Bilde: Colourbox

Feil og mangler ved boligkjøp

Personlig økonomi

Hvis du oppdager feil og mangler ved boligkjøp bør du sende en skriftlig reklamasjon til selger så fort som mulig.

Påstander om feil og mangler ved boligkjøp er hyppige årsaker til konflikter ved boligsalg. Også Vi i villas lesere har opplevde problemer ved boligkjøp.

Vi i villas jusekspert har hjulpet flere av leserne som har henvendt seg til Eksperthjelpen med nettopp slike problemer. Hans råd er gjennomgående det samme: send skriftlig reklamasjon hvis du oppdager det du mener er feil og mangler ved boligen.

Avvikende areal
En leser har opplevd at leiligheten han kjøpte ny i 2006 er 3 kvadratmeter mindre i BRA enn megler opplyst om. Istedet for å være 61 kvadratmeter, som megler opplyste, har en uavhengig takstmann funnet at leilighetden har et BRA på 58 kvadratmeter.

– Er dette noe jeg kan eller bør klage på til utbygger? Og hvis så, hvordan bør jeg gå frem og hvilke erstatningskrav bør jeg fremlegge? spør leseren.

Advokat Vegard Syvertsen i advokatfirma Grande & Co svarer at avviket, som her utgjør under 5 prosent, ligger i grenseland for hva som regnes som en mangel, eller et kontraktbrudd.

– Jeg vil dog anbefale deg å sende en skriftlig reklamasjon til selger, og der skrive at du nylig ved en måling av leiligheten, har avdekket at den var 3 kvadratmeter mindre enn opplyst, og at du mener dette er en mangel etter avhendinsgloven, som du krever kompensert med et forholdsmessig prisavslag. Be om en snarlig tilbakemelding, og senest innen 14 dager fra brevets dato, anbefaler Syvertsen.


Leiligheter til besvær: Flere lesere har opplevd feil og mangler ved kjøp av leiligheter.

Feil i salgsoppgaven
En annen leser har også opplevd at opplysninger i salgsoppgave ikke stemmer overens med virkeligheten.

– I salgsoppgaven står det spesifisert at veggene til leiligheten har glassfiber, men det viser seg at dette ikke er tilfellet. Videre har de sagt i salgsoppgaven at varmtvann er inkludert i fellesutgiften, men dette er heller ikke sant. Det jeg lurer på, er om vi kan kreve erstatning for noe av dette, spør leseren, som kaller seg TrioCao.

Syvertsen anbefaler leseren å sende en skriftlig reklamasjon til selger, takstmann og eiendomsmegler.

– Få med i reklamasjonen hva du mener er feil opplysninger, og at dette etter din mening er en mangel etter kjøpekontrakten og avhendingsloven, at du vil kreve prisavslag og/eller erstatning. Be om å få en skriftlig tilbakemelding innen 14 dager, sier Syvertsen.

Egenrådig lyskilde
Et par som kjøpte leilighet i våres, opplevde at lyset på badet ikke er til å stole på.

– Like etter at vi flyttet inn oppdaget vi at lyset skrudde seg av på badet i ny og ne. I begynnelsen var det sjeldent, og det kom på igjen rimelig raskt. Problemet oppsto virkelig da lyset begynte å skru seg av oftere. I går kveld slo det seg av igjen, og det har ikke kommet på igjen siden, sier paret, som mener forrige eier må ha visst om problemet uten å informere dem om det.

Også her anbefaler Syvertsen at kjøper sender selger en skriftlig reklamasjon.

– Dette bør skje så raskt som mulig! I reklamasjonen beskriver dere kort hva dere opplever som et problem, og at dette etter deres mening er noe selger må ha vært klar over, uten å informere dere, ettersom det dukket opp så raskt etter overtakelse. Be selger ta stilling til reklamasjonen innen kort tid, og be samtidig om selger vil være interessert i å utbedre mangelen, sier Syvertsen.

28 august 2010

Nesten halvparten vil pusse opp i vår og sommer

FINN.no har kartlagt nordmenns oppussingsplaner i vår- og sommersesongen, og nesten halvparten av oss har planer om å oppgradere boligen. Men er du en...

Har ikke råd til å arve – frykter konflikt

Hele 3 av 4 nordmenn kjenner noen som er blitt uvenner på grunn av arv. Den samme høye andelen sier dessuten at de er usikre på om de har råd til å...

6 gode sparetips

Vi snakket med forbrukerøkonom Silje Sandmæl om hvor man bør begynne, hvor man kan spare og hvorfor det kan gå galt.

Konvertering av byggelån

Byggelånet kan, som vi tidligere har berørt, sees på som en "kreditt" og ikke som et vanlig lån.

Eiendom - sikker investering?

Er eiendom en sikker investering? Renten er fortsatt lav, og folk låner store beløp til bolig, fritidseiendom, rehabilitering eller oppussing. Investeri...

Gjør boligformuen om til kontanter

Hvis du eier din egen bolig og er over 60 år kan du frigjøre mer penger til forbruk med et seniorlån. 5000 nordmenn har allerede gjort det, og en årsak...

Slik setter du opp budsjett

Med et budsjett vil du lettere få kontroll over privatøkonomien. Slik går du frem for å sette opp ditt eget budsjett.

Omgå arveavgiften med årlige gaver

Det økte fribeløpet for gaver gjør det lettere å arve seg til rikdom, men det kan ikke brukes som smutthull for å overføre eiendom.

Eierskifteforsikring – en trygghet?

Et av tilbudene du kanskje får når du skal selge eiendommen din, er å tegne en egen eierskifteforsikring. Men hvilken trygghet gir en slik forsikring...

All info om eiendom på ett nettsted

For første gang er all viktig informasjon om alle norske eiendommer tilgjengelig på ett sted på internett.

10 enkle sparetips i hverdagen

Det er ofte de små besparelsene som merkes i budsjettet, bare de blir mange nok. Vi gir deg 10 tips til hvordan du unngår sløsing i hverdagen!

Oppussing, verdistigning og skattemessige konsekvenser

En tommelfingerregel er at verdiøkningen ved oppussing tilsvarer en fjerdepart av investert beløp. Pusser du opp for 200 000 kroner, stiger verdien av...

Unngå problemer ved leie eller utleie av bolig

I følge husleietvistutvalget øker antallet tvister mellom uteleier og leietaker.

Penger å tjene på hytteutleie

Det er penger å tjene på å leie ut familiehytta, og skattevilkårene er gode.

Eiendom og arv – hva koster det?

Det kan bli dyrt å arve eiendom, særlig gjelder dette for familier med verdifulle hus og hytter og/eller få arvinger.

vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no