Kan vi stole på håndverkeren?

Lover og regler

Håndverkere hjelper deg med å realisere drømmen om blant annet et penere bad, eller et funksjonelt kjøkken. For noen kan imidlertid denne drømmen bli et økonomisk mareritt. Regningen blir det dobbelte av hva du regnet med, håndverkeren dukker bare opp når det passer ham og du blir sittende i en praktisk og økonomisk hengemyr som gjør deg fortvilet.

Du kan faktisk selv gjøre mye for å unngå å havne i en slik situasjon. Betaler du svart, har du ingen rettigheter. Velger du å satse på hvitt arbeid, stiller du sterkere. Du begynner med å bestemme deg for hva som skal utføres av arbeid. Noen får hjelp av en interiørarkitekt. Deretter ber du om anbud. Håndverkere som ikke har tid til å gi et tilbud, vil heller ikke ha tid til å følge opp. Markedet svinger for håndverkere, og i en tid hvor det er få av dem i forhold til etterspørselen vil du neppe få ”ekstraservice” hvis du blir for brysom. Men du kan alltid stille krav. Og det er du som bestemmer. Gå aldri med på en helt åpen avtale, men en viss fleksibilitet kan være greit. Anbudene du får inn må dreie seg om likeverdige leveranser, eksempelvis å pusse opp badet etter en bestemt beskrivelse. Du må kunne sammenligne anbudene. Likeledes bør det være avtalt en dato for ferdigstillelse, gjerne med dagbøter for forsinkelser. Å være uten bad i ukevis er lite hyggelig. Det er en fordel med referanser fra håndverkere som leverer anbud. Tips fra dine venner og kolleger kan også være bra. Underpriste anbud skal du være skeptisk til. Noen kobler arbeid og produkter som rør, fliser og innredninger. Husk at det er totalbeløpet som teller. Hvis håndverkeren skaffer produktene blir det ofte beregnet provisjon her. Ikke føl deg presset til å kjøpe gjennom håndverkeren.

Sørg for skriftlig avtale
Hvis det underveis dukker opp behov for annet enn det kontrakten sier, så få en skriftlig avtale. Du har sett en finere dusjløsning på vei hjem fra jobben, og vil ha endringer. Husk at endringer i planene koster, og at det kan bli dyrt å ikke ha noen avtale (tilleggsavtale). Skriftlighet er viktig, og telefonsamtaler bør bekreftes med en e-post. Hvis håndverkeren ikke protesterer på innholdet vil du stå sterkt senere når du hevder at avtalen er det som står i e-posten. Husk at du ikke skal betale hele beløpet før jobben er gjort. Delbetaling er viktig, men det må alltid være et restbeløp som forfaller til betaling når alt er ferdig. Reklamasjon må skje innen rimelig tid. Materialer, innredninger etc. kan ofte betales underveis. Du kan kreve at oppdraget er fagmessig utført. Ikke alle setter sin ære i å gi yrket sitt godt omdømme, så du får passe på. Hvis håndverkeren ikke utfører fagmessig arbeid kan du holde penger tilbake, kreve retting eller prisavslag, heve avtalen eller kreve erstatning. Dette er nærmere beskrevet i loven.

Arbeidsgiveransvar
Hvis en huseier har hyret inn en ufaglært til å pusse opp badet, kan krav ikke gjøres gjeldende mot denne. Vedkommende selger sin tid, og huseieren bærer risikoen for kvaliteten av arbeidet. Personen bør også forsikres. Tenker vi oss at en huseier hyrer inn en utlending (med eller uten fagbrev) uten arbeidstillatelse til å pusse opp og vedkommende faller ned fra stigen, kan det bli en meget dyr fornøyelse for huseieren. Det er mye å hente på å bruke seriøse firmaer som må stå til rette for hva de gjør – og som du kan saksøke i ettertid. Du kan inngå kontrakt både med større firmaer og enkeltmannsforetak. Poenget er at du betaler for det endelige produkt og at medkontrahenten bærer risikoen for dette – og ikke har krav på betaling hvis oppussingen finner sted. Blir vedkommende syk er det ikke ditt problem – noe det er hvis du ansetter vedkommende.

HUSK: Hvis både du og håndverkeren opptrer seriøst og ryddig, blir det en VINN-VINN-situasjon. Verdiskaping til felles beste!

Oppsummering
  • Lov av 1989 nr 63 om håndverkertjenester m.m. for forbrukere gir deg rettigheter som ikke kan fra-vikes ved avtale
  • Håndverkeren plikter å utføre tjenesten fagmessig og ellers ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg
  • Be om tilbud fra flere
  • Be om referanser
  • Avtale detaljer
  • Skriv håndverkerkontrakt
  • Avtal dato for ferdigstillelse, og gjerne dagbøter
  • Hold penger tilbake til alt er ferdig
  • Ta vare på kvitteringer; nyttig ved reklamasjon og også ved salg av bolig senere

23 oktober 2008

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Trampoline-reglene du ikke visste om

Hvordan var det der med naboen igjen?

Må utepeisen byggemeldes?

Et utekjøkken med peis er en sommerdrøm for mange, og det er nok en og annen som planlegger å bygge et i sommerferien. Men tenk på dette – før du tar...

Mangler ved boligkjøp

I denne artikkelen vil vi informere nærmere om hvilke grunnlag som etter avhendingsloven kan medføre at leiligheten/ boligen er mangelfull.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Nå må du passe på

Fra og med denne måneden har en rekke nye regler trådt i kraft som vil få innvirkning på deg som huseier.

Ferdigattest og brukstillatelse

Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Kan håndverkeren nekte?

Kan håndverkeren nekte å montere produkter du selv har kjøpt inn?

Sjekk utbyggeren før du kjøper hytte

Sjekk utbyggeren før du kjøper nybygd hytte. Reklamasjonsretten er kanskje ikke mer enn en hildring.

Naboens trær - ofte til besvær

Naboens trær er ofte til besvær. De stjeler sol, luft og utsikt. Men for naboen er disse trærne verdifulle.

Viktig med sluttdokumentasjon fra håndverkeren

Sluttdokumentasjon fra håndverkeren er viktig. Visste du at du kan miste rettigheter hvis sluttdokumentasjonen mangler?

Hvor høyt kan du bygge?

I plan- og bygningsloven skal man være særlig observant på § 70. Første punkt her er at mønehøyde ikke skal overstige 9 meter eller gesimshøyde 8 meter....

Trær er kilde for nabokonflikt

Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har...

Svindlere i anmarsj

Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner,...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no