Indigo er årets trendfarge 2013

Fargeekspertene har nå talt. Årets farge 2013 er Indigo. Det globale Akzo Nobel Aestethic Center har kommet frem til denne konklusjonen.

Eksperter fra ulike deler av verden, med ulike kulturelle kilder og påvirkninger fra kunst til teknologi og fra natur og popkultur kom sammen for å utveksle synspunkter, og innsikter om farger.

Gruppens trendoppfatninger ble i samarbeid med designere oversatt til situasjonsbilder, stemninger og deretter i endelige fargepaletter.

Under arbeidet med fargedokumentet Colour Futures 2013, var indigo en tydelig og klar vinner som årets farge.

Rolig farge

Årets farge 2013 gir en rolig og nøytraliserende puls til våre liv. Indigo er beroligende og utstråler trygghet. Den innbyr til avslapping og inspirasjon. Den spiller på flere følelser, som trygghet og lekenhet.

Indigo oppleves som en allsidig farge, og den passer like godt til sterke farger som nøytrale og hvite toner.

Fem hovedfargeretninger

I 2013 fremstår alle fargene som modne og sofistikerte. Paletten er utarbeidet med refleksjon på hvordan vi ønsker å leve.

De mange fargetonene sammen med nøytrale farger gir et flott samspill.

Collective Passion

Denne paletten kjennetegnes av ord som energisk, samlende, spontan, kollektiv og transparent. Ekspertene sammenligner denne fargen som en flokk med fugler som raskt endrer destinasjon fra et sted til et annet. Alltid sammen, men i nye former og forbindelser.

Ingen monoton flate, men farge som flyter inn i hverandre. Foto: Nordsjö.

Switching Off

Her er ord som energisk, samlende, spontan, kollektiv og transparant brukt for å forklare denne fargens innhold. Samspillet mellom dagdrømmer og natt, eller mellomspillet i den blå timen er nøkkelen til indre ro.

Preges av rolige hvite flater som rim mot nattens mørke farger. Foto: Nordsjö.

The Art of Understanding

Nysgjerrig, tydelig, kommunikasjon, orden og forståelse beskriver denne kategorien farge. Objekter og ting vi omgir oss med i hverdagen eksisterer samt tikker og går. Men hvordan virker de?

Det å sette seg ned og avkode, ta fra hverandre alt det vi har rundt oss, for å forstå forbindelse til hvordan vi har det i våre liv er hovednøkkelen til denne paletten. Vi vil ha klarhet og system i alt.


Fargene er klare og ryddige, preget av 1950-tallets glade farger. Foto: Nordsjö.

Home Factory

Koloritten preges av en enkelhet, ærlighet, og produksjon i liten målestokk.

Det enkle og personlige kommer her til sin rett. Ønske om å lage og produsere mat, møbler, og klær er viktig for å forstå forbindelsen til hva vi trenger for å overleve.

Ikke i en stor skala, men i en enkel og liten skala, der individet er i fokus.

Vintage design i mørke farger

Mørkere farger som er hentet fra vintage design og jorden vi lever på. Foto: Nordsjö.

Visual Solace

Fargene står for glede, oppbyggelig, oppløftende, og undrende i fargeskalaen.

Må alt ha en dypere mening? Kan ikke noe bare være vakkert? Dette er en palett som gir oss forståelse av ro og helhet når vi ser på den. Her er det vakkert uten at vi må sette ord på det. Fargene i denne kategorien er også feminin og rolig.

Fargene som er representert her henter sin inspirasjon i malerier fra slutten av 1800-tallet og herlige engelske hager. Foto: Nordsjö.