Slik klager du på boligkjøpet

Lover og regler

Har selger unnlatt å fortelle om mangler ved boligen, kan du klage på boligkjøpet. Her forteller vi deg hvordan du går frem.


Espen Ulland fra advokatfullmektig ved Forbrukeradvokaten

1. Send inn klage

Så snart du oppdager det du tror kan være en feil eller mangel, må du sende inn en klage, selv om du ennå ikke har rukket å dokumentere problemet.

- Den vanligste feilen folk gjør, er at de venter med å reklamere til hele kravet og omfanget er dokumentert. Det kan fort ta tre-fire måneder, og da står du i fare for å ha reklamert for sent, sier Espen Ulland, advokatfullmektig ved Forbrukeradvokaten.

Det er et krav om at kjøper må reklamere innen rimelig tid, og det kan være fra noen uker og helt opp til ni måneder. En tommelfingerregel er likevel at alt innen to til tre måneder er akseptabelt.

- Det er bedre å sende én klage for mye enn for lite, og det er bedre å sende inn én for tidlig enn en for sent. Opplys i brevet om at du henter inn dokumentasjon fra takstmann, og at denne vil bli ettersendt, anbefaler Ulland.

2. Dokumenter reklamasjonen
Neste skritt er å dokumentere problemet.

- Det er kjøper som må dokumentere kravet, ikke selger, sier Roy Malmo Nilsen, direktør for privatmarkedet i Anticimex, et av selskapene som driver med eierskifteforsikring.

- Ofte får vi inn klager hvor kjøper skriver at ”vi synes taket er dårlig” eller ”vi synes badet ikke er godt nok”. Det holder ikke. Vi krever ikke at fagfolk utfører dokumentasjonen, selv om det kan være en fordel. Hvis kjøper er kyndig nok og tar billeddokumentasjon, kan det være tilstrekkelig. Men det er viktig at dette er grundig utført, for selger skal ta stilling til skaden via denne dokumentasjonen, understreker Malmo Nilsen.

3. Skriv et klagebrev med dokumentasjon
Dette bør reklamasjonen inneholde:
- Hva du har oppdaget og holder mottaker ansvarlig for.
- Tidspunkt for når salget fant sted.
- Skadens omfang og årsak, som dokumenteres.
- Estimert utbedringskostnader. Vær oppmerksom på at det gjøres fradrag for elde og slitasje.
- Frist. Gi selger en dato for når du venter å få et svar på klagen. Be også om tilbakemelding på om selger vil bruke utbedringsretten sin.

- Er skaden av et så stort omfang at du ønsker å heve kjøpet, må du ta dette med i brevet, sier Ulland.

4. Send inn klagen
Kjøper må reklamere innen rimelig tid etter at skaden er oppdaget. Men hvem skal ha klagen? Du har tre alternativer: selger, megler eller forsikringsselskapet

- Hvis salget har skjedd via megler, kan kjøper reklamere til megler, som vil videreformidle dette til selger. Men er du usikker, er de formelle partiene alltid selger og kjøper. Ta da direkte kontakt med selger, sier Malmo Nilsen.

Hvis du kjenner til at selger har eierskifteforsikring og du vet hvilket selskap det gjelder, er den raskeste måten å sende reklamasjonen direkte til selskapet.

- Det er vi som på vegne av selgeren vurderer om det oppfyller kravene om at det er en vesentlig mangel, sier Malmo Nilsen.

23 oktober 2008

På tide å planlegge vårens prosjekter

De fleste føler nok at vårsesongen er langt unna, men for dem som har lyst til å bygge nytt når sola begynner å varme igjen er det ingen tid å miste....

Håndverkere som ringer på døra

Dette bør du passe på om håndverkere uoppfordret ringer på døra og tilbyr håndverkertjenester.

Håndverkertjenester - tips og råd

Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Slik unngår du unødvendige nabokonflikter

Sommeren nærmer seg, og like sikkert som at snøen smelter er det at nabokonfliktene trapper seg opp. Men hva er det som gjelder, hvilke rettigheter og...

Hva er skikk og bruk i hagen?

Når bør man klippe gresset, er det greit å spise lunsj i badetøy og kan man sprade naken rundt i hagen? Vi har spurt en folkeskikkekspert om hva som er...

Trær er kilde for nabokonflikt

Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har...

Nabokonflikter - hvilke regler gjelder?

I denne artikkelen gir advokat Vegard Syvertsen informasjon om de mest sentrale bestemmelsene i naboloven, som regulerer rettigheter og forpliktelser...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Svindlere i anmarsj

Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner,...

Kan vi stole på håndverkeren?

Håndverkere hjelper deg med å realisere drømmen om blant annet et penere bad, eller et funksjonelt kjøkken. For noen kan imidlertid denne drømmen bli...

Feller når du lager ny utleiedel

Planlegger du å lage en utleiedel i boligen din, bør du passe deg for disse 11 fellene.

Ferdigattest og brukstillatelse

Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Trampoline-reglene du ikke visste om

Hvordan var det der med naboen igjen?

Kan du flaggreglene?

Det er ikke bare bare å heise flagg i hagen, det finnes både flaggregler og kanskje også naboer å ta hensyn til. Vi hjelper deg med det du trenger å...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no