Tre ting du ikke må gjøre i en bil med automatgir

Det er lov å ha sin egen kjørestil. Men hvis du har bil med automatgir, er det tre ting du absolutt ikke bør gjøre.

Setter du bilen i “Nøytral” når du kjører ned bakker?

Mange automatbilsjåfører har for vane å sette bilen i “Nøytral” når de kjører ned bakker, gjerne for å spare drivstoff. Men dette behøver man ikke gjøre, fordi bilen faktisk bruker mindre drivstoff ved å stå i “Drive” ned bakker.

Derfor skal bilen stå i “Drive” ned bakker

Nyere automatbiler skrur automatisk av drivstofftilførselen, og kun bruke hjulkraft når bilen kjører nedover bakker og står i “Drive”.    

Ikke at det vil være noen katastrofe å bruke noen dråper mer drivstoff, men du får faktisk dårligere kontroll over bilen hvis den står i “Nøytral”, også når du kjører nedover bakker.  

I “Nøytral” har du ikke samme mulighet til å bremse eller akselerere like raskt. Og det er ikke ideelt hvis du kommer ut for en situasjon som krever akutt handling.  

Setter du bilen i “Park” mens den ruller?

Nå blir det litt bil-nerdete her, men hvis du pleier å sette bilen i “Park” mens den fortsatt er i bevegelse, bør du slutte med det – med en gang!

Derfor skal bilen stå helt stille når du setter den i “Park”

Når du setter bilen i ”Park”, trykker du nemlig en parkeringslås inn i giret som er forbundet med girkassens drivaksel. Låsen forhindrer drivakselen å gå rundt, og siden hjulene er forbundet med denne akselen, stopper også bilen av dette.

Men hvis du setter bilen i ”Park” mens den fortsatt er i bevegelse, tvinger du altså parkeringslåsen inn i giret mens det fremdeles går rundt. Dermed kan du i verste fall risikere at parkeringslåsen brekker, hvis bevegelsen i giret er kraftig nok. 

I så tilfelle vil “Park”-funksjonen slutte å virke. Men heldigvis er det i de fleste nye automatbiler lagt inn mekanikk som gjør det umulig å sette bilen i “Park” mens den er i bevegelse. Men prinisippet er uansett greit å kjenne til.   

Girer du fra “Reverse” til “Drive” mens bilen er i bevegelse?

Hvis du gjør en trepunktssving – altså svinger av, rygger tilbake og svinger tilbake samme vei du kom – kan det være fort gjort å å sette bilen i “Drive” mens den fremdeles ruller bakover.

Dette er slikt man gjerne gjør for å få en rask og fin sving for å få vendt bilen riktig vei, men her skal du være varsom så du ikke skader girkassen på bilen.

Derfor sliter dette på den automatiske girkassen

Hvis du skifter fra “Reverse” til “Drive” mens bilen fortsatt er i bevegelse, tvinger du girkassa til å fungere som brems, og det har den ikke godt av.  

Den enkle forklaringen ligger i mekanikken som ligger bak et girskifte fra “Reverse” til “Drive”. Når du girer klemmes en rem i girkassen inn mot girene, så giret skifter. Deretter løsner remmen grepet når bilen er i gir.

Dette skal gjøres når bilen står stille. Hvis du skifter gir mens bilen er i bevegelse, vil remmen brukes til å bremse bilen, og dette kan forårsake at remmen gnisser mot giret, og dermed skaper slitasje.

Hvis remmen blir ødelagt kan dette kreve en stor reperasjon, og gi deg en stor regning hos mekanikeren.

Så hvis du har disse tre bilvanene, bør du legge dem av deg så snart som mulig. Både girkassen og lommeboken din vil takke deg for dette 🙂  

Kilde: AutoOffer

Meld deg på Vi i Villas nyhetsbrev her!