Bilde: Getty Images

Gjør sykkelen din om til en el-sykkel

El-sykler er lette opp de bratte bakkene, men tunge for lommeboka. Derfor kan du nå gjøre din vanlige sykkel om til en el-sykkel.

El-sykler er som aldri før i vinden. Med en elektrisk motor med krefter på opptil 250 watt, kan du få drahjelp på inntil 25 km/t.

Med det kan flere komme seg ut og bruke sykkelen mer aktivt i hverdagen. Men: el-sykler koster en del.

Du kan få el-sykler fra rundt 5000 kroner, men prisen løper fort opp mot 20 000 til 30 000 kroner, alt etter behov og kvalitet.

Derfor har teknologiselskapene kastet seg på ballen for å finne nye og billigere løsninger. Blant dem er selskapet Semcon som har utviklet en billig motor som du kan feste på din egen sykkel.

En motor du kan dele med familien

Motoren til Semcon er laget for å være lett og fleksibel. Den veier bare 1 kg og har effekt på 150 watt. I tillegg kan den flyttes mellom sykler.

For å maksimere batteriets levetid registrerer motoren når syklisten bruker pedalene og den er bare aktiv ved hastigheter mellom 7 og 25 km/t.

– Fordelene ved den elektriske sykkelen er åpenbare, men eksisterende løsninger er kostbare og kompliserte. Det er grunnen til at vi har utviklet en motor som er kompatibel med en hvilken som helst sykkel og lett kan deles blant venner og familie, sier Anders Sundin, teknisk direktør i Semcon, i en pressemelding.

Prisen for den lille motoren vil ligge på mindre enn 100 euro, men foreløpig er prototypen ikke mulig å kjøpe ennå.

Har du ikke noe sted å sette fra deg sykkelen? Vi viser deg hvordan du lager ditt eget sykkelstativ.

Foto: Semcon

Bygg den om selv

Det finnes flere løsninger for deg som vil ha el-sykkel uten å måtte kjøpe en. Selskaper som Rubbee og Add-e har kommet med liknende løsninger som Semcon, med utstyr som du setter på sykkelen din.

Du kan også bygge om sykkelen din selv til en e-sykkel. På en rekke nettsider får du kjøpt såkalt "el-sykkel kit", hvis du ikke ønsker å finne delene selv.

Skal du sykle i byen, fungerer forhjulsdrift godt. For å få forhjulsdrift, kjøper du et motorisert hjul med nav-motor som erstatter standardhjulet.

Denne løsningen er enkel å montere, og krever bare at du fjerner det gamle hjulet, setter på det motoriserte hjulet samt betjeningsremediene, batterier og kabler.

Ønsker du bakhjulsdrift, er dette noe mer komplisert. Her må flere ting demonteres, i tillegg til at girsystemet må etterjusteres til det nye hjulet. 

Du kan også kjøpe en midtmotor som driver kjedet på samme måte som når du bruker pedalene. Denne monteres i kranken, og utnytter girsystemet, slik at den jobber lettere og øker levetiden på batteriet. Men til dette trengs det noe spesialverktøy. 

Ønsker du ikke å bygge om sykkelen selv, finnes det også firmaer som gjør dette.

Bli mer handy – meld deg på nyhetsbrevet vårt! 

Kommentarer

Når du kommenterer må du bruke ditt egentlige navn. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange leser det du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse. 

18. april 2016