Bilde: Getty Images

Slik overlever du de varme nettene

Synes du også det er vanskelig å sove i sommervarmen? Vi har samlet 20 tips til hvordan du best kan komme gjennom natten - uten klimaanlegg. 

Av: Louise Ankerstjerne Olsen og Malin Løchen, 2. juli 2020

Det er ikke alle som har et klimaanlegg eller en air conditioner som hjelper mot varmen på sommeren. Derfor må vi være ekstra kreative og finne på andre måter å senke temperaturen. Heldigvis har vi funnet mange god tips og triks.  

1. Legg en kald klut på kroppen 

Hvis du skal kjøle ned kroppen raskt, med ikke er i nærheten av en strand eller et basseng, kan du ta et lite håndkle eller en klut og dyppe det i kaldt vann. Legg håndkle på kroppens puls-punkter som håndledd, nakke, albuer, lysken, anklene og i kneskålene. Du kan også bruke en ispose, men husk å pakke det inn i et håndkle eller annet slik at ikke isen kommer direkte kontakt på huden. Det vil være veldig kaldt i begynnelsen, men det vil hjelpe å kjøle deg raskt ned. Fjern klutene eller isposen før den blir romtemperatur. 

2. Bruk ris og bokhvete 

Skaff deg en pute som inneholder bokhvete. En bokhvete-pute støtter både hodet og nakken, er pustende, allergivennlig og hjelper mot snorking. Bokhvete skal også være spesielt god for varme netter siden de absorberer svette, noen hevder også at en pute av bokhvete kan hjelpe mot migrene. På veldig varme netter kan du også fylle en sokk med ris og legge den i fryseren i en time. Sokken med ris kan holde seg kjølig i opptil en halv time, slik at du kan legge den på kroppens pulspunkter for å kjøle seg ned.

3. Velg bomull 

La sengetøyet i sateng, silke og polyester bli liggende i skuffen og finn frem det lette bomull sengetøyet i stedet for, helst i lyse farger. Lett bomull som egyptisk bomull er pustende og passer perfekt til å gi litt ventilasjon på soverommet. 

4. Legg lakenet i fryseren 

Det høres kanskje litt rart ut, men hvis du legger lakenet i en pose i fryseren noen minutter før du legger deg vil det hjelpe med å kjøle ned kroppen når du skal sove. 

5. Bruk viften med omhu 

Hvis du har en vifte på soverommet, så sett den mot vinduet slik at den kan blåse den varme luften ut av rommet i stedet for å blåse den rundt i rommet. Hvis du har flere vifter, kan du plassere dem på forskjellige steder slik at det blir god sirkulasjon i luften. Du kan også enkelt gjøre det med bare en vifte. Rett viften mot veggen på motsatt siden av vinduet slik at uteluften i kombinasjon med viften kan skape en sirkulær bris. 

6. Lag ditt eget klimaanlegg 

Denne metoden er litt alternativ, men det er mulig å lage litt av den samme effekten som et klimaanlegg eller en air conditioner lager. Sett en stekepanne fylt med isbiter foran viten. Luften fra viften samler den kalde luften fra overflaten på pannen når isen smelter, som skaper en kald bris i rommet. 

7. Vått håndkle i vinduet 

Putt et håndkle eller laken i kaldt vann og heng det opp foran et åpent vindu. Luften utenfor vil dermed bidra til å avkjøle rommet raskere. 

8. Bruk en varmeflaske 

Selv om varmeflasken oftest blir brukt på vinteren, kan du også bruke den i sommerhalvåret. Fyll varmeflasken med vann og legg den i fryseren slik at vannet fryser. På den måten får du en kald ispose som du kan bruke i sengen uten at sengen blir vår når isen smelter. 

9. Gjør som egypterne 

Den egyptiske metoden er å fukte et laken eller et håndkle i kaldt vann og bruke det som et teppe. For å unngå at madrassen bli våt, kan du legge et tørt håndkle under det våte lakenet. 

10. Bytt ut sengen med et alternativ 

Hvis du er villig til å ta et ekstra skritt for å få en kjølig nattesøvn, kan du bytte ut sengen med en hengekøye eller en feltseng. Både hengekøye eller feltseng er mer luftige, noe som vil være mer avkjølende når du sover. 

11. Sov i en løs t-skjorte av bomull 

Unngå å sove i noe stramt. Velg en løs bomulls-t-skjorte som puster. Noen sover også nakne, så det er helt opp til deg hva du synes føles best. 

12. Sov alene 

Selv om det er hyggelig å sove sammen med noen, er det en dårlige plan hvis du har problemer med å bli kvitt varmen. Den andre personens varme kan være med på å øke din kroppsvarme og gjøre at du svetter mer. 

13. Sov med armer og ben ut til siden 

Hvis du sover alene eller bare har god plass, bør du sove med armer og ben ut til hver side. På den måten er det lettere for kroppen å bli kvitt varmen, siden det er rom for luften å sirkulerer rundt kroppen din. 

14. Drikk vann før du legger deg 

Når det er varmt på natten og det er vanskelig å finne ro, sover mange av oss mer rastløst. Det får oss også til å dehydrere raskere om natten, så drikk et glass vann før du legger deg. Ikke drikk mer enn ett glass hvis du vil unngå å tisse på natten. 

15. Ta en kald dusj 

Det vil bidra til å senke kroppstemperaturen litt, og du får skylt bort svetten, slik at du kan føle deg ren igjen. 

16. Kjøl føttene 

Det er noen pulspunkter på føttene våre, noe som gjør dem følsomme for temperatur. Du kan derfor enkelt avkjøle hele kroppen ved å ta et kaldt fotbad eller på en annen måte dyppe føttene i kaldt vann. Et tips er å ha et kar med kaldt vann ved siden av sengen, slik at du enkelt kan bli avkjølt ved å dyppe føttene ned i vannet. 

17. Ligg lavt 

Hvis sengen din er høy, kan du legge madrassen helt ned på gulvet. Den varme luften stiger oppover, så jo nærmere gulvet du kan komme, jo kjøligere. Hvis du bor i et hus med flere etasjer og du har soverom i øverste, så prøv å sove en natt i underetasjen eller i kjelleren, her er det ofte automatisk kjøligere. 

18. Slå av alt lys og elektronikk 

Lyspærer og teknologi avgir varme. Så utnytt de lyse nettene og bruk det naturlige lyset utenfor og slå av alle lampene i hjemmet ditt. Før du legger deg kan du koble ut all elektronikk fra stikkontaktene for å redusere varmen i hjemmet ditt. 

19. Unngå å bruke komfyren 

På varme sommerdager kan du vurdere å droppe de varme middagsrettene. Å bruke komfyren og stekeovnen vil være med på å varme opp huset ditt enda mer. Prøv heller en deilig kald rett, eller bruk grillen som et alternativ for å unngå å få varmen inn i huset. Ved å spise kalde retter vil det også hjelpe kroppen din å opprettholde en stabil temperatur. Hvis du spiser en stor biff eller en annen varm mat, vil kroppen produsere mer varme etter hvert som maten skal fordøyes.  

20. Sov i telt i hagen 

Hvis du har hage, kan du slå opp et telt i hagen å sove utenfor i den kjølige sommernatten. 

Kilde: Greatist.com & Apertmenttherapy.com

2. juli 2020 Louise Ankerstjerne Olsen og Malin Løchen