Belgfrukter
Belgfrukter er næringsrike, inneholder lite fett og er gunstig for blodsukkeret. Bilde: iStockphoto

Derfor bør du spise mer belgfrukter

Belgfrukter gjør at blodsukkeret stiger saktere, i tillegg inneholder de lite fett og er svært næringsrike.

I Norge er overvekt og diabetes type II et økende problem. Derfor bør du  å bytte ut matvarer som gjør at blodsukkeret stiger raskt, med matvarer som gjør at blodsukkeret stiger saktere. På denne måten kan du unngå både overvekt og diabetes II. 

– Karbohydrater som sukker og stivelse gir rask blodsukkerstigning og øker dermed også insulinutskillelsen, som igjen øker risikoen for overvekt og diabetes, forklarer Victoria Telle Hjellset, forsker ved Institutt for folkehelse ved NMBU til forskning.no.

Spis belgfrukter

Belgfrukter er for eksempel linser, bønner, erter og kikerter, og disse inneholder det som forskerne kaller komplekse karbohydrater. Dette er karbohydrater som gjør at blodsukkeret stiger saktere, blant annet fordi de komplekse karbohydrater spaltes saktere. 

Selv om belgfrukter inneholder mye karbohydrater, gjør de komplekse karbohydratene at blodsukkeret stiger saktere. 

Gir metthetsfølelse

Belgfrukter har lavt fettinnhold og er i tillegg svært næringsrike. De inneholder blant annet næringsstoffer som vi trenger jevnlig inntak av, for eksempel kalsium, vitamin B, fosfor, sink og magnesium. 

I tillegg er de en god kilde til antioksidanter, fiber og folat. Et studie, gjort på pakistanske kvinner i Norge, viser at følelsen av metthet varer lenge etter å ha spist måltider som for eksempel inneholder kikerter. 

Kilde: Forskning.no 

13. november 2017