ANNONSØRINNHOLD

Skal du bygge garasje? Dette må du vite om grunnarbeid

Før grunnarbeidet kan starte er det noen ting som er lurt å vite.


Vedvarende planlegging og papirarbeid er endelig forbi, og selve bygging av garasjen kan settes i gang! Først ut er grunnarbeidet. Men før man starter prosessen er det en ting og to som er lurt å vite.

Enten du har planer om å bygge grunnmuren selv eller få hjelp av profesjonelle, må man gjøre litt forarbeid. Det første du bør tenke på er fremkommeligheten til byggetomten din. Du må passe på at veien er ryddet og at den tåler vekten til en betongbil – en fullastet bil kan veie over 30 tonn. Dersom det ikke er mulig for en betongbil å komme frem, må du vurdere andre leveringsmetoder, som transportbånd, teleskoprenner eller betongpumpe.

Vi i Villa følger Kristian og Christina gjennom garasjeprosessen fra start til slutt. Følg med her. 

Bakken på tomten kan være telefarlig, og må telesikres. I udrenert jord kan det oppstå telehiv, og dette ødelegger for både garasjegulv og støttemurer. Telehiv er et fenomen som oppstår når vannet i bakken fryser og utvider seg, og dette kan ødelegge for garasjegulv og støttemurer. Igland Garasjen har mange potensielle samarbeidspartnere på grunnarbeid, og du kan velge fra en liste i forhold til ditt bosted. 

Ingen grunnarbeid uten graving

Ingen grunnarbeid uten graving

På dette stadiet har du nok allerede valgt garasje og vet derfor målene. Før grunnarbeidet kan starte må du grave garasjetomten, og den må være større enn målene på garasjegulvet, én meter ekstra på hver side holder som oftest. Hvis du vil grave ut tomten selv kan du leie en minigraver – med litt øvelse er disse forholdsvis enkle å manøvrere. Trenger du litt ekstra tips kan du sjekke ut Igland Garasjens YouTube-kanal.

Igland Garasjen har lang erfaring bygging av garasjer, og anbefaler at tomten skiftes ut med gode drenerende masser, for eksempel kult, som fungerer som et solid og bærende fundament for garasjen. Kultlaget må deretter komprimeres for å unngå at bygget skal sige, dette kan gjøres ved å bruke en “hoppetusse”. Etter komprimeringen mangler bare et lag med finplukk/singel, og det er klart for støpning. 

Veien til ny garasje: Vi i Villa følger Kristian og Christina som bygger ny garasje – her er de godt i gang med grunnarbeidet.

Armering og forskaling

Betong tåler stort trykk, men ikke mye strekk. Her kommer armeringen inn. Dette kan gjøres med armeringsjern, matter eller fiber-betong. Dersom man skal bruke armeringsmatter eller armeringsjern er det viktig å huske å bruke klosser eller armeringsstoler for å få armeringen opp fra underlaget og i riktig høyde før utstøpningen.

For å holde betongen på plass må det forskaling til. Hvordan forskalingen ser ut har ikke noe å si, så lenge den er solid og holder betongen på plass helt til den har herdet så mye at den holder seg oppe av seg selv. Forskalingen kan som oftest fjernes etter ett døgn, men det avhenger av temperatur og luftfuktighet, så vær ekstra påpasselig her.

Pass på at du har nok betong! Bestill heller litt for mye enn for lite, da det kan være vanskelig å beregne nøyaktig hvor mye man kommer til å trenge. 

Etter støpningen er ferdig må platen holdes fuktig i minst én uke. Spesielt på varme dager er det viktig å spyle over med vann jevnlig for å unngå at det blir for tørt – da kan det nemlig oppstå sprekkdannelser i gulvet.

Les mer om grunnarbeid hos Igland Garasjen.

 

Annonsørinnhold: Dette er en kommersiell artikkel skrevet av Bonnier Creative Studio for Igland Garasjen.