Slik klager du på takstmannen

Lover og regler

Slik klager du på takstmannen.


Foto: Colourbox. Stemmer ikke takstrapporten med virkeligheten? Du har rett til å klage

Du har rett til å klage på takstmannen dersom du mener han har begått en feil. Og du kan klage enten du står som selger av boligen eller du har kjøpt en bolig hvor taksten viser seg å være feil. Her viser vi deg hvordan du klager på takstmannen:

Takstmann
Det første du må gjøre, enten du er misfornøyd med takstmannens oppførsel eller produktet han har levert, er å klage direkte til takstmann.

- En hovedregel bør være å gjøre alt skriftlig. Du kan ringe til takstmannen først, om du synes det er lettere å forklare saken muntlig, men før eller siden bør klagen ned på papiret, sier Kai-Haftor Olsen, daglig leder i NITO Takst.

Takstorganisasjonen
Klagene kan dreie seg om alt fra feilmålinger og skjematurfeil til oppførselen til takstmann.

- Hvis takstmann nekter å behandle klagen eller klagen ikke når frem, sender du klagen inn til den takstorganisasjonen som takstmannen er knyttet til. Da er det vi som avgjør om takstmann har fulgt god takstmannsskikk, brutt instrukser eller gjort noe feil, sier Olsen.

Det er to takstorganisasjoner i Norge: NITO Takst og Norges Takseringsforbund.

Klagenemnda
- Hvis vi i organisasjonen tror dette er en stor sak, dvs at det er gjort grove overtramp som har ført til åpenbare økonomiske tap, eller den har stor prinsipiell verdi, oversender vi, eller anbefaler klager å sende, saken til Klagenemnda for takstmenn, sier Olsen.

Nemnda behandler klagen, og takstmannen som er klaget inn får uttale seg. Fakta må innhentes, og det kan gå litt tid. I fjor brukte nemnda i gjennomsnitt 80 dager på å behandle en klage. Når nemnda har behandlet saken, avgir de en konklusjon, og det kan være ett av tre utfall: Klagen avvises, klager får delvis medhold, eller klager får fullt medhold.

- Nemnda behandler kun saker der en forbruker har blitt skadelidende.
Organisasjonene har egne Etiske Utvalg, som kan behandle saker hvor takstmannen har brutt vedtak i organisasjonene, instrukser, de etiske reglene eller god takstmannsskikk. Dette gjelder i saker mellom takstmann og næringsdrivende (ikke forbruker), mellom takstmann og finansinstitusjon etc, sier Olsen.

Rettslige skritt
Vedtaket til nemnda er kun rådgivende. Dersom vedtaket ikke blir fulgt opp eller du er uenig i vedtaket, er siste mulighet å gå til rettslige skritt.

- Når saken havner i rettssystemet, bør advokat inn i bildet. Da har de fleste mulighet til dekket rettshjelp gjennom innboforsikringen, vanligvis opp til 80 000 kroner. Advokatene er forpliktet til å undersøke eventuell rettshjelpsdekning ved konsultasjon, sier Olsen.

 

Forbrukerinfo

NITO Takst, tlf: 22 05 35 00, www.nito.no/takst

Norges Takseringsforbund, tlf: 22 08 76 00, www.ntf.no

Les også:

Unngå svarte fuger i dusjen

Dusjer du rett på veggen, er du sikkert kjent med misfarging av fugene. Men, det kan lett unngås med et godt rensemiddel og impregnering.

23. oktober 2008
Mer om Lover og regler

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Lover og regler Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Lover og regler Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Skjerming for innsyn - hva er lov?

Lover og regler Hva kan du gjøre, og har du lov til å gjøre, når du vil skjerme for innsyn fra naboen?

Nå er det enklere å innrede hybel i egen bolig

Lover og regler Har du planer om å innrede hybel i egen bolig? De nye reglene som kom etter nyttår vil gjøre det både enklere og billigere for deg.

Test: Hva slags nabo er du?

Lover og regler Er alt bare fryd og gammen, eller irriterer du deg over "den jævla naboen"? Les de elleville nabohistoriene og ta testen som avslører hvordan du er som...

Nabostøy - hva må du akseptere?

Lover og regler Typiske eksempler på bråk fra naboen kan være gressklipping på kveldstid, støy fra varmepumpe eller gjentatt festing. Hvor går grensa for hva man skal akseptere?

Slik unngår dere krangel om hytta

Lover og regler Dersom du eier eller har planer om å kjøpe fritidsbolig sammen med andre familiemedlemmer, bør dere lage en avtale som fordeler rettigheter og forplikte...

Arbeidsulykker kan ramme lommeboka di

Lover og regler Skal du leie inn arbeidskraft for å utføre arbeid hjemme? Da bør du undersøke om du er godt nok forsikret. Det kan nemlig bli dyrt dersom arbeideren...

Se opp for skattesnusk!

Lover og regler Betaler du håndverkeren på feil måte, kan du faktisk risikere fengselsstraff. Her er advokatens beste råd for å sikre at arbeidene i huset ditt går hvitt og riktig for seg.

Trær skaper nabokrangler

Lover og regler På tide å begrave stridsøksa? Hugging av trær (eller mangel på sådan) kan føre til utstrakt munnhuggeri naboer imellom. Her gir vi deg oversikt over...

Godt rustet når du leier inn hjelp

Lover og regler Mange av oss vil i løpet av et år komme i kontakt med en håndverker, og det er mye å tenke på i den forbindelse. Vi i Villas ekspert på juridiske spørsm...

Håndverkertjenester - tips og råd

Lover og regler Håndverkertjenester er ofte en kilde til konflikter. Her gir advokat Vegard Syvertsen råd.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

Lover og regler I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Ferdigattest og brukstillatelse

Lover og regler Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no