Åtte tegn på epostsvindel

Svindel, spam, virus og hacking via e-post rammer mange. Her lærer du hvordan du beskytter deg.

I tråd med den teknologiske utviklingen har livene våre blitt mer og mer digitale, på godt og vondt. Parallellt rammes stadig flere av virus, , identitetstyveri, epostsvindel og hacking-forsøk via mail.

For jo mer personlig informasjon vi oppgir, og jo mer vi handler og kommuniserer på nett, jo mer utsatt gjør vi oss for virus, digitale tyveri- og forsøk på epostsvindel. Mailen vår er særlig utsatt, og den fylles ofte opp av høyst suspekte meldinger.

Sikkerhetsselskapet Proofpoint har gått gjennom millioner av mistenksomme e-postmeldinger, og funnet at det særlig er fire typer e-post du bør være oppmerksom på når det gjelder spam, hacking- og epostsvindel, skriver Komputer for Alle.

Det finnes riktignok mange forskjellige former for epostsvindel (eller mail), og det dukker stadig opp nye varianter. Så vi skal ikke skryte på oss å dekke alle nettbaserte skurkestreker. Men merk deg denne oversikten over tegn på forsøk på epostsvindel, så sparer du deg kanskje en ubehagelig opplevelse i fremtiden.

Sikre tegn på epostsvindel:

1. Forespørsel om penger via epost

Ifølge en undersøkelse fra sikkerhetsselskapet Proofpoint er rundt 18 prosent av all epostsvindel meldinger som prøver å få deg til å betale penger, skriver Komputer for alle. Dette kan være meldinger som utgir seg for å komme fra for eksempel Skattedirektoratet eller PayPal. Og vær obs, for disse epostene er ofte kløktig laget, og til forveksling like meldinger fra tjenestene de etterlikner.

2. Spam forkledt som hastemelding

Har du noen gang fått en e-post med beskjed om at du har vunnet en flott premie i en konkurranse du ikke har deltatt i? Eller et varsel som ber deg skynde deg å akseptere en uventet premie? Da er nok dette svindelforsøk.

En stor del av alle epostsvindelforsøk er nemlig hastemeldinger som spiller på at mottakeren føler de ikke har råd til å vente med å trykke eller oppgi privat info. Så, hvis du ser en mistenkelig melding som ber deg handle raskt, er det dobbelt grunn til å avvente.

3. Forespørsler og dokumenter – Phishing og virus

De fleste har etterhvert hørt om fenomenet “Nigeria-brev”, der en epostavsender serverer en rørende, personlig historie som tilfeldigvis angår deg, og innebærer at du sender penger og/eller oppgir personlig informasjon. Men selv om denne typen svindel (phishing) er gammel og velkjent, er det fortsatt noen som faller for den. Så ikke la deg lure av personlig språk eller lovnad om viktige vedlagte dokumenter fra avsendere du ikke kjenner.

Gjør det til en leveregel å aldri oppgi personlig informasjon via epost. (Foto: Pixabay)

4. Ukjent @avsender kan være hacking

Er avsenderen av e-posten ukjent, bør du være på vakt. Se særlig på navnet som står etter alfakrøllen (@’en). Hvis du for eksempel mottar et «skatteoppgjør» fra en adresse á la ”fornavn@navnnavnesen.skatt.no”, eller ”fornavn@3762001937.skatt.no”, kan du være sikker på at det er spam, og at det enten ligger noe virus eller forsøk på identitetstyveri i eposten.

5. Vedlegg eller virus

Du bør aldri åpne vedlegg før du er absolutt sikker på at du kan stole på avsenderen og innholdet. Ukjente filer kan inneholde virus eller gi hackere tilgang til PC-en, slik at filene kan bli tatt som “gissel”. Dette kalles gjerne “ransomware” eller utpressingsvirus, men kan også være rene forsøk på ID-tyveri.

Vær også oppmerksom på at du kan få virus og liknende fra venner og kjente, dersom deres kontoer er hacket. Så hvis en bekjent plutselig oppfører seg unormalt på e-post, kan det være at kontoen deres er hacket, og noen andre står bak aktiviteten.

6. Språksvak epostsvindel

Et annet kjennetegn på spam, virus og epostsvindel, er at meldingene har klønete språk som bærer preg av å ha blitt oversatt via et oversettelseprogram. Hvis ordstillingen er rar, og noen av ordene åpenbart ikke fungerer på norsk, kan dette skyldes at svindelteksten rett og slett er kjørt gjennom Google Translate før den har kommet til deg.

7. Ukjente linker

Hvis du holder musen over en lenke/kobling i eposten, vil du se at adressen lenken peker til nederst til venstre nettleservinduet ditt. (Du kan prøve her, og se linken nede til venstre).

Hvis derimot lenkeadressen/koblingen nede i hjørnet ikke samsvarer med det lenketeksten utgir seg for, eller av annen grunn virker mistenksom, bør du være forsiktig.

8. Epostsvindel er ute etter personlig informasjon

Hvis du blir bedt om å oppgi personlige opplysninger, konto- eller kortopplysninger i en epost, bør alarmen ringe. Skatteetaten, banker og andre offentlige myndigheter vil aldri be om slike personlige opplysninger via epost.

Men vær obs på at svindelforsøkene blir mer og mer sofistikerte. Som nevnt i punkt 1 er det nå flere tilfeller av epostsvindelforsøk som er vanskelige å skille fra ekte meldinger. Men får du en melding du er usikker på, kan du alltids ringe avsenderen og be dem verifisere meldingen du har fått.

Noter deg disse åtte tipsene, og se nøye etter neste gang du får en mistenkelig melding. Det bør hjelpe deg å være litt mer forberedt på digitalt lureri.      

Kilde: Komputer for alle