Det er ikke alltid smertefritt å leie inn håndverkere – men det finnes noen forholdsregler som gjør det hele litt enklere.
Det er ikke alltid smertefritt å leie inn håndverkere – men det finnes noen forholdsregler som gjør det hele litt enklere.

Godt rustet når du leier inn hjelp

Mange av oss vil i løpet av et år komme i kontakt med en håndverker, og det er mye å tenke på i den forbindelse. Vi i Villas ekspert på juridiske spørsmål, advokat Vegard Syvertsen, gir deg sine beste råd.

Når du engasjerer en snekker eller en blikkenslager til å skifte ut det gamle taket på hytta, eller du har engasjert en rørlegger og flislegger til å rehabilitere det gamle badet ditt, er det håndverkertjenesteloven (hvtjl) som regulerer dine rettigheter og forpliktelser.

Men dessverre er det ikke alltid smertefritt å leie inn en håndverker. Kanskje er du en av de som har tatt fri fra jobb en dag for å ta i mot rørleggeren og flisleggeren som skulle komme kl 09, men som dukker opp først kl 11 – uten å ha gitt deg beskjed om forsinkelsen. Eller har du en eldre slektning som har betalt snekkeren hele jobben på forskudd, for så å oppleve at snekkeren forsvinner når jobben er halvgjort?

Her følger noen gode råd og tips, som forhåpentligvis sparer deg for problemer neste gang det er din tur til å engasjere en håndverker. Og skulle du være så uheldig å havne i en tvist med håndverkeren står du bedre rustet jo mere du vet.

1. Skriftlig avtale

Inngå alltid en skriftlig avtale med håndverkeren, og husk å ta vare på en kopi av denne selv. En muntlig avtale er like bindende, men det vil gjøre det mye vanskeligere å bevise hva dere har avtalt. Det hjelper ikke om du har rett, om du ikke får rett!

2. Innhold

Hva bør så avtalen inneholde? Få med navn på begge parter og husk organisasjonsnummeret til håndverkeren. Om det er et enkeltpersonforetak, vil håndverkeren være personlig ansvarlig for de eventuelle krav du måtte få mot vedkommende.

3. Spesifisering

Avtalen bør inneholde en nøyaktig beskrivelse av den jobben som skal gjøres, helst inkludert hvilke materialer som skal brukes. Oppstartstidspunkt og når arbeidet skal være ferdigstilt bør også være med. Hvis det er vanskelig å angi en bestemt sluttdato bør en forventet sluttdato angis så presist som mulig. Vil du være på den sikre siden kan det avtales dagsbøter, som vil løpe dersom arbeidet ikke er ferdigstilt til avtalt tid. Dette sikrer deg kompensasjon ved eventuelle forsinkelser.

4. Pris

Prisen som skal betales for tjenesten bør fremkomme av avtalen, enten dette er en fast avtalt pris, eller et prisoverslag. I sistnevnte tilfelle kan denne ikke overstiges vesentlig, og som mest med 15 %.

5. Egenarbeid

Dersom du som forbruker selv skal utføre deler av jobben, bør det avtales hva dette arbeidet består i, og hvor lang tid du skal ha disponibel til å gjennomføre dette.

6. Forbehold og tillegg

Dersom en av partene tar forbehold, bør disse fremgå i kontrakten. Eventuelle tilleggsarbeider og endringer underveis bør avtales skriftlig, hvor merpris, tid etc kommer tydelig frem.

7. Reklamasjon

Dersom du underveis eller etter at tjenesten påstås ferdigstilt oppdager at denne ikke ble utført på en fagmessig god måte, eller er forsinket, er det viktig at du innen ”rimelig tid” reklamerer (klager) skriftlig til håndverkeren. Reklamasjonen bør angi hva du ikke er fornøyd med og grunnen til dette, hva du krever (ferdigstillelse, utbedring, prisavslag, erstatning).

10. oktober 2013