Slik klager du på boligkjøpet

Lover og regler

Har selger unnlatt å fortelle om mangler ved boligen, kan du klage på boligkjøpet. Her forteller vi deg hvordan du går frem.


Espen Ulland fra advokatfullmektig ved Forbrukeradvokaten

1. Send inn klage

Så snart du oppdager det du tror kan være en feil eller mangel, må du sende inn en klage, selv om du ennå ikke har rukket å dokumentere problemet.

- Den vanligste feilen folk gjør, er at de venter med å reklamere til hele kravet og omfanget er dokumentert. Det kan fort ta tre-fire måneder, og da står du i fare for å ha reklamert for sent, sier Espen Ulland, advokatfullmektig ved Forbrukeradvokaten.

Det er et krav om at kjøper må reklamere innen rimelig tid, og det kan være fra noen uker og helt opp til ni måneder. En tommelfingerregel er likevel at alt innen to til tre måneder er akseptabelt.

- Det er bedre å sende én klage for mye enn for lite, og det er bedre å sende inn én for tidlig enn en for sent. Opplys i brevet om at du henter inn dokumentasjon fra takstmann, og at denne vil bli ettersendt, anbefaler Ulland.

2. Dokumenter reklamasjonen
Neste skritt er å dokumentere problemet.

- Det er kjøper som må dokumentere kravet, ikke selger, sier Roy Malmo Nilsen, direktør for privatmarkedet i Anticimex, et av selskapene som driver med eierskifteforsikring.

- Ofte får vi inn klager hvor kjøper skriver at ”vi synes taket er dårlig” eller ”vi synes badet ikke er godt nok”. Det holder ikke. Vi krever ikke at fagfolk utfører dokumentasjonen, selv om det kan være en fordel. Hvis kjøper er kyndig nok og tar billeddokumentasjon, kan det være tilstrekkelig. Men det er viktig at dette er grundig utført, for selger skal ta stilling til skaden via denne dokumentasjonen, understreker Malmo Nilsen.

3. Skriv et klagebrev med dokumentasjon
Dette bør reklamasjonen inneholde:
- Hva du har oppdaget og holder mottaker ansvarlig for.
- Tidspunkt for når salget fant sted.
- Skadens omfang og årsak, som dokumenteres.
- Estimert utbedringskostnader. Vær oppmerksom på at det gjøres fradrag for elde og slitasje.
- Frist. Gi selger en dato for når du venter å få et svar på klagen. Be også om tilbakemelding på om selger vil bruke utbedringsretten sin.

- Er skaden av et så stort omfang at du ønsker å heve kjøpet, må du ta dette med i brevet, sier Ulland.

4. Send inn klagen
Kjøper må reklamere innen rimelig tid etter at skaden er oppdaget. Men hvem skal ha klagen? Du har tre alternativer: selger, megler eller forsikringsselskapet

- Hvis salget har skjedd via megler, kan kjøper reklamere til megler, som vil videreformidle dette til selger. Men er du usikker, er de formelle partiene alltid selger og kjøper. Ta da direkte kontakt med selger, sier Malmo Nilsen.

Hvis du kjenner til at selger har eierskifteforsikring og du vet hvilket selskap det gjelder, er den raskeste måten å sende reklamasjonen direkte til selskapet.

- Det er vi som på vegne av selgeren vurderer om det oppfyller kravene om at det er en vesentlig mangel, sier Malmo Nilsen.

23. oktober 2008

Mer om Lover og regler

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Lover og regler Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Lover og regler Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Skjerming for innsyn - hva er lov?

Lover og regler Hva kan du gjøre, og har du lov til å gjøre, når du vil skjerme for innsyn fra naboen?

Nå er det enklere å innrede hybel i egen bolig

Lover og regler Har du planer om å innrede hybel i egen bolig? De nye reglene som kom etter nyttår vil gjøre det både enklere og billigere for deg.

Test: Hva slags nabo er du?

Lover og regler Er alt bare fryd og gammen, eller irriterer du deg over "den jævla naboen"? Les de elleville nabohistoriene og ta testen som avslører hvordan du er som...

Nabostøy - hva må du akseptere?

Lover og regler Typiske eksempler på bråk fra naboen kan være gressklipping på kveldstid, støy fra varmepumpe eller gjentatt festing. Hvor går grensa for hva man skal akseptere?

Slik unngår dere krangel om hytta

Lover og regler Dersom du eier eller har planer om å kjøpe fritidsbolig sammen med andre familiemedlemmer, bør dere lage en avtale som fordeler rettigheter og forplikte...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Lover og regler Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Se opp for skattesnusk!

Lover og regler Betaler du håndverkeren på feil måte, kan du faktisk risikere fengselsstraff. Her er advokatens beste råd for å sikre at arbeidene i huset ditt går hvitt og riktig for seg.

Trær skaper nabokrangler

Lover og regler På tide å begrave stridsøksa? Hugging av trær (eller mangel på sådan) kan føre til utstrakt munnhuggeri naboer imellom. Her gir vi deg oversikt over...

Godt rustet når du leier inn hjelp

Lover og regler Mange av oss vil i løpet av et år komme i kontakt med en håndverker, og det er mye å tenke på i den forbindelse. Vi i Villas ekspert på juridiske spørsm...

Håndverkertjenester - tips og råd

Lover og regler Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

Lover og regler I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Ferdigattest og brukstillatelse

Lover og regler Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no