Kan vi stole på håndverkeren?

Lover og regler

Håndverkere hjelper deg med å realisere drømmen om blant annet et penere bad, eller et funksjonelt kjøkken. For noen kan imidlertid denne drømmen bli et økonomisk mareritt. Regningen blir det dobbelte av hva du regnet med, håndverkeren dukker bare opp når det passer ham og du blir sittende i en praktisk og økonomisk hengemyr som gjør deg fortvilet.

Du kan faktisk selv gjøre mye for å unngå å havne i en slik situasjon. Betaler du svart, har du ingen rettigheter. Velger du å satse på hvitt arbeid, stiller du sterkere. Du begynner med å bestemme deg for hva som skal utføres av arbeid. Noen får hjelp av en interiørarkitekt. Deretter ber du om anbud. Håndverkere som ikke har tid til å gi et tilbud, vil heller ikke ha tid til å følge opp. Markedet svinger for håndverkere, og i en tid hvor det er få av dem i forhold til etterspørselen vil du neppe få ”ekstraservice” hvis du blir for brysom. Men du kan alltid stille krav. Og det er du som bestemmer. Gå aldri med på en helt åpen avtale, men en viss fleksibilitet kan være greit. Anbudene du får inn må dreie seg om likeverdige leveranser, eksempelvis å pusse opp badet etter en bestemt beskrivelse. Du må kunne sammenligne anbudene. Likeledes bør det være avtalt en dato for ferdigstillelse, gjerne med dagbøter for forsinkelser. Å være uten bad i ukevis er lite hyggelig. Det er en fordel med referanser fra håndverkere som leverer anbud. Tips fra dine venner og kolleger kan også være bra. Underpriste anbud skal du være skeptisk til. Noen kobler arbeid og produkter som rør, fliser og innredninger. Husk at det er totalbeløpet som teller. Hvis håndverkeren skaffer produktene blir det ofte beregnet provisjon her. Ikke føl deg presset til å kjøpe gjennom håndverkeren.

Sørg for skriftlig avtale
Hvis det underveis dukker opp behov for annet enn det kontrakten sier, så få en skriftlig avtale. Du har sett en finere dusjløsning på vei hjem fra jobben, og vil ha endringer. Husk at endringer i planene koster, og at det kan bli dyrt å ikke ha noen avtale (tilleggsavtale). Skriftlighet er viktig, og telefonsamtaler bør bekreftes med en e-post. Hvis håndverkeren ikke protesterer på innholdet vil du stå sterkt senere når du hevder at avtalen er det som står i e-posten. Husk at du ikke skal betale hele beløpet før jobben er gjort. Delbetaling er viktig, men det må alltid være et restbeløp som forfaller til betaling når alt er ferdig. Reklamasjon må skje innen rimelig tid. Materialer, innredninger etc. kan ofte betales underveis. Du kan kreve at oppdraget er fagmessig utført. Ikke alle setter sin ære i å gi yrket sitt godt omdømme, så du får passe på. Hvis håndverkeren ikke utfører fagmessig arbeid kan du holde penger tilbake, kreve retting eller prisavslag, heve avtalen eller kreve erstatning. Dette er nærmere beskrevet i loven.

Arbeidsgiveransvar
Hvis en huseier har hyret inn en ufaglært til å pusse opp badet, kan krav ikke gjøres gjeldende mot denne. Vedkommende selger sin tid, og huseieren bærer risikoen for kvaliteten av arbeidet. Personen bør også forsikres. Tenker vi oss at en huseier hyrer inn en utlending (med eller uten fagbrev) uten arbeidstillatelse til å pusse opp og vedkommende faller ned fra stigen, kan det bli en meget dyr fornøyelse for huseieren. Det er mye å hente på å bruke seriøse firmaer som må stå til rette for hva de gjør – og som du kan saksøke i ettertid. Du kan inngå kontrakt både med større firmaer og enkeltmannsforetak. Poenget er at du betaler for det endelige produkt og at medkontrahenten bærer risikoen for dette – og ikke har krav på betaling hvis oppussingen finner sted. Blir vedkommende syk er det ikke ditt problem – noe det er hvis du ansetter vedkommende.

HUSK: Hvis både du og håndverkeren opptrer seriøst og ryddig, blir det en VINN-VINN-situasjon. Verdiskaping til felles beste!

Oppsummering
  • Lov av 1989 nr 63 om håndverkertjenester m.m. for forbrukere gir deg rettigheter som ikke kan fra-vikes ved avtale
  • Håndverkeren plikter å utføre tjenesten fagmessig og ellers ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg
  • Be om tilbud fra flere
  • Be om referanser
  • Avtale detaljer
  • Skriv håndverkerkontrakt
  • Avtal dato for ferdigstillelse, og gjerne dagbøter
  • Hold penger tilbake til alt er ferdig
  • Ta vare på kvitteringer; nyttig ved reklamasjon og også ved salg av bolig senere

23. oktober 2008

Mer om Lover og regler

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Lover og regler Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Lover og regler Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Skjerming for innsyn - hva er lov?

Lover og regler Hva kan du gjøre, og har du lov til å gjøre, når du vil skjerme for innsyn fra naboen?

Nå er det enklere å innrede hybel i egen bolig

Lover og regler Har du planer om å innrede hybel i egen bolig? De nye reglene som kom etter nyttår vil gjøre det både enklere og billigere for deg.

Test: Hva slags nabo er du?

Lover og regler Er alt bare fryd og gammen, eller irriterer du deg over "den jævla naboen"? Les de elleville nabohistoriene og ta testen som avslører hvordan du er som...

Nabostøy - hva må du akseptere?

Lover og regler Typiske eksempler på bråk fra naboen kan være gressklipping på kveldstid, støy fra varmepumpe eller gjentatt festing. Hvor går grensa for hva man skal akseptere?

Slik unngår dere krangel om hytta

Lover og regler Dersom du eier eller har planer om å kjøpe fritidsbolig sammen med andre familiemedlemmer, bør dere lage en avtale som fordeler rettigheter og forplikte...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Lover og regler Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Se opp for skattesnusk!

Lover og regler Betaler du håndverkeren på feil måte, kan du faktisk risikere fengselsstraff. Her er advokatens beste råd for å sikre at arbeidene i huset ditt går hvitt og riktig for seg.

Trær skaper nabokrangler

Lover og regler På tide å begrave stridsøksa? Hugging av trær (eller mangel på sådan) kan føre til utstrakt munnhuggeri naboer imellom. Her gir vi deg oversikt over...

Godt rustet når du leier inn hjelp

Lover og regler Mange av oss vil i løpet av et år komme i kontakt med en håndverker, og det er mye å tenke på i den forbindelse. Vi i Villas ekspert på juridiske spørsm...

Håndverkertjenester - tips og råd

Lover og regler Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

Lover og regler I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Ferdigattest og brukstillatelse

Lover og regler Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no