Kunnskapsrikt personale viktigere enn trivelig

Norske boligeiere pusser opp som aldri før, trenden er ”gjør-det-selv”, og salget hos byggevarehusene fortsetter å holde seg på topp. Men verken lange åpningstider eller trivelig personale er avgjørende faktorer når norske boligeiere bestemmer seg for hvor de skal handle.

Av: redaktionen, 23. oktober 2008
 

Det avdekker en landsdekkende undersøkelse blant norske boligeiere, gjennomført av Norges største boligblad, Vi i Villa. Den samme undersøkelsen viser også at 99 prosent av de spurte er kunder hos byggvarehusene.

 - I dag finnes det veldig mange byggevarehus og landsdekkende byggevarekjeder. Folk flest har forstått at det er svært lønnsomt å oppgradere egen bolig, og at egeninnsats gjør dette mulig for stadig flere. Gitt at de store aktørene i markedet må konkurrere hardt om forbrukernes oppmerksomhet, synes vi derfor det var interessant å undersøke hva som er avgjørende for boligeiere når de velger byggevarehus. Jeg ser heller ikke bort ifra at de samme elementene er viktige når folk handler også andre steder, sier administrerende direktør i Bonnier Responsmedier, Per Mortensen.

Etter å ha spurt over tusen norske boligeiere om hva som er viktigst ved valg av byggevarehus for å kjøpe materiale til eget renoverings- og byggearbeid, svarte trettifem prosent at kunnskapsrik personale var det viktigste, mens kun to prosent svarte at trivelig personale var viktigst. Likeledes svarte også kun to prosent at lange åpningstider var avgjørende for valget.

- Det er for så vidt forståelig at et kunnskapsrikt personale er viktigere enn et trivelig et, men det overrasker meg likevel at forskjellen er såpass stor. Å handle skal kunne være en fin opplevelse, og hyggelig service er en viktig del av dette. Mitt inntrykk er at nordmenn er kravstore til måten de blir behandlet på, og ikke legger to pinner i kors for å unngå å handle på steder der de ikke føler seg vel mottatt. Noe annet som er overraskende er at lange åpningstider ikke slår høyere ut, med tanke på at butikkene selv gir inntrykk av å vektlegge dette. Det er også interessant at kun syv prosent svarer at nær beliggenhet er avgjørende, sier Per Mortensen.

Dette er viktigst for boligeiere når de velger byggevarehus:

På topp
1. Kunnskapsrikt personale 35 %
2. Lave priser 24 %
3. Variert sortiment 21 %

På bunn
1. Lange åpningstider 2 %
2. Trivelig personale 2 %
3. Ligger i nærheten av bostedet 7 %

Gitt at boligeiere er inne i en oppussingsbølge som ikke ser ut til å legge seg med det første, var Vi i Villa også nysgjerrige på hvor lenge folk planlegger å bo i boligen sin. Undersøkelsen viser her at halvparten av enebolig-, flerbolig- og rekkehuseierne planlegger å bo i boligen sin i tyve år eller mer, mens kun fire prosent av leilighetseierne tror det samme. Førtifem prosent i denne gruppen tror derimot at de kommer til å bo i leiligheten i ett til tre år.

 

23. oktober 2008 redaktionen
vilkårene
Avbryt

Velkommen til viivilla.no!

Som medlem på viivilla.no er du en del av Vi i Villa - din tipser i villahverdagen.

På viivilla.no kan du få svar på dine spørsmål, snakke med andre kunnskapsrike villaeiere, si hva du mener i Villapanelet, delta i konkurranser og ta del i Vi i Villas unike tilbud samt mye mer.

Viivilla.no er en plattform i stadig utvikling for å kunne være din beste tipser i villahverdagen!

Dersom du har problemer eller spørsmål om noen av våre tjenester kan du sende en epost til [email protected] 

Trykk OK for å registrere deg som bruker på viivilla.no. 

Husk å oppdatere din profil med opplysninger ved å trykke på "Min side" oppe til høyre når du har logget inn. Opplysningene brukes når du deltar i konkurranser osv.

Med vennlig hilsen

Viivilla.no