ABC om garasjeportåpnere

En garasjeportåpner er strengt tatt ikke nødvendig, men veldig komfortabel å ha.


En garasjeportåpner kan gjerne sammenlignes med automatgir på en bil. Man klarer seg godt uten, og synes kanskje det er unødvendig. Er man imidlertid først blitt vant til det, vil man sannsynligvis aldri klare seg uten.

En automatisk portåpner sparer kroppen for uvante manøvrer, og sliter mindre på garasjeporten. Jevne, avdempede bevegelser er bedre for porten.

Kanskje er det slutt på trøbbelet med å få opp låsen i kulde og surt vær. Tenk så deilig å slippe å gå ut av bilen for å åpne og lukke porten i all slags vær.

Hvor fristende har det vel ikke vært å la porten stå åpen når du bare skal ut på en liten kjøretur? Med en portåpner er man også mer sikret mot innbrudd ved at det ikke er håndtak eller lås på porten.

Hva trenger man?
Portåpneren består av en motor, en stang og et kjede eller en gummireim. I tillegg får man en brakett til å feste motoren og en tilsvarende brakett til porten.

Dette er tilstrekkelig til en vanlig port, har man en vippeport festes portbraketten på toppen av porten. Har man en dobbel port trenger man en kraftig portåpner med ekstra trekkraft.

To porter ved siden av hverandre krever hver sin portåpner, men husk at fjernkontrollen kan samkjøres til en. En leddport trenger flere ledd på stangen og ekstra beslag til de ulike ledd.

Betjening av porten kan gjøres med fjernkontroll, kodelås montert utenpå garasjen eller innvendig trykknapp. Med alle tre oppnår man størst fleksibilitet og komfort, men det koster også litt ekstra.

Fjernkontrollen kan gjerne ha sin faste plass i bilen. Med en trådløs kodelås montert utenpå garasjen er man ikke avhengig av å gå med fjernkontrollen på seg hele tiden.

Innvendig trykknapp plasseres på sjåførsiden av bilen, slik at den enkelt betjenes av sjåføren på vei ut av garasjen. De fleste portåpnere leveres med tidsstyrt lys.

Lyset kommer på når portåpneren starter og er på i 4–5 minutter. Nok tid til at man får parkert bilen og kommer seg ut av garasjen.

Rimelige pakkeløsninger
Garasjeporter produseres i Norge, men portåpnere importeres fra utlandet. Mye kommer fra Tyskland, hvor det produseres portåpnere velegnet for norske forhold.

Kvaliteten er stort sett bra, selv om det finnes noe forskjell mellom billige og litt dyrere. Rimelige portåpnere har gjerne en standard lengde, og kan være for kort til garasjen.

I enkelte tilfeller kan de skryte på seg for mye trekkraft, slik at de sliter med å få opp porten. I bransjen har de sett eksempler på portåpnere som skal trekke 80 kilo, men som trekker dårligere enn åpnere for 50 kilo. Spør forhandlere om hvor mye portåpneren reelt trekker.

Til en enkel port trenger man minimum 50 kilo trekkraft. I rekvisitabutikken finnes rimelige pakkeløsninger for selvmontering. Det følger med en trinn-for-trinn-beskrivelse av montering, og kvaliteten holder til enkle porter.

Vær imidlertid oppmerksom på at butikkpersonalet neppe kommer hjem til deg om du skulle få problemer med porten. Noen sliter også med å levere reservedeler til slike pakkeløsninger.

Velger man å bruke en forhandler av garasjeporter betaler man kanskje litt ekstra, men man kan også spare seg for ekstra bryderi. La forhandleren gi deg råd om hva du bør velge.

Han vil spørre hvilken type port du har; enkel, dobbel, vippeport eller leddport? Hvor tung er porten, og hvor høy er den? Det er avgjørende for hvilken type portåpner man trenger.

Marantec og Hørmann er to av flere produsenter som er utbredt i Norge. De leverer bra kvalitet og har fokus på sikkerhet. Marantec har en automatisk innbruddssikring; dersom noen forsøker å bryte opp porten starter motoren og skyver imot.

Hørmann har også fokus på sikkerhet og har en ekstra sikring mot at porten skulle falle ned. Crawford er en annen produsent som leverer både garasjeport og portåpner. Som en ekstra sikkerhet leverer de som standard en fotocelle til alle kraftige portåpnere.

Sikkerhetskrav

Det finnes regler for hvordan en garasjeport skal være, og særlig viktig er kravene til sikkerhet. CE-merking av portåpnere har vært en trygghet og en forsikring om at regelverket er ivaretatt.

Både porten og portåpneren skal være godkjent, og de skal også være godkjent for bruk sammen. De skal være testet og godkjent av en tredje part, eksempelvis Veritas eller tyske TÜV.

