Ønsker å sikre huskjøpere ved konkurs

Tall fra Prognosesenteret viser 31 prosent flere konkurser i byggnæringen i løpet av de tre første månedene av 2008.Nå ønsker Forbrukerrådet å bedre huskjøpernes vilkår ved konkurser.


– Forbrukerrådet mener satsene for sikkerhetsstillelse må økes vesentlig, slik at forbrukerne får et vern som faktisk fungerer, sier Roger Helde. Foto: Forbrukerportalen.no

Forbrukerrådet utfordrer nå Seriøsitetsforumet, som ledes av kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa og har representanter fra seks departementer, til å se på nærmere på boligkjøpernes rettigheter.

– Når entreprenøren går konkurs kan dette få store økonomiske konsekvenser for huskjøperen som står igjen. Vi ønsker derfor at myndighetene går gjennom regelverket for å se hvordan forbrukervernet kan styrkes, sier Helde til forbrukerportalen.no.

Vil øke satsene

Betaler huskjøper hele eller deler av byggeprosjektet på forhånd er huskjøperne sikret med maksimalt fem prosent av det totale vederlaget ved konkurser. Dette vil si at forbrukeren fort kan bli sittende igjen med nye store regninger og etterarbeid for å komme i mål med husbyggingen.

Forbrukerrådet mener at satsene for sikkerhetsstillelse må økes vesentlig, slik at forbrukerne får et vern som fungerer. Sikkerhetsstillelsen dekker det ansvaret entreprenøren kan pådra seg under byggeoppdraget og regnes ut av det totale oppdraget. Ved å heve grensa for sikkerhetsstillelse vil forbrukernes økonomiske tap ved konkurs begrenses.

– Økt krav til garantien vil også medføre bankene i større grad må vurdere entreprenørene, noe som vil bidra til å sile ut de mest useriøse aktørene, sier Helde.

Etter overtagelse
For de som har kjøpt bolig og oppdager mangler etter at utbygger er konkurs, er det mindre å hente.

– Sikkerhetsstillelsen varer i to år etter overtakelse, men reduserer til maksimalt tre prosent når avtalen i utgangspunktet er gjennomført, sier Helde
Noe bedre stilt er du når det er enkeltmannsforetak som står for utbyggingen. Da har du muligheten til å gå personlig på vedkommende som står bak foretaket. Men dette er sjelden tilfelle.

Forbrukerinformasjon

Forbrukerrådet har også invitert Kommunal- og regionaldepartementet til å tilrettelegge forbrukerinformasjon om ny plan- og bygningslov på boligsidene på forbrukerportalen.

– Økt kundekompetanse og bevisstgjøring av boligkjøperne vil kunne være med på å redusere byggefeil, sier Helde.
Forbrukerrådets informasjon på boligsidene på forbrukerportalen er et samarbeid med Byggekostnadsprogrammet, som har målsetting å bedre kundekompetansen og ansvarliggjøre alle ledd i byggeprosessen.

Standardkontrakter
Forbrukerrådet ønsker også å utfordre departementet når det gjelder bruken av standardkontraktene i bransjen. En undersøkelse blant landets eiendomsmeglere i 2006 viste at under halvparten benyttet disse kontraktene.

– Vi ønsker at myndighetene skal bidra til økt bruk av standardkontraktene. Kontraktene bør være tilgjengelige for forbrukerne uten de å må betale hundrevis av kroner for dem, avslutter Helde.