Feil og mangler ved boligkjøp

Hvis du oppdager feil og mangler ved boligkjøp bør du sende en skriftlig reklamasjon til selger så fort som mulig.


Påstander om feil og mangler ved boligkjøp er hyppige årsaker til konflikter ved boligsalg. Også Vi i villas lesere har opplevde problemer ved boligkjøp.

Vi i villas jusekspert har hjulpet flere av leserne som har henvendt seg til Eksperthjelpen med nettopp slike problemer. Hans råd er gjennomgående det samme: send skriftlig reklamasjon hvis du oppdager det du mener er feil og mangler ved boligen.

Avvikende areal
En leser har opplevd at leiligheten han kjøpte ny i 2006 er 3 kvadratmeter mindre i BRA enn megler opplyst om. Istedet for å være 61 kvadratmeter, som megler opplyste, har en uavhengig takstmann funnet at leilighetden har et BRA på 58 kvadratmeter.

– Er dette noe jeg kan eller bør klage på til utbygger? Og hvis så, hvordan bør jeg gå frem og hvilke erstatningskrav bør jeg fremlegge? spør leseren.

Advokat Vegard Syvertsen i advokatfirma Grande & Co svarer at avviket, som her utgjør under 5 prosent, ligger i grenseland for hva som regnes som en mangel, eller et kontraktbrudd.

– Jeg vil dog anbefale deg å sende en skriftlig reklamasjon til selger, og der skrive at du nylig ved en måling av leiligheten, har avdekket at den var 3 kvadratmeter mindre enn opplyst, og at du mener dette er en mangel etter avhendinsgloven, som du krever kompensert med et forholdsmessig prisavslag. Be om en snarlig tilbakemelding, og senest innen 14 dager fra brevets dato, anbefaler Syvertsen.

Leiligheter til besvær: Flere lesere har opplevd feil og mangler ved kjøp av leiligheter.

Feil i salgsoppgaven
En annen leser har også opplevd at opplysninger i salgsoppgave ikke stemmer overens med virkeligheten.

– I salgsoppgaven står det spesifisert at veggene til leiligheten har glassfiber, men det viser seg at dette ikke er tilfellet. Videre har de sagt i salgsoppgaven at varmtvann er inkludert i fellesutgiften, men dette er heller ikke sant. Det jeg lurer på, er om vi kan kreve erstatning for noe av dette, spør leseren, som kaller seg TrioCao.

Syvertsen anbefaler leseren å sende en skriftlig reklamasjon til selger, takstmann og eiendomsmegler.

– Få med i reklamasjonen hva du mener er feil opplysninger, og at dette etter din mening er en mangel etter kjøpekontrakten og avhendingsloven, at du vil kreve prisavslag og/eller erstatning. Be om å få en skriftlig tilbakemelding innen 14 dager, sier Syvertsen.

Egenrådig lyskilde
Et par som kjøpte leilighet i våres, opplevde at lyset på badet ikke er til å stole på.

– Like etter at vi flyttet inn oppdaget vi at lyset skrudde seg av på badet i ny og ne. I begynnelsen var det sjeldent, og det kom på igjen rimelig raskt. Problemet oppsto virkelig da lyset begynte å skru seg av oftere. I går kveld slo det seg av igjen, og det har ikke kommet på igjen siden, sier paret, som mener forrige eier må ha visst om problemet uten å informere dem om det.

Også her anbefaler Syvertsen at kjøper sender selger en skriftlig reklamasjon.

– Dette bør skje så raskt som mulig! I reklamasjonen beskriver dere kort hva dere opplever som et problem, og at dette etter deres mening er noe selger må ha vært klar over, uten å informere dere, ettersom det dukket opp så raskt etter overtakelse. Be selger ta stilling til reklamasjonen innen kort tid, og be samtidig om selger vil være interessert i å utbedre mangelen, sier Syvertsen.