Slik klager du på boligkjøpet

Lover og regler

Har selger unnlatt å fortelle om mangler ved boligen, kan du klage på boligkjøpet. Her forteller vi deg hvordan du går frem.


Espen Ulland fra advokatfullmektig ved Forbrukeradvokaten

1. Send inn klage

Så snart du oppdager det du tror kan være en feil eller mangel, må du sende inn en klage, selv om du ennå ikke har rukket å dokumentere problemet.

- Den vanligste feilen folk gjør, er at de venter med å reklamere til hele kravet og omfanget er dokumentert. Det kan fort ta tre-fire måneder, og da står du i fare for å ha reklamert for sent, sier Espen Ulland, advokatfullmektig ved Forbrukeradvokaten.

Det er et krav om at kjøper må reklamere innen rimelig tid, og det kan være fra noen uker og helt opp til ni måneder. En tommelfingerregel er likevel at alt innen to til tre måneder er akseptabelt.

- Det er bedre å sende én klage for mye enn for lite, og det er bedre å sende inn én for tidlig enn en for sent. Opplys i brevet om at du henter inn dokumentasjon fra takstmann, og at denne vil bli ettersendt, anbefaler Ulland.

2. Dokumenter reklamasjonen
Neste skritt er å dokumentere problemet.

- Det er kjøper som må dokumentere kravet, ikke selger, sier Roy Malmo Nilsen, direktør for privatmarkedet i Anticimex, et av selskapene som driver med eierskifteforsikring.

- Ofte får vi inn klager hvor kjøper skriver at ”vi synes taket er dårlig” eller ”vi synes badet ikke er godt nok”. Det holder ikke. Vi krever ikke at fagfolk utfører dokumentasjonen, selv om det kan være en fordel. Hvis kjøper er kyndig nok og tar billeddokumentasjon, kan det være tilstrekkelig. Men det er viktig at dette er grundig utført, for selger skal ta stilling til skaden via denne dokumentasjonen, understreker Malmo Nilsen.

3. Skriv et klagebrev med dokumentasjon
Dette bør reklamasjonen inneholde:
- Hva du har oppdaget og holder mottaker ansvarlig for.
- Tidspunkt for når salget fant sted.
- Skadens omfang og årsak, som dokumenteres.
- Estimert utbedringskostnader. Vær oppmerksom på at det gjøres fradrag for elde og slitasje.
- Frist. Gi selger en dato for når du venter å få et svar på klagen. Be også om tilbakemelding på om selger vil bruke utbedringsretten sin.

- Er skaden av et så stort omfang at du ønsker å heve kjøpet, må du ta dette med i brevet, sier Ulland.

4. Send inn klagen
Kjøper må reklamere innen rimelig tid etter at skaden er oppdaget. Men hvem skal ha klagen? Du har tre alternativer: selger, megler eller forsikringsselskapet

- Hvis salget har skjedd via megler, kan kjøper reklamere til megler, som vil videreformidle dette til selger. Men er du usikker, er de formelle partiene alltid selger og kjøper. Ta da direkte kontakt med selger, sier Malmo Nilsen.

Hvis du kjenner til at selger har eierskifteforsikring og du vet hvilket selskap det gjelder, er den raskeste måten å sende reklamasjonen direkte til selskapet.

- Det er vi som på vegne av selgeren vurderer om det oppfyller kravene om at det er en vesentlig mangel, sier Malmo Nilsen.

23 oktober 2008

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Trampoline-reglene du ikke visste om

Hvordan var det der med naboen igjen?

Må utepeisen byggemeldes?

Et utekjøkken med peis er en sommerdrøm for mange, og det er nok en og annen som planlegger å bygge et i sommerferien. Men tenk på dette – før du tar...

Mangler ved boligkjøp

I denne artikkelen vil vi informere nærmere om hvilke grunnlag som etter avhendingsloven kan medføre at leiligheten/ boligen er mangelfull.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Nå må du passe på

Fra og med denne måneden har en rekke nye regler trådt i kraft som vil få innvirkning på deg som huseier.

Ferdigattest og brukstillatelse

Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Utleie av bolig kan gi skattesmell

Nye skatteregler for utleie av bolig gjør at du kan få skattesmell om du ikke passer på.

Sjekk utbyggeren før du kjøper hytte

Sjekk utbyggeren før du kjøper nybygd hytte. Reklamasjonsretten er kanskje ikke mer enn en hildring.

Naboens trær - ofte til besvær

Naboens trær er ofte til besvær. De stjeler sol, luft og utsikt. Men for naboen er disse trærne verdifulle.

Viktig med sluttdokumentasjon fra håndverkeren

Sluttdokumentasjon fra håndverkeren er viktig. Visste du at du kan miste rettigheter hvis sluttdokumentasjonen mangler?

Hvor høyt kan du bygge?

I plan- og bygningsloven skal man være særlig observant på § 70. Første punkt her er at mønehøyde ikke skal overstige 9 meter eller gesimshøyde 8 meter....

Trær er kilde for nabokonflikt

Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har...

Svindlere i anmarsj

Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner,...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no