Fargen «Urban Casual»
Fargen «Urban Casual» Bilde: Jotun

Høstens heteste interiørmalingstips

Den kjente fargeeksperten Lisbeth Larsen mener høstens interiørmalertrend er å ikke følge noen trender – og heller satse på å fortelle historien om oss selv, også på veggene. Men noen farger peker seg likevel ut som høstens favoritter.

– De støvete pastellene vi har i Skandinavia er ikke fullt så støvete i Midtøsten og Sørøst-Asia. Der blir de kalt kulørte nøytraler, og består av hvit base med et snev av farge i. Spania har fått en ekstra grønnfarge, fordi de ikke ønsker å vise frem maling i ulike glansgrader, forteller Lisbeth Larsen.

Lisbeth Larsen er blitt global fargesjef i Jotun konsernet, og skal reise på turné i høst for å presentere trendkartet ulike steder på kloden.

Trenden nå er ikke å følge trender

Høstens nye trendkart fra Jotun som nylig ble presentert i Norge av Lisbeth Larsen, lages på 14 forskjellige språk med et millionopplag i 20 land.  Foto: Jotun

– Vi satser på en blandet stil, istedenfor å si at DETTE er fargen for i år, sier hun. Trenden nå er jo å ikke følge trender. Vi skal derimot vise originalitet og fortelle historien om oss selv gjennom fargevalg og interiør, og vi skal være kreative og stole på vår egen magefølelse. Vi går definitivt en spennende tid i møte! sier hun.

I det nye fargekartet som nå presenteres definerer Jotun tre ulike stilretninger; ”Travel in Style”, ”Urban Casual” og ”New Comforting”.

– I stilretningene har vi sett for oss ulike livssituasjoner der et menneske kan befinne seg, og forsøkt å skape mest mulig identitet i de ulike interiørene, sier Lisbeth, og mener det ikke ligger en motsetning i å lage trendfargekart som treffer massene, og samtidig inspirere til individualitet og personlighet.

– Fargekartene skal svare til flere menneskers behov og ønsker. Det gir også rom for den kreative som kan få mange ideer, og vi henviser stadig til nettet og vår blogg der vi viser flere muligheter og svarer på spørsmål. Vi tar vel vare på dem som ønsker individualisering, sier hun.

Fargen “New Comforting”.  Foto: Jotun

Inspirere til å tørre å bruke farger

– Vår misjon er å inspirere folk til å tørre å bruke farger, og å utvikle farger som er gode på vegger. Alle farger i fargekartet er grundig testet ut, slik at vi vet hvordan de oppleves under ulike lysforhold.

– Jeg føler meg veldig trygg på at dette er et godt fargekart fra et forbrukerståsted, og at alle fargene fungerer fint på fire hele vegger, sier hun.

Foreløpig er det de hvitaktige fargene som selger mest fra Jotun. Men et trendskifte er på vei, det er Lisbeth sikker på:

– Det peker veldig tydelig i den retning at folk velger mer farge. I sommer har vi solgt mye korall til striper og møbler. Greige nyanser har vært inn et par år, og nå er det blått som kommer mer og mer, avslutter hun.

Fargen «Travel in style». Foto: Jotun

Kilde: IFI og Jotun

21. oktober 2013