Slik klager du på takstmannen

Lover og regler

Slik klager du på takstmannen.


Foto: Colourbox. Stemmer ikke takstrapporten med virkeligheten? Du har rett til å klage

Du har rett til å klage på takstmannen dersom du mener han har begått en feil. Og du kan klage enten du står som selger av boligen eller du har kjøpt en bolig hvor taksten viser seg å være feil. Her viser vi deg hvordan du klager på takstmannen:

Takstmann
Det første du må gjøre, enten du er misfornøyd med takstmannens oppførsel eller produktet han har levert, er å klage direkte til takstmann.

- En hovedregel bør være å gjøre alt skriftlig. Du kan ringe til takstmannen først, om du synes det er lettere å forklare saken muntlig, men før eller siden bør klagen ned på papiret, sier Kai-Haftor Olsen, daglig leder i NITO Takst.

Takstorganisasjonen
Klagene kan dreie seg om alt fra feilmålinger og skjematurfeil til oppførselen til takstmann.

- Hvis takstmann nekter å behandle klagen eller klagen ikke når frem, sender du klagen inn til den takstorganisasjonen som takstmannen er knyttet til. Da er det vi som avgjør om takstmann har fulgt god takstmannsskikk, brutt instrukser eller gjort noe feil, sier Olsen.

Det er to takstorganisasjoner i Norge: NITO Takst og Norges Takseringsforbund.

Klagenemnda
- Hvis vi i organisasjonen tror dette er en stor sak, dvs at det er gjort grove overtramp som har ført til åpenbare økonomiske tap, eller den har stor prinsipiell verdi, oversender vi, eller anbefaler klager å sende, saken til Klagenemnda for takstmenn, sier Olsen.

Nemnda behandler klagen, og takstmannen som er klaget inn får uttale seg. Fakta må innhentes, og det kan gå litt tid. I fjor brukte nemnda i gjennomsnitt 80 dager på å behandle en klage. Når nemnda har behandlet saken, avgir de en konklusjon, og det kan være ett av tre utfall: Klagen avvises, klager får delvis medhold, eller klager får fullt medhold.

- Nemnda behandler kun saker der en forbruker har blitt skadelidende.
Organisasjonene har egne Etiske Utvalg, som kan behandle saker hvor takstmannen har brutt vedtak i organisasjonene, instrukser, de etiske reglene eller god takstmannsskikk. Dette gjelder i saker mellom takstmann og næringsdrivende (ikke forbruker), mellom takstmann og finansinstitusjon etc, sier Olsen.

Rettslige skritt
Vedtaket til nemnda er kun rådgivende. Dersom vedtaket ikke blir fulgt opp eller du er uenig i vedtaket, er siste mulighet å gå til rettslige skritt.

- Når saken havner i rettssystemet, bør advokat inn i bildet. Da har de fleste mulighet til dekket rettshjelp gjennom innboforsikringen, vanligvis opp til 80 000 kroner. Advokatene er forpliktet til å undersøke eventuell rettshjelpsdekning ved konsultasjon, sier Olsen.

 

Forbrukerinfo

NITO Takst, tlf: 22 05 35 00, www.nito.no/takst

Norges Takseringsforbund, tlf: 22 08 76 00, www.ntf.no

23 oktober 2008

På tide å planlegge vårens prosjekter

De fleste føler nok at vårsesongen er langt unna, men for dem som har lyst til å bygge nytt når sola begynner å varme igjen er det ingen tid å miste....

Håndverkere som ringer på døra

Dette bør du passe på om håndverkere uoppfordret ringer på døra og tilbyr håndverkertjenester.

Håndverkertjenester - tips og råd

Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Slik unngår du unødvendige nabokonflikter

Sommeren nærmer seg, og like sikkert som at snøen smelter er det at nabokonfliktene trapper seg opp. Men hva er det som gjelder, hvilke rettigheter og...

Hva er skikk og bruk i hagen?

Når bør man klippe gresset, er det greit å spise lunsj i badetøy og kan man sprade naken rundt i hagen? Vi har spurt en folkeskikkekspert om hva som er...

Trær er kilde for nabokonflikt

Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har...

Nabokonflikter - hvilke regler gjelder?

I denne artikkelen gir advokat Vegard Syvertsen informasjon om de mest sentrale bestemmelsene i naboloven, som regulerer rettigheter og forpliktelser...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Svindlere i anmarsj

Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner,...

Kan vi stole på håndverkeren?

Håndverkere hjelper deg med å realisere drømmen om blant annet et penere bad, eller et funksjonelt kjøkken. For noen kan imidlertid denne drømmen bli...

Feller når du lager ny utleiedel

Planlegger du å lage en utleiedel i boligen din, bør du passe deg for disse 11 fellene.

Ferdigattest og brukstillatelse

Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Trampoline-reglene du ikke visste om

Hvordan var det der med naboen igjen?

Kan du flaggreglene?

Det er ikke bare bare å heise flagg i hagen, det finnes både flaggregler og kanskje også naboer å ta hensyn til. Vi hjelper deg med det du trenger å...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no