Snømåkring
Slik måker du snø uten at ryggen svikter! Bilde: Getty Images

Ikke la snøen ta knekken på ryggen

Snømåking er tungt arbeid, og kan gjøre en vond rygg verre. Her er naprapatens beste tips for å unngå ryggvondt – pluss noen gode redskapstips.

Av: Heidi Sinding-Larsen, 18. januar 2018

Planlegg måkingen

Du raser ut døra med jakka på halv tolv – og oppdager brått at det har snødd en halvmeter i løpet av natta. Nå har du tre minutter å måke på dersom du skal rekke fram i tide ...

Med andre ord: Ta høyde for at du må måke snø før du drar på jobb, slik at du slipper å stresse – da går det ofte galt med arbeidsstillingen.

Sjekk værforholdene med én gang du står opp, og følg med på værmeldingen slik at du kan stå opp litt tidligere når det er meldt store snøfall.

Det er også viktig å ha godt med klær på deg, slik at du ikke står med en naken glippe i korsryggen.  

Måk snø ofte nok

Ta grep og måk med én gang. Venter du til snøen har blitt kompakt, våt og tung, blir jobben mye tyngre. Lett snø som så vidt har rukket å legge seg, er enkel å skyfle vekk. 

Ikke vent til du måke. Gjør det til en vane å spa vekk snøen med én gang det har kommet noen centimeter. Da blir ikke jobben så kjip, og du slipper å grue deg til en lang hardøkt med måking.

Ha en god arbeidsstilling

Gjør det som kjennes behagelig for deg, helst med en bredbent stilling hvor du bøyer beina mer enn ryggen. Det er nemlig beina som skal gjøre den tyngste jobben her, ikke ryggen.

Ikke ta for mye snø på spaden om gangen, her gjelder ordtaket om at hastverk er lastverk. Ta mange små tak i stedet for få store. Når du skal kaste vekk en spade med snø, bør du vri hele kroppen rundt, ikke bare ryggen.

Løft også så nær kroppen som mulig, det er mindre belastende for ryggen. Om du bruker skuffe, bruker du beina og hele kroppen for å skyve skuffa – og snøen – foran deg.

Hvis du kjenner at du blir stiv eller får vondt etter en snømåkingsøkt, gjør du sannsynligvis noe galt. Det kan hende du blir litt støl dersom du bruker muskler som ikke har fått kjørt seg på en stund, og det er det nok ingenting å gjøre med.

Å bruke gode redskaper er viktig for å gjøre jobben lettere. Det finnes mye smart på markedet, og noen lager til og med fiffige løsninger selv. Se bare på Geir Haakon Opheims geniale snøhøvel, som befrir taket fra store snømengder på rekordtid! 

Det er heldigvis sunt å bruke kroppen, og det er ikke farlig å bevege på deg selv om du har vondt i ryggen!  

Ta på deg gode sko

Bruk fottøy med godt grep, gjerne med brodder for å unngå å skli rundt på glatta. Det er også et pluss om skoene er vanntette, særlig om snøen er våt. 

Om du har tid, er det å varme opp kroppen før måking det beste du kan gjøre for ryggen din. Se på snømåking som en treningsøkt – denne aktiviteten forbrenner faktisk flere kalorier enn å gå langrenn! 

Har du så store problemer med ryggen at snømåking er uaktuelt for deg? Da er det godt å vite at det finnes hjelpemidler – se for eksempel vår store guide for å finne snøfreseren som passer for deg.

Kilde: Naprapratbloggen.no

18. januar 2018 Heidi Sinding-Larsen