Bilde: Colourbox

Bli mer kritisk ved boligkjøp

Lover og regler

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det stilles strengere krav til kjøper enn til selger dersom det oppdages en feil.

Planlegger du å kjøpe ny bolig og vurderer å legge inne bud, er vår første oppfordring (er at du som vurderer å legge inn bud på en bolig/leilighet,) at du leser salgsoppgaven og taksten som er laget i forbindelse med salget svært nøye, og i sammenheng.  

Dersom du får inntrykk av at noe av informasjonen motsier hverandre eller er uklart, bør du be om å få det avklart skriftlig av selger/ megler.  Det er viktig at du forstår hva du kjøper. Er dette et hus eller en leilighet det kan komme store ekstrakostnader med ?

For å sammenligne med et bilkjøp; hvis du vurderer å kjøpe en brukt bil, og selger opplyser at han en dag han kjørte fra parkeringsplassen så at det var kommet oljeflekker under bilen, ville du ikke undersøkt nærmere ? Vi regner med at du ville undersøkt nærmere og spørsmålet blir da hvorfor du som boligkjøper ikke er mer kritisk når du kjøper noe som gjerne er 10 - 50 ganger så dyrt som en bruktbil?

Opplysninger om antakelser fra selger, taktmann eller megler må følges opp med avklarende skriftlige spørsmål. Svarene du får muntlig bør følges opp med en e-post, slik at du får dokumentasjon for det som blir fortalt deg. Konkrete oppfordringer om å undersøke nærmere angitte forhold, for eksempel at ”det er oppdaget fuktutslag i kjeller, dette anbefales undersøkt nærmere”, må følges opp med å gjennomføre undersøkelsene. Dersom du som kjøper ikke gjør det, vil du kunne oppleve at du ikke når frem med en reklamasjon i ettertid, dersom det er en svakhet/ feil, der som kunne vært avdekket ved en undersøkelse fra deg som kjøper.

Hvis det er konkrete ting ved huset eller leiligheten som har stor betydning for deg, for eksempel solforholdene, lite gjennomgangstrafikk, lite nabostøy eller lignende, så sørg for å få det klart frem, gjerne i budet. F.eks; budet gis med forbehold om at det er sol på terrassen etter kl 19 i juni og juli måned.

Er det spesielle ting du har bedt om å få klarlagt, f.eks at arbeider på badet er gjort av fagfolk, men ikke fått svar på det, ta det opp som et forbehold i budet; ”budet gis under forutsetning av at papirer som viser at arbeidet er gjort av fagfolk fremskaffes før kontrakt undertegnes”.

Reklamasjon

Når du så har gitt et bud, som er akseptert av selger, så er avtale inngått. Det er ikke slik at avtalen inngås først når kontrakt signeres. Den inngås på det tidspunktet ditt bud aksepteres. Selve kontrakten er bare en formalisering av den muntlige avtalen.

Oppdager du så noe ved boligen du mener ikke er i samsvar med hva du kunne forvente, må du reklamere. Det innebærer kort og godt å si i fra til selger at du mener noe ikke er slik du er lovet og at du vil kreve at noe blir gjort med det, enten at du får et prisavslag, at han reparerer noe eller lignende.

Det er spesielt viktig å reklamere skriftlig så snart som mulig etter at du har oppdaget noe du mener er feil, og senest innen 2 måneder etter at du oppdaget feilen. Det sentrale er å få frem at du mener noe er galt eller feil, og at du krever at noe må gjøres. Brevet eller e-posten trenger ikke å være skrevet på noen ”profesjonell måte”. Det er viktig at du ikke selv begynner å reparere før selger, eller forsikringsselskapet, har fått anledning til å komme på befaring og tatt stilling til om de vil tilby reparasjon eller gi deg et prisavslag.

Dersom du får avslag på din reklamasjon, anbefaler vi deg å få saken vurdert av en advokat med kompetanse og erfaring innen eiendomsjuss, som kan gi deg en tilbakemelding på om du har en sak det er verdt å gå videre med, og som kan bistå deg i prosessen.

Artikkelforfatteren sitter i viivilla.nos ekspertpanel - Trykk her for å sende inn spørsmål til advokatene.

Anbefalt av redaksjonen

10 mars 2011

På tide å planlegge vårens prosjekter

De fleste føler nok at vårsesongen er langt unna, men for dem som har lyst til å bygge nytt når sola begynner å varme igjen er det ingen tid å miste....

Håndverkere som ringer på døra

Dette bør du passe på om håndverkere uoppfordret ringer på døra og tilbyr håndverkertjenester.

Håndverkertjenester - tips og råd

Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Slik unngår du unødvendige nabokonflikter

Sommeren nærmer seg, og like sikkert som at snøen smelter er det at nabokonfliktene trapper seg opp. Men hva er det som gjelder, hvilke rettigheter og...

Hva er skikk og bruk i hagen?

Når bør man klippe gresset, er det greit å spise lunsj i badetøy og kan man sprade naken rundt i hagen? Vi har spurt en folkeskikkekspert om hva som er...

Trær er kilde for nabokonflikt

Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har...

Nabokonflikter - hvilke regler gjelder?

I denne artikkelen gir advokat Vegard Syvertsen informasjon om de mest sentrale bestemmelsene i naboloven, som regulerer rettigheter og forpliktelser...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Svindlere i anmarsj

Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner,...

Kan vi stole på håndverkeren?

Håndverkere hjelper deg med å realisere drømmen om blant annet et penere bad, eller et funksjonelt kjøkken. For noen kan imidlertid denne drømmen bli...

Feller når du lager ny utleiedel

Planlegger du å lage en utleiedel i boligen din, bør du passe deg for disse 11 fellene.

Ferdigattest og brukstillatelse

Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Trampoline-reglene du ikke visste om

Hvordan var det der med naboen igjen?

Kan du flaggreglene?

Det er ikke bare bare å heise flagg i hagen, det finnes både flaggregler og kanskje også naboer å ta hensyn til. Vi hjelper deg med det du trenger å...

Når slipper du dokumentavgift?

Staten skal ha penger ved hvert hjørne, også når du kjøper bolig. Men det finnes visse unntak.

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no