Lur deg selv til å sovne på under 60 sekunder

Øvrig

Hvem har vel ikke drømt om å kunne et triks for å få sove? Farvel til søvnløse netter og lange timer med uutholdelige tanker om alt og ingenting. Her er svaret!

En enkel pusteteknikk kan få slutt på søvnløse netter.
En enkel pusteteknikk kan få slutt på søvnløse netter. Bilde: iStock

Søvnløshet

Vi har alle opplevd det: Lange, søvnløse netter der du snur og vender på deg i timevis uten å sovne. Lite er så ille som å ligge våken i sengen mens verden rundt deg snorker i vei. 

Hvis du er blant dem som har problemer med å sovne om kvelden, bør du forsøke denne metoden. 

Pusteteknikken som får deg til å sovne raskere

Teknikken heter 4-7-8, og er en pusteteknikk som ble oppfunnet av legen Andrew Weill fra Arizona. Teknikken brukes av folk som opplever stress-symptomer og panikkanfall – og også mot søvnløshet. 

Dr Weill utviklet teknikken med inspirasjon fra yoga, og beskriver metoden som både enkel, lett anvendelig og ikke spesielt tidskrevende. Den krever ikke noe utstyr annet enn deg selv og pusten din. 

Slik sovner du raskt

I følge Andrew Weill virker teknikken avslappende for nervesystemet i kroppen, og derfor beroliger den både spenninger og stressymptomer. Så hvordan gjør man det? Det er veldig enkelt, og krever kun seks enkle trinn: 

  1. Før du begynner skal du plassere tungespissen opp mot ganen, rett bak fortennene. Her skal den ligge hele tiden gjennom øvelsen.
  2. Pust kraftig ut gjennom munnen, så du framprovoserer en hvesende lyd. 
  3. Lukk så munnen og pust langsomt inn gjennom nesen, mens du teller til fire.
  4. Hold pusten mens du teller til syv. 
  5. Pust kraftig ut gjennom munnen nok en gang, også nå med hvesende lyd. Denne gangen teller du til åtte inni deg før du slutter å ekshalere. 
  6. Pust inn på nytt og gjenta prosedyren tre ganger, til du har pustet inn og ut totalt fire ganger. 

Hvordan fungerer 4-7-8-teknikken?

Grunnen til at denne teknikken fungerer er at den hjelper kroppen med å ta opp mer oksygen enn vanlig. Ved å ta opp en stor mengde oksygen hjelper du kroppens muskler og nervesystem til å slappe av. Samtidig restarter eller retter du opp en eventuell stressrelatert ubalanse i nervesystemet.

Når du føler deg stressa, er det nemlig ikke bare i hodet at tankene spinner. Hele kroppen blir påvirket av stressede perioder, og det setter seg mange steder enn du kanskje tenker på. Både hode, kropp, muskler og nerver kan påvirkes hvis du ikke passer på å slappe av.

Meditasjon med pusten

Pusteteknikken, som er utviklet fra yoga, kan også hjelpe deg på et mer spirituelt nivå. Du kan bruke pusten som en slags meditasjon som kan hjelpe deg med å koble av og finne roen. Mange mennesker har glede av meditasjon – kanskje det er noe for deg?

Kilde: nypost.com 

Les også: Dårlig belysning kan gjøre deg vintertrøtt. 

Vi vil gjerne holde deg oppdatert på nyheter, tips og triks til hjem og hage. Meld deg på vårt nyhetsbrev her!

30 januar 2017

Slik pakker du bilen perfekt til ferien

Å få plass til alt i bilen når familien skal på ferie er et potensielt helvete. Vi gir deg ti tips til hvordan dere både får plass i bilen OG en god...

Hvorfor du ALDRI må bruke Q-tips i øret

Fjerner du ørevoks fordi du synes det er ekkelt? Ikke etter å ha sett denne videoen..

Ikea viser hvor lett det er å fikse kjærlighetsproblemer

Hvem sa at kjærligheten egentlig trengte å være så vanskelig?

Disse ekle bakteriene visste du ikke at nye klær inneholdt

Visste du at nye klær kan være skitne? Så skitne at det er mer sikkert å handle i bruktbutikken.

Vi søker deg som pusser opp

Pusser du opp hjemme eller bygger du nytt? Da er vi på jakt etter deg.