Slik klager du på takstmannen

Lover og regler

Slik klager du på takstmannen.


Foto: Colourbox. Stemmer ikke takstrapporten med virkeligheten? Du har rett til å klage

Du har rett til å klage på takstmannen dersom du mener han har begått en feil. Og du kan klage enten du står som selger av boligen eller du har kjøpt en bolig hvor taksten viser seg å være feil. Her viser vi deg hvordan du klager på takstmannen:

Takstmann
Det første du må gjøre, enten du er misfornøyd med takstmannens oppførsel eller produktet han har levert, er å klage direkte til takstmann.

- En hovedregel bør være å gjøre alt skriftlig. Du kan ringe til takstmannen først, om du synes det er lettere å forklare saken muntlig, men før eller siden bør klagen ned på papiret, sier Kai-Haftor Olsen, daglig leder i NITO Takst.

Takstorganisasjonen
Klagene kan dreie seg om alt fra feilmålinger og skjematurfeil til oppførselen til takstmann.

- Hvis takstmann nekter å behandle klagen eller klagen ikke når frem, sender du klagen inn til den takstorganisasjonen som takstmannen er knyttet til. Da er det vi som avgjør om takstmann har fulgt god takstmannsskikk, brutt instrukser eller gjort noe feil, sier Olsen.

Det er to takstorganisasjoner i Norge: NITO Takst og Norges Takseringsforbund.

Klagenemnda
- Hvis vi i organisasjonen tror dette er en stor sak, dvs at det er gjort grove overtramp som har ført til åpenbare økonomiske tap, eller den har stor prinsipiell verdi, oversender vi, eller anbefaler klager å sende, saken til Klagenemnda for takstmenn, sier Olsen.

Nemnda behandler klagen, og takstmannen som er klaget inn får uttale seg. Fakta må innhentes, og det kan gå litt tid. I fjor brukte nemnda i gjennomsnitt 80 dager på å behandle en klage. Når nemnda har behandlet saken, avgir de en konklusjon, og det kan være ett av tre utfall: Klagen avvises, klager får delvis medhold, eller klager får fullt medhold.

- Nemnda behandler kun saker der en forbruker har blitt skadelidende.
Organisasjonene har egne Etiske Utvalg, som kan behandle saker hvor takstmannen har brutt vedtak i organisasjonene, instrukser, de etiske reglene eller god takstmannsskikk. Dette gjelder i saker mellom takstmann og næringsdrivende (ikke forbruker), mellom takstmann og finansinstitusjon etc, sier Olsen.

Rettslige skritt
Vedtaket til nemnda er kun rådgivende. Dersom vedtaket ikke blir fulgt opp eller du er uenig i vedtaket, er siste mulighet å gå til rettslige skritt.

- Når saken havner i rettssystemet, bør advokat inn i bildet. Da har de fleste mulighet til dekket rettshjelp gjennom innboforsikringen, vanligvis opp til 80 000 kroner. Advokatene er forpliktet til å undersøke eventuell rettshjelpsdekning ved konsultasjon, sier Olsen.

 

Forbrukerinfo

NITO Takst, tlf: 22 05 35 00, www.nito.no/takst

Norges Takseringsforbund, tlf: 22 08 76 00, www.ntf.no

23 oktober 2008

Ikke la nabokrangler ødelegge sommeren

Sommer og sol er høytid for nabokrangler som skyldes støy. Disse lovene og reglene må du forhold deg til.

Dette må du vite før du leier ut boligen

Skal du leie ut deler av boligen? Her får du en full oversikt over viktige lover og regler ved oppsigelse av leiekontrakten.

Trampoline-reglene du ikke visste om

Hvordan var det der med naboen igjen?

Må utepeisen byggemeldes?

Et utekjøkken med peis er en sommerdrøm for mange, og det er nok en og annen som planlegger å bygge et i sommerferien. Men tenk på dette – før du tar...

Mangler ved boligkjøp

I denne artikkelen vil vi informere nærmere om hvilke grunnlag som etter avhendingsloven kan medføre at leiligheten/ boligen er mangelfull.

Bli mer kritisk ved boligkjøp

I løpet av de siste par årene viser dommer fra både Høyesterett og lagmannsrettene i Norge at det ikke har blitt enklere å være boligkjøper, ved at det...

Nå må du passe på

Fra og med denne måneden har en rekke nye regler trådt i kraft som vil få innvirkning på deg som huseier.

Når slipper du dokumentavgift?

Staten skal ha penger ved hvert hjørne, også når du kjøper bolig. Men det finnes visse unntak.

Ferdigattest og brukstillatelse

Formelt skal alle boliger ha brukstillatelse eller ferdigattest. Denne dokumentasjonen er blant annet viktig overfor forsikringsselskap og bank når...

Utleie av bolig kan gi skattesmell

Nye skatteregler for utleie av bolig gjør at du kan få skattesmell om du ikke passer på.

Naboens trær - ofte til besvær

Naboens trær er ofte til besvær. De stjeler sol, luft og utsikt. Men for naboen er disse trærne verdifulle.

Viktig med sluttdokumentasjon fra håndverkeren

Sluttdokumentasjon fra håndverkeren er viktig. Visste du at du kan miste rettigheter hvis sluttdokumentasjonen mangler?

Hvor høyt kan du bygge?

I plan- og bygningsloven skal man være særlig observant på § 70. Første punkt her er at mønehøyde ikke skal overstige 9 meter eller gesimshøyde 8 meter....

Trær er kilde for nabokonflikt

Mange nabokonflikter har sin bakgrunn i trær. Pene trær. Stygge trær. Trær som stjeler utsikten. Trær som tar ettermiddagsolen. For villaeiere har...

Svindlere i anmarsj

Like sikkert som snøen forsvinner om våren, dukker svindlerne opp hos villaeiere. Noen tilbyr seg å reparere taket ditt, andre skal skifte takrenner,...

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til einar.vestheim@bonnier.no. 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no