Kontinental inspirasjon
Malermesteren har hentet mye av sin inspi-rasjon fra Frankrike og Italia. England er også en viktig inspirasjonskilde, ikke minst på grunn av flere opphold her, hvor hun har studert avanserte malingsteknikker. I sitt eget hjemmemiljø har hun eksperimentert med kontinentale malemetoder og duse valører. Hun hevder at ”skitne” farger gir best bakgrunnsramme for å få frem møbler, kunst, pynteting og lamper i interiøret. Gyldne hovedvalører med struktur i veggflaten utstråler naturlig glød og bringer med seg en stemning av levd liv, mener Annett. Også dagslysets inntreden i rommet er viktig. Hun elsker lyset og har derfor ingen gardiner foran vinduene i stuen og på kjøkkenet. Vinduene er vakre i seg selv og får derfor lov til å være ”nakne”. Før fargeregien i rommene ble bestemt har Annett studert dagslysets inntreden og solens strålespill i interiøret. Etter at hun avslørte hvordan lyset ble reflektert inn i huset ble fargepaletten bestemt. Dagslyset har en sterk posisjon i husets to hovedrom, noe hun har forsterket med tydelig veggkulør. Stuens vegger er malt i en gul-brun nyanse, og kjøkkenrommet har mosegrønn hovedfarge. Kjøkkenet er for øvrig bygget inn i en gammel glassveranda. Her flommer lyset inn i rikelige mengder fra store vinduer, og på solfylte sommerdager står døren ut til hageterrassen på vidt gap. Da kan man med enkelhet benke seg ned utenfor kjøkkendøren med mat under åpen himmel. De andre værelsene i huset har mindre sjenerøs, naturlig belysning og er derfor fargesatt i lysere toner.
Dekor for frihånd
Annett liker også å dekorere veggflater med billedmotiver, bokstaver og border for frihånd. På soverommet troner en freske frem på veggen som illustrerer en stor klokke med romerske tall. Ved første øyekast kan det se ut som om det er en gedigen gipsmedaljong som henger her. Men når håndverksmagien sitter som støpt i fingrene, er det mulig å skape kunstdekor i tredimensjonal utførelse. Malermesteren er arvelig belastet med kreative evner. Hennes far har gjennom et langt yrkesliv jobbet som politisk tegner for Verdens Gang, så formsansen har smittet raskt over på neste generasjonsledd. Dekormaleren har i år debutert som oppusser i NRKs programserie Forandring Fryder. Serien har truffet blink, og interessen for oppussing viser seg å være stor også blant TV-publikumet, som ser frem til nye episoder med den populære malermesteren. Inntil videre har Annett Sturk mer en nok å gjøre både som mor til to småbarn, i tillegg til dekormaling og innredningsoppdrag.
Og innimellom alle gjøremålene slapper hun av i sine romantiske omgivelser, som gir besøkende en følelse av å være på visitt i en sydlandsk borg eller en fransk landvilla. Miksen av stiler skaper stemning i interiøret. Her er det lett å trives omgitt av behagelige farger som gir velvære for øye og sjel.