier hverandre eller er uklart, bør du be om å få det avklart skriftlig av selger/ megler.  Det er viktig at du forstår hva du kjøper. Er dette et hus eller en leilighet det kan komme store ekstrakostnader med ?

For å sammenligne med et bilkjøp; hvis du vurderer å kjøpe en brukt bil, og selger opplyser at han en dag han kjørte fra parkeringsplassen så at det var kommet oljeflekker under bilen, ville du ikke undersøkt nærmere ? Vi regner med at du ville undersøkt nærmere og spørsmålet blir da hvorfor du som boligkjøper ikke er mer kritisk når du kjøper noe som gjerne er 10 - 50 ganger så dyrt som en bruktbil?

Opplysninger om antakelser fra selger, taktmann eller megler må følges opp med avklarende skriftlige spørsmål. Svarene du får muntlig bør følges opp med en e-post, slik at du får dokumentasjon for det som blir fortalt deg. Konkrete oppfordringer om å undersøke nærmere angitte forhold, for eksempel at ”det er oppdaget fuktutslag i kjeller, dette anbefales undersøkt nærmere”, må følges opp med å gjennomføre undersøkelsene. Dersom du som kjøper ikke gjør det, vil du kunne oppleve at du ikke når frem med en reklamasjon i ettertid, dersom det er en svakhet/ feil, der som kunne vært avdekket ved en undersøkelse fra deg som kjøper.

Hvis det er konkrete ting ved huset eller leiligheten som har stor betydning for deg, for eksempel solforholdene, lite gjennomgangstrafikk, lite nabostøy eller lignende, så sørg for å få det klart frem, gjerne i budet. F.eks; budet gis med forbehold om at det er sol på terrassen etter kl 19 i juni og juli måned.

Er det spesielle ting du har bedt om å få klarlagt, f.eks at arbeider på badet er gjort av fagfolk, men ikke fått svar på det, ta det opp som et forbehold i budet; ”budet gis under forutsetning av at papirer som viser at arbeidet er gjort av fagfolk fremskaffes før kontrakt undertegnes”.

Reklamasjon

Når du så har gitt et bud, som er akseptert av selger, så er avtale inngått. Det er ikke slik at avtalen inngås først når kontrakt signeres. Den inngås på det tidspunktet ditt bud aksepteres. Selve kontrakten er bare en formalisering av den muntlige avtalen.

Oppdager du så noe ved boligen du mener ikke er i samsvar med hva du kunne forvente, må du reklamere. Det innebærer kort og godt å si i fra til selger at du mener noe ikke er slik du er lovet og at du vil kreve at noe blir gjort med det, enten at du får et prisavslag, at han reparerer noe eller lignende.

Det er spesielt viktig å reklamere skriftlig så snart som mulig etter at du har oppdaget noe du mener er feil, og senest innen 2 måneder etter at du oppdaget feilen. Det sentrale er å få frem at du mener noe er galt eller feil, og at du krever at noe må gjøres. Brevet eller e-posten trenger ikke å være skrevet på noen ”profesjonell måte”. Det er viktig at du ikke selv begynner å reparere før selger, eller forsikringsselskapet, har fått anledning til å komme på befaring og tatt stilling til om de vil tilby reparasjon eller gi deg et prisavslag.

Dersom du får avslag på din reklamasjon, anbefaler vi deg å få saken vurdert av en advokat med kompetanse og erfaring innen eiendomsjuss, som kan gi deg en tilbakemelding på om du har en sak det er verdt å gå videre med, og som kan bistå deg i prosessen.

Artikkelforfatteren sitter i viivilla.nos ekspertpanel - Trykk her for å sende inn spørsmål til advokatene.

Anbefalt av redaksjonen

10 mars 2011

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Trampoline-reglene du ikke visste om

Hvordan var det der med naboen igjen?

Må utepeisen byggemeldes?

Et utekjøkken med peis er en sommerdrøm for mange, og det er nok en og annen som planlegger å bygge et i sommerferien. Men tenk på dette – før du tar...

Nabokonflikter - hvilke regler gjelder?

I denne artikkelen gir advokat Vegard Syvertsen informasjon om de mest sentrale bestemmelsene i naboloven, som regulerer rettigheter og forpliktelser...

Mangler ved boligkjøp

I denne artikkelen vil vi informere nærmere om hvilke grunnlag som etter avhendingsloven kan medføre at leiligheten/ boligen er mangelfull.

Nå må du passe på

Fra og med denne måneden har en rekke nye regler trådt i kraft som vil få innvirkning på deg som huseier.

Ferdigattest og brukstillatelse

Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Kan håndverkeren nekte?

Kan håndverkeren nekte å montere produkter du selv har kjøpt inn?

Sjekk utbyggeren før du kjøper hytte

Sjekk utbyggeren før du kjøper nybygd hytte. Reklamasjonsretten er kanskje ikke mer enn en hildring.

Naboens trær - ofte til besvær

Naboens trær er ofte til besvær. De stjeler sol, luft og utsikt. Men for naboen er disse trærne verdifulle.

Viktig med sluttdokumentasjon fra håndverkeren

Sluttdokumentasjon fra håndverkeren er viktig. Visste du at du kan miste rettigheter hvis sluttdokumentasjonen mangler?

Hvor høyt kan du bygge?

I plan- og bygningsloven skal man være særlig observant på § 70. Første punkt her er at mønehøyde ikke skal overstige 9 meter eller gesimshøyde 8 meter....

Trær er kilde for nabokonflikt

Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har...

Svindlere i anmarsj

Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner,...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no