Kan vi stole på håndverkeren?

Lover og regler

Håndverkere hjelper deg med å realisere drømmen om blant annet et penere bad, eller et funksjonelt kjøkken. For noen kan imidlertid denne drømmen bli et økonomisk mareritt. Regningen blir det dobbelte av hva du regnet med, håndverkeren dukker bare opp når det passer ham og du blir sittende i en praktisk og økonomisk hengemyr som gjør deg fortvilet.

Du kan faktisk selv gjøre mye for å unngå å havne i en slik situasjon. Betaler du svart, har du ingen rettigheter. Velger du å satse på hvitt arbeid, stiller du sterkere. Du begynner med å bestemme deg for hva som skal utføres av arbeid. Noen får hjelp av en interiørarkitekt. Deretter ber du om anbud. Håndverkere som ikke har tid til å gi et tilbud, vil heller ikke ha tid til å følge opp. Markedet svinger for håndverkere, og i en tid hvor det er få av dem i forhold til etterspørselen vil du neppe få ”ekstraservice” hvis du blir for brysom. Men du kan alltid stille krav. Og det er du som bestemmer. Gå aldri med på en helt åpen avtale, men en viss fleksibilitet kan være greit. Anbudene du får inn må dreie seg om likeverdige leveranser, eksempelvis å pusse opp badet etter en bestemt beskrivelse. Du må kunne sammenligne anbudene. Likeledes bør det være avtalt en dato for ferdigstillelse, gjerne med dagbøter for forsinkelser. Å være uten bad i ukevis er lite hyggelig. Det er en fordel med referanser fra håndverkere som leverer anbud. Tips fra dine venner og kolleger kan også være bra. Underpriste anbud skal du være skeptisk til. Noen kobler arbeid og produkter som rør, fliser og innredninger. Husk at det er totalbeløpet som teller. Hvis håndverkeren skaffer produktene blir det ofte beregnet provisjon her. Ikke føl deg presset til å kjøpe gjennom håndverkeren.

Sørg for skriftlig avtale
Hvis det underveis dukker opp behov for annet enn det kontrakten sier, så få en skriftlig avtale. Du har sett en finere dusjløsning på vei hjem fra jobben, og vil ha endringer. Husk at endringer i planene koster, og at det kan bli dyrt å ikke ha noen avtale (tilleggsavtale). Skriftlighet er viktig, og telefonsamtaler bør bekreftes med en e-post. Hvis håndverkeren ikke protesterer på innholdet vil du stå sterkt senere når du hevder at avtalen er det som står i e-posten. Husk at du ikke skal betale hele beløpet før jobben er gjort. Delbetaling er viktig, men det må alltid være et restbeløp som forfaller til betaling når alt er ferdig. Reklamasjon må skje innen rimelig tid. Materialer, innredninger etc. kan ofte betales underveis. Du kan kreve at oppdraget er fagmessig utført. Ikke alle setter sin ære i å gi yrket sitt godt omdømme, så du får passe på. Hvis håndverkeren ikke utfører fagmessig arbeid kan du holde penger tilbake, kreve retting eller prisavslag, heve avtalen eller kreve erstatning. Dette er nærmere beskrevet i loven.

Arbeidsgiveransvar
Hvis en huseier har hyret inn en ufaglært til å pusse opp badet, kan krav ikke gjøres gjeldende mot denne. Vedkommende selger sin tid, og huseieren bærer risikoen for kvaliteten av arbeidet. Personen bør også forsikres. Tenker vi oss at en huseier hyrer inn en utlending (med eller uten fagbrev) uten arbeidstillatelse til å pusse opp og vedkommende faller ned fra stigen, kan det bli en meget dyr fornøyelse for huseieren. Det er mye å hente på å bruke seriøse firmaer som må stå til rette for hva de gjør – og som du kan saksøke i ettertid. Du kan inngå kontrakt både med større firmaer og enkeltmannsforetak. Poenget er at du betaler for det endelige produkt og at medkontrahenten bærer risikoen for dette – og ikke har krav på betaling hvis oppussingen finner sted. Blir vedkommende syk er det ikke ditt problem – noe det er hvis du ansetter vedkommende.

HUSK: Hvis både du og håndverkeren opptrer seriøst og ryddig, blir det en VINN-VINN-situasjon. Verdiskaping til felles beste!

Oppsummering
  • Lov av 1989 nr 63 om håndverkertjenester m.m. for forbrukere gir deg rettigheter som ikke kan fra-vikes ved avtale
  • Håndverkeren plikter å utføre tjenesten fagmessig og ellers ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg
  • Be om tilbud fra flere
  • Be om referanser
  • Avtale detaljer
  • Skriv håndverkerkontrakt
  • Avtal dato for ferdigstillelse, og gjerne dagbøter
  • Hold penger tilbake til alt er ferdig
  • Ta vare på kvitteringer; nyttig ved reklamasjon og også ved salg av bolig senere

23 oktober 2008
Mer om Lover og regler

På tide å planlegge vårens prosjekter

Lover og regler De fleste føler nok at vårsesongen er langt unna, men for dem som har lyst til å bygge nytt når sola begynner å varme igjen er det ingen tid å miste. Advokat Vegard Syvertsen gir deg oversikt over de viktigste byggesaksreglene.

Håndverkere som ringer på døra

Lover og regler Dette bør du passe på om håndverkere uoppfordret ringer på døra og tilbyr håndverkertjenester.

Håndverkertjenester - tips og råd

Lover og regler Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

Lover og regler I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det stilles strengere krav til kjøper enn til selger dersom det oppdages en feil.

Slik unngår du unødvendige nabokonflikter

Lover og regler Sommeren nærmer seg, og like sikkert som at snøen smelter er det at nabokonfliktene trapper seg opp. Men hva er det som gjelder, hvilke rettigheter og...

Hva er skikk og bruk i hagen?

Lover og regler Når bør man klippe gresset, er det greit å spise lunsj i badetøy og kan man sprade naken rundt i hagen? Vi har spurt en folkeskikkekspert om hva som er...

Trær er kilde for nabokonflikt

Lover og regler Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har konfliktene vært en slager i alle år.

Nabokonflikter - hvilke regler gjelder?

Lover og regler I denne artikkelen gir advokat Vegard Syvertsen informasjon om de mest sentrale bestemmelsene i naboloven, som regulerer rettigheter og forpliktelser...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Lover og regler Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Svindlere i anmarsj

Lover og regler Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner, og noen spesialiserer seg på brannstiger. Eldre huseiere i eldre boliger er favorittofrene. Svindlerne er ute etter penger, og bruker vinterhalvåret til å tenke ut lure knep.

Feller når du lager ny utleiedel

Lover og regler Planlegger du å lage en utleiedel i boligen din, bør du passe deg for disse 11 fellene.

Ferdigattest og brukstillatelse

Lover og regler Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Kan du flaggreglene?

Lover og regler Det er ikke bare bare å heise flagg i hagen, det finnes både flaggregler og kanskje også naboer å ta hensyn til. Vi hjelper deg med det du trenger å...

Når slipper du dokumentavgift?

Lover og regler Staten skal ha penger ved hvert hjørne, også når du kjøper bolig. Men det finnes visse unntak.

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no