Kritiserer egen bransje

BYGGmax-sjef Magnus Agervald går ut mot bransjen han selv er en del av, og kritiserer kollegaers manglende vilje til å publisere priser og lagerstatus på nettet.



Foto: Byggmax

– Dette står ikke i forhold til hva norske forbrukere bør kunne forvente seg i 2008. Behovet for informasjon blir ikke mindre når man vet at det kan være store variasjoner i pris, sier Agervald.
Boligkjøp er den største enkeltinvesteringen de fleste av oss gjør i løpet av et langt liv. ByggMAX mener byggevarebransjen slett ikke gjør det lett for kunden når de fleste byggevarehus bevisst unnlater å publisere på nettsidene sine hva varene koster og hva som finnes på lager. Ifølge undersøkelser kan prisavvikene på sammenlignbare varer i norske byggevarehus ligge på mellom hele 30 – 50 prosent.

Ønsker debatt
BYGGmax ønsker nå en debatt rundt det at byggevarebransjen bevisst unnlater å ta i bruk tilgjengelig informasjonsteknologi. Med publisering av prisene på internett mener BYGGmax det vil bli enklere for kunden å se hva totalkostnadene blir og hvor man kan spare inn ved å sammenligne priser. Synliggjøres også varelageret, vet man også når man får varene og om det er nødvendig å vente i flere dager eller uker på levering.
Tom W. Borthen, administrerende direktør i Løvenskiold Handel, ønsker ikke å kommentere utspillene fra BYGGmax, annet enn at Maxbo gjør det de mener er riktig, og at BYGGmax får gjøre det de mener er riktig.

Pusser opp for milliarder
Nordmenn ligger på Europatoppen i oppussing. Ifølge SSB ble det igangsatt bygging av nærmere 5,5 millioner kvadratmeter bygningsmasse til bolig- eller fritidsbruk i 2007. Ifølge Prognosesenteret pusset nordmenn opp boliger og hytter for rekordhøye 55 milliarder kroner i løpet av fjoråret.