Det er særlig kravene til sikkerhet som skjerpes, eksempelvis sikring mot at porten kan falle ned eller mot sterke ”lukkekrefter” hvis porten støter på et barn. Den som monterer portåpneren har et ansvar for at portåpneren er godkjent til bruk på porten.

EU-direktivet EN13241-1 har allerede vært veiledende i ett år, men fra 1. mai i år er det altså forpliktende. Det vil imidlertid ikke ha tilbakevirkende kraft på portåpnere i bruk, men kun gjelde for nye som monteres.

En del større aktører i bransjen har tilpasset seg det nye regelverket, spør forhandleren om dette før du handler.

Personsikring
Står det en person eller en bil i åpningen når porten går igjen, er det viktig at porten stopper og går tilbake. Dette kan styres ved automatisk kraftbegrensning i porten eller ved en fotocelle.

Kraftbegrensning i porten vil reagere på motstand. Hvis den møter på et barn, vil den automatisk stoppe og porten går opp igjen. Vær oppmerksom på avanserte portåpnere med mulighet for å justere kraften. Den må ikke stilles på for mye kraft slik at den ikke stopper av en hindring.

En fotocelle vil vanligvis anbefales i fellesgarasjer hvor det er mange brukere. Fotocellen vil fange opp hindringer i portåpningen og porten vil stoppe og gå opp igjen. Den fungerer som en ekstra sikkerhet og kan være fornuftig på en stor og tung port.

Skulle det oppstå en situasjon hvor portåpneren ikke lystrer, er det viktig med en nødløsning for å komme inn i garasjen. Det anbefales en annen inngang til garasjen, eller mulighet for en nødutkobling av portåpneren og en manuell åpnemekanisme.

Forleng levetiden

Portåpneren krever ikke mye vedlikehold. Nye portåpnere trekkes gjerne av en stålforsterket gummitannreim og krever ikke vedlikehold. En del rimelige og eldre modeller trekkes av et kjede som bør sees over – tilsvarende som med et sykkelkjede.

Er man flink med vask og smøring vil man forlenge levetiden på portåpneren. Desto viktigere er det å vedlikeholde selve porten med flere bevegelige deler. Hvis porten blir tung og kranglete vil den slite mye på portåpneren.

Selv for en portåpner er imidlertid levetiden begrenset, men med forhåndsreglene nevnt over bør man forvente en varighet på rundt 30 år.

Pris
En enkel portåpner koster fra et par tusen og oppover, pluss eventuell montering. De selges gjerne i en pakke med fjernkontroll og innvendig portåpner.

Som ekstrautstyr finnes trådløst kodetastatur, fotocelle og fjernkontroll. Smart å ha er en minifjernkontroll som kan festes på nøkkelknippet.

Tips portåpner:
    •    Påse at portåpneren er godkjent for garasjeporten din. Portåpneren må være godkjent for porten den er montert på. Eksempelvis er det viktig at den stopper og returnerer hvis den treffer et barn.
    •    Er garasjeporten blitt tung kan det være fristende å kjøpe en portåpner. Vær oppmerksom på at en tung port trenger en kraftig portåpner og sliter mye på portåpneren. Anbefalingen er først å gjøre noe med porten, og deretter velge en enklere portåpner.
    •    Trekkraft er nøkkelen til å få løftet porten. Det er ikke nok med en enkel portåpner til en stor port. De enkleste portene kan klare seg med en trekkraft på 50 kg, en stor og tung port vil kreve mer. Vekten på døra og hvorvidt man har glatte og enkle skinner vil være avgjørende for hvor mye trekkraft man trenger. Spør forhandleren om portåpneren virkelig trekker så mye som den sier, reell trekkraft kan være mye mindre enn oppgitt på pakken.
    •    Kjøp portåpner et sted du kan få hjelp. Hos en forhandler betaler man kanskje litt mer, men får kvalifisert hjelp til valg av åpner, montering, service og eventuelt reservedeler.
    •    De fleste åpnere har god nok kvalitet, det kritiske er at man får hjelp til å velge riktig løsning og at de nye kravene er tilfredsstilt. Enkel, dobbel, leddport, vippeport, samt høyde og tyngde på porten vil kreve ulik løsning på portåpneren.
    •    Har man har kjeder på portåpneren bør disse vedlikeholdes. Rengjøring og smøring iblant er nok til å forlenge levetiden.
    •    En god portåpnerløsning har kodelåsåpner i front, fjernkontroll i bilen, innvendig trykknapp og tidsjustert lys. Kodelåsåpner kan eventuelt byttes mot en minifjernkontroll man kan feste på nøkkelknippet, men anbefales kun til ordensmennesker.

Mer informasjon om garasjeportåpnere:
Car Bo AS (Marantec), tlf. 55 11 42 10, www.car-bo.no
Crawford AS, tlf. 22 65 54 50, www.crawfordgarasjeporter.no
Hørmann Norge, tlf. 72 89 66 00, www.hormann.no