Må kreve mer av badet

Forbrukerne må kreve mer av badet enn fine fliser, mener Roy Malmo Nilsen i Anticimex.


– Vi har ikke noe kultur på å stille krav til at badet skal fungere over lang tid, sa Roy Malmo Nilsen fra Anticimex i et foredrag under Våtromsdagene 2008 denne uken.

– Badet er det dyreste rommet i huset, men vi forbrukere er stort sett fornøyd bare håndverkeren dukker opp i tide og flisene ser fine ut. Men bad er komplisert, og det er mye som kan gå galt, advarte han.

Mange klager
I 2006 undersøkte Anticimex rundt 10.000 bad med en visuell inspeksjon. Det la grunnlaget for en rapport som hevdet at kun 26% av norske bad er i god stand, mens hele 20% er i så dårlig stand at de har behov for strakstiltak.

– Bad er en gjenganger på klager ved boligkjøp. Og det er ikke bare håndverkeren som blør ved slike klager, det gjør også hjemmelshaver, sa Malmo Nilsen.

Undersøkelsen fra 2006 viste dessverre at selv blant bad som er bygd etter 2000, finnes det enkelte baderom som lekker og derfor står overfor omfattende strakstiltak.
– Kontroll av bad må ikke skje etter at flisene er satt på. Da ser man ikke arbeidet som ligger bakenfor, men bare hvor flink flisleggeren har vært, sa Malmo Nilsen.

Krev dokumentasjon
Han mener det er på tide at det stilles krav om dokumentasjon ved våtromsarbeid.
– I dag har du som forbruker ingen gevinst ved å bruke fagmann når du bygger eller pusser opp badet. Dokumentasjon lønner seg ikke ved videresalg av bolig, for det er ingen som spør etter det i dag, og det er trist.

Han ønsker seg dokumentasjon som kan fungere nærmest som et verdipapir for boligeierne. Det skal være et bevis på at det er fagfolk som har utført jobben og går god for at arbeidet er gjort i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

– Vi har samsvarserklæring for det elektriske anlegget. Hvorfor kan vi ikke få noe tilsvarende for våtromsarbeid? Det må gjøres lukrativt å hyre fagfolk, sa han.