Bilde: Colourbox

Ønsker å sikre huskjøpere ved konkurs

Lover og regler

Tall fra Prognosesenteret viser 31 prosent flere konkurser i byggnæringen i løpet av de tre første månedene av 2008.Nå ønsker Forbrukerrådet å bedre huskjøpernes vilkår ved konkurser.




- Forbrukerrådet mener satsene for sikkerhetsstillelse må økes vesentlig, slik at forbrukerne får et vern som faktisk fungerer, sier Roger Helde. Foto: Forbrukerportalen.no

Forbrukerrådet utfordrer nå Seriøsitetsforumet, som ledes av kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa og har representanter fra seks departementer, til å se på nærmere på boligkjøpernes rettigheter.

- Når entreprenøren går konkurs kan dette få store økonomiske konsekvenser for huskjøperen som står igjen. Vi ønsker derfor at myndighetene går gjennom regelverket for å se hvordan forbrukervernet kan styrkes, sier Helde til forbrukerportalen.no.

Vil øke satsene

Betaler huskjøper hele eller deler av byggeprosjektet på forhånd er huskjøperne sikret med maksimalt fem prosent av det totale vederlaget ved konkurser. Dette vil si at forbrukeren fort kan bli sittende igjen med nye store regninger og etterarbeid for å komme i mål med husbyggingen.

Forbrukerrådet mener at satsene for sikkerhetsstillelse må økes vesentlig, slik at forbrukerne får et vern som fungerer. Sikkerhetsstillelsen dekker det ansvaret entreprenøren kan pådra seg under byggeoppdraget og regnes ut av det totale oppdraget. Ved å heve grensa for sikkerhetsstillelse vil forbrukernes økonomiske tap ved konkurs begrenses.

- Økt krav til garantien vil også medføre bankene i større grad må vurdere entreprenørene, noe som vil bidra til å sile ut de mest useriøse aktørene, sier Helde.

Etter overtagelse
For de som har kjøpt bolig og oppdager mangler etter at utbygger er konkurs, er det mindre å hente.

- Sikkerhetsstillelsen varer i to år etter overtakelse, men reduserer til maksimalt tre prosent når avtalen i utgangspunktet er gjennomført, sier Helde
Noe bedre stilt er du når det er enkeltmannsforetak som står for utbyggingen. Da har du muligheten til å gå personlig på vedkommende som står bak foretaket. Men dette er sjelden tilfelle.

Forbrukerinformasjon

Forbrukerrådet har også invitert Kommunal- og regionaldepartementet til å tilrettelegge forbrukerinformasjon om ny plan- og bygningslov på boligsidene på forbrukerportalen.

- Økt kundekompetanse og bevisstgjøring av boligkjøperne vil kunne være med på å redusere byggefeil, sier Helde.
Forbrukerrådets informasjon på boligsidene på forbrukerportalen er et samarbeid med Byggekostnadsprogrammet, som har målsetting å bedre kundekompetansen og ansvarliggjøre alle ledd i byggeprosessen.

Standardkontrakter
Forbrukerrådet ønsker også å utfordre departementet når det gjelder bruken av standardkontraktene i bransjen. En undersøkelse blant landets eiendomsmeglere i 2006 viste at under halvparten benyttet disse kontraktene.

- Vi ønsker at myndighetene skal bidra til økt bruk av standardkontraktene. Kontraktene bør være tilgjengelige for forbrukerne uten de å må betale hundrevis av kroner for dem, avslutter Helde.

Anbefalt av redaksjonen

23. oktober 2008

Norges Vakreste Hage - stem på din favoritt!
Merethehageglad
Janne_paalandet
Husmannsplassen
Vestlandhage
Created with PollMaker
Mer om Lover og regler

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Lover og regler Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Lover og regler Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Skjerming for innsyn - hva er lov?

Lover og regler Hva kan du gjøre, og har du lov til å gjøre, når du vil skjerme for innsyn fra naboen?

Nå er det enklere å innrede hybel i egen bolig

Lover og regler Har du planer om å innrede hybel i egen bolig? De nye reglene som kom etter nyttår vil gjøre det både enklere og billigere for deg.

Test: Hva slags nabo er du?

Lover og regler Er alt bare fryd og gammen, eller irriterer du deg over "den jævla naboen"? Les de elleville nabohistoriene og ta testen som avslører hvordan du er som...

Nabostøy - hva må du akseptere?

Lover og regler Typiske eksempler på bråk fra naboen kan være gressklipping på kveldstid, støy fra varmepumpe eller gjentatt festing. Hvor går grensa for hva man skal akseptere?

Slik unngår dere krangel om hytta

Lover og regler Dersom du eier eller har planer om å kjøpe fritidsbolig sammen med andre familiemedlemmer, bør dere lage en avtale som fordeler rettigheter og forplikte...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Lover og regler Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Se opp for skattesnusk!

Lover og regler Betaler du håndverkeren på feil måte, kan du faktisk risikere fengselsstraff. Her er advokatens beste råd for å sikre at arbeidene i huset ditt går hvitt og riktig for seg.

Trær skaper nabokrangler

Lover og regler På tide å begrave stridsøksa? Hugging av trær (eller mangel på sådan) kan føre til utstrakt munnhuggeri naboer imellom. Her gir vi deg oversikt over...

Godt rustet når du leier inn hjelp

Lover og regler Mange av oss vil i løpet av et år komme i kontakt med en håndverker, og det er mye å tenke på i den forbindelse. Vi i Villas ekspert på juridiske spørsm...

Håndverkertjenester - tips og råd

Lover og regler Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

Lover og regler I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Ferdigattest og brukstillatelse

Lover og regler Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